Motorsåg och handhållet

Dricka i värmen

46 inlägg 22069 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226790
ÅsaNisse skrev:Var är ni? Värmen?? +11 och regn 26 maj. Det räcker att se upp och gapa


Lever på hoppet. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

jmatsson  
#226793 Dricker hellre vatten än sportdryck. Att ha vatten i en sån där ryggsäck blir tungt efter ett tag. Drycken ska vara lagom kall, för varm eller för kall blir inte nå gott. Inte rent vatten utan saft eller liknande. Tar gärna med lite kakor, gott :mrgreen:


Att lägga flaskan i frysen dagen innan ska jag prova.

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226816 Vatten med lite salt och nån gång ibland även socker är vad jag har med mig varma dagar i röjskogen. Kan ha väldigt svag saft också, tycker jag bara blir törstigare om den är normalblandad :-\

Alternativt köpevatten (Loka/Ramlösa/Lidls billiga blåa vad-det-nu-heter), man märker stor skillnad i vattenförbrukning när det är lite extra salter och mineraler i.

Jag har flaskan i kylen över natten, brukar hålla lagom temperatur större delen av dagen!

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

machonisti  
#227477 +26 och sol slarvade med morgondrickat eftersom det är söndag. Sparkade lite boll med mittensonen. Kände av att vattennivån var låg men man ger ju inte upp så lätt.
När jag drack en halvliter vatten var det precis som nån öppnat svettkran, det rinner överallt ifrån.
Bäst att lägga in en halvliter till!

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

JensSkoog  
#227483 Bodde non år i Kina, och der var det alltid kokt vatn på termos, varmt-halvvarmt, som ble brukt - tyckte det var vansinnigt i børjan, men erfarte at det var oerhørd effektivt mot tørsten. Kaldt vatn blir man ovel av om det er varmt och svetten rinner.

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

T Landström  
#227484
JensSkoog skrev:Bodde non år i Kina, och der var det alltid kokt vatn på termos, varmt-halvvarmt, som ble brukt - tyckte det var vansinnigt i børjan, men erfarte at det var oerhørd effektivt mot tørsten. Kaldt vatn blir man ovel av om det er varmt och svetten rinner.


Ligger nog lite i det...
Har hört någon gång att vätskan man dricker ska hålla en temperatur så nära din kroppstemperatur som möjligt för att kroppen lätt ska kunna ta till sig den...
Att bala i sig en massa kall dryck under hårt kropps arbete kan leda till att man får diarré...
Har själv råkat utför det...efter träning... Nu är det nog värre att dricka för kall dryck på vintern än på sommaren...

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

dps_osby  
#229328 Jag brukar ha med mig fyra halvliters Mer flaskor med lite kallare än ljummet vatten i, och så Resorb (ser ut som en brustablett, fast med salter, vitaminer och mineraler i). Mer flaskorna har ju lite större öppning än de vanliga pet flaskorna, så man kan få ner de där tabletterna. Och en vanlig 1.5 liters pet med vanligt vatten. Funkar perfekt för mig :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

anersimyra  
#229371 4 st 1,5 liters vattenflaskor, förra veckan gick det 1,5 liter första halvtimmen två dagar på raken :surp: själv föredrar jag aktuell utetemperatur då det då bara är att gapa och svälja.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

dps_osby  
#229400
anersimyra skrev:4 st 1,5 liters vattenflaskor, förra veckan gick det 1,5 liter första halvtimmen två dagar på raken :surp: själv föredrar jag aktuell utetemperatur då det då bara är att gapa och svälja.


Nja 4st 0,5 liter + 1 st 1,5 liter. Och två Resorb tabletter :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

ananders  
#229402 När jag röjer har jag en 0,5l petflaska i bakfickan som jag fyller på när jag tankar sågen. Då brukar flaskan vara tom. Jag dricker vatten.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

JD 2006  
#229406 Det är väl svårt att dricka för myclet när man arbetar hårt och när det är varmt.
Ibland i röjningen under varma dagar kan de ju slinka ner 5 och vissa dagar upp mot 7 liter vatten :surp:

Har provat nu med lite salta jordnötter som nån skrev tidigare och det tycker jag är riktigt bra faktiskt, kan rekomenderas :smile:
Resorb känns lite överkurs med massa olika vitaminer m.m. det är väl mest saltet man behöver för att kroppen skall kunna binda vätskan.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

macke  
#229407 Vatten i mängder med en skvätt salt i annars kommer huvudvärken tvärt !

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

värmSkog  
#229411
macke skrev:Vatten i mängder med en skvätt salt i annars kommer huvudvärken tvärt !


Så har det vart för mig, har fått huvudvärk nästan varje dag när jag har röjt i värmen.. Tack vare denna tråd har jag försökt att få i mig mer salt under dagen och måste säga att det har helt klart blitt bättre

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

Kse  
#229424 Lite vätskeersättning som Resorb eller liknande kan göra susen, innehåller viktiga salter och mineraler. Värskebrist kan orsaka en massa otrevliga besvär som orkeslöshet, yrsel, sendrag och ryggont. Har själv problem med sned rygg mellan varven och fick efter besök hos en kiropraktor med goda kunskaper om kinesiologi lära mig att nån muskel i höften kramade pga vätskebrist och det påverkar ryggen. Nu när jag vet detta är ryggproblemen mindre frekventa och när dom väl kommer så har jag oftast slarvat med att dricka.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

JD 2006  
#229466
Kse skrev:Lite vätskeersättning som Resorb eller liknande kan göra susen, innehåller viktiga salter och mineraler. Värskebrist kan orsaka en massa otrevliga besvär som orkeslöshet, yrsel, sendrag och ryggont. Har själv problem med sned rygg mellan varven och fick efter besök hos en kiropraktor med goda kunskaper om kinesiologi lära mig att nån muskel i höften kramade pga vätskebrist och det påverkar ryggen. Nu när jag vet detta är ryggproblemen mindre frekventa och när dom väl kommer så har jag oftast slarvat med att dricka.


Intressant....alltid lär man sig någe nytt :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).