Skogsröjning

ska man röja eller inte?

18 inlägg 19337 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

nisse8  
#202860 Våra älgar föredrar tall som beskuggats av blörk framom rena tallbestånd. Planterade framom sådda bestånd. Bra också med en lyckad sådd är antal plantor 4000 å uppåt. Älgarnas övervintringsställen är naturligtvis värst drabbade. Som vi sett de senaste åren är att älgarna öppnar böndernas ensilagebalar som står kvar ute på någon avlägsen åker å mumsar på dom under vinterhalvåret. Drar slutsatsen att ensilage eller hö e godare än tall. Om möjlighet finns kunde man utfodra älgarna å kanske bli kvitt skadorna i skogen. Skriver: "kanske" för älgen kan man inte förstå sig på. :???:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227337 Eller varför inte -Varg äter inte tall..........................

Avatar Fallback

Re: ska man röja eller inte?

Storken  
#227342 "En annan sak som jag uppmärksammat är att Korsnäs röjde tidigt bort ALLT löv på sin mark som är granne till mitt skifte. Jag röjde ca 4-5 år senare och resultatet blev att korsnäs fick stora skador främst barkgnag medans jag fick i stort sett alla björkar uppätna och nu har ett väldigt fint tall bestånd.

Tur eller vad kan jag ju inte veta. Älgstammen var ungefär densamma under tiden."

Det är väl det som kallas för grannsamverkan... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).