Föryngring

För torrt för plantering av tall?

9 inlägg 5411 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För torrt för plantering av tall?

machonisti  
#227134 Finns det några rekommendationer när det gäller plantering av tall angående markfukt.

Skall komplettera en figur självsått gäller bara 300 styck men eftersom vi haft ovanligt varmt för årstiden och inte sett regn på en lång stund undrar jag om det kan bli för torrt för tallplant.

Har planterat ett flertal skiften tillsammans med min far men vårarna har varit normala med fukt i mark och lite regn. Dessa figurer har lyckats väldigt bra förutom lite älgbete här och där.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: För torrt för plantering av tall?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227174 Jag sitter själv med samma frågeställning eftersom jag nyss avverkat frötallar och behöver hjälpplantera där maskinerna har förstört lite för många plantor. Maj månad brukar vara torr så jag tänker vänta till efter midsommar. Och får vi samma väder som i fjor sommar så ska nog plantorna klara sig.

Användarvisningsbild

Re: För torrt för plantering av tall?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227204 Finns det bra med mineraljord i kompakta högar så skall det inte vara några större bekymmer, är det mest bara torr torv då är det mer besvärligt.

Användarvisningsbild

Re: För torrt för plantering av tall?

machonisti  
#227316 Terrängen är lite blandad mellan stenig moränbacke till sandig morän så lite knepigt att trampa ner plantröret. Nu verkar det i alla fall finnas möjlighet att vi får en åskskur. Sticker till skogs direkt möjlighet uppstår. Frugan är på skiftesjobb och ungarna gnäller på mygg ifall de måste komma med.

   TS
Avatar Fallback

Re: För torrt för plantering av tall?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227317 Jag skulle nog väntat om det är sandig morän och en åskskur eller två gör ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: För torrt för plantering av tall?

machonisti  
#227321
lfq skrev:Jag skulle nog väntat om det är sandig morän och en åskskur eller två gör ingen skillnad.

Du kan mycket väl ha rätt, torkan är orsak till frågan. Får man ned plantorna i jorden tidigt på året hinner de rota sig men hinner det bli för torrt antar jag att plantorna torkar och dör.
Orsaken till problemet för mig är att jobbet krävt en hel del av mina kvällar under ett par veckors tid och resten måste man ge familjen. Så nu får man vrida sig i självgjorda plågor och älta varför jag inte planterade för tre veckor sedan, men inte trodde jag att ryska värmeböljan skulle svepa in förrän till midsommar.

   TS
Avatar Fallback

Re: För torrt för plantering av tall?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227322 Då passar det väl bra att vänta ett par veckor samtidigt som ryssvärmen försvunnit. Men jag vet att även sommaren kan vara ganska torr i Österbotten.

Användarvisningsbild

Re: För torrt för plantering av tall?

machonisti  
#227323 Jo och förra sommaren var våt, förresten var hela fjolåret vått även året innan. Längre minns jag inte men har för mig att det är några år sedan vi lidit av torka. Alla vattenlager hos färskvatten-leverantörerna är fulla så vissa indikationer tyder på torka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För torrt för plantering av tall?

machonisti  
#227400 Envise tjurskallen från FIN trampade ned plantor idag. Gissa tre gånger hur mycket mygg det var!

Resultat visar sig så småningom kanske som litet gallringsutfall.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).