Traktorn i skogen

Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

28 inlägg 23542 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

machonisti  
#227136 Vilka slangdimensioner och längder har du mellan ventilbord och uttag?

Glöm inte att kolla allt som nämts, sällar mig till skaran av förundrade.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

frågande och vetande  
#227139 Rikard_e kan tänka mig att din kran inte riktigt susar fram, idén med att sätta dit wiemers anordning är riktigt bra, lycka till med det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

frågande och vetande  
#227140
Slurfi skrev:Kanske Valmetens pump inte ger det utlovade flödet?
Kolla det innan du kostar på nån annan lösning.


hmm, där gav du mig faktiskt något att tänka på...även fast den kanske inte fullt ger sina 70l/min, så behöver kranen inte mer än max 50. Och så stor skillnad är det nog inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

frågande och vetande  
#227143
stegmaster skrev:En sak at tenka på er ju at sentralen(hydraulsystemet) på mindre vagner (typ 9t), inte er ment for större flöde en ca 50l/min.
Om du inte får nån fart på grejorna med en valmet med 73l/min pump, så gissar jag du har kran typ större, eller en kass pump på traktoren.
Et Tips kan ju vara at testa med större returkoppling(typ 3/4") som nån annan her har testat med godt resultat.


Du slår lite huvudet på spiken:) vältningsobjektet till vagn är faktiskt en 9 tons kärra. och kranen vill ha max 50l/min :-bd Jag är nog mer och mer inne på att precis som du och "loppan" säger att det kan vara något med pumpen, och som loppan påminde mig om så har relik-traktorn nästan gått 1000 h redan.

Returkopplingen är ett bra tips men våran är (på begäran) redan från inköp överdimensionerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

loppan  
#227153 Om den gått 1000 tim med griplastare utan returfilter så kan det dessvärre vara pumpen som redan är utsliten. Det är ju inte mycket timmar annars på en pump.
Om pumpen är kass så är kranen orkeslös p g a tryckfall,kolla med manometer på traktorn.
Kolla så att det är samma flöde ur alla uttag så att inte någon av traktorns ventiler krånglar och inte släpper igenom fullt.
Annars så är 3/4 retur ett hett tips som sagt.

Användarvisningsbild

Lantbrukskoppling som strypbricka

traktorz  
#227162 Slangdimensionen 3/4" är i underkant för returledningen i ett hydraulsystem som för 50 minutliter. Därför rekommenderas att gå upp till 1" på själva "lantbrukskopplingen" om snabbkopplingar används för returen, för att reducera strypningseffekten som de normalt inför.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227168 Ni kan ju inte jämföra med Valmetens "73 liters pump" och ett sep hydraulsystem.

Valmetens pump ger 73 liter/min på fullt motorvarv (2200?) och det pytsas väl dessutom av div servoolja från detta så vid mer rimligt arbetsvarv är det bara kanske 35 liter/min kvar.

Mät istället för att gissa på att pumpen är slut.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

stegmaster  
#227169
Morgan Nordin skrev:Valmetens pump ger 73 liter/min på fullt motorvarv (2200?) och det pytsas väl dessutom av div servoolja från detta så vid mer rimligt arbetsvarv är det bara kanske 35 liter/min kvar.


MVH
Morgan

Jo så er det givetvis, om han endast har testat på typ 1000rpm, men skulle vel gissa at man forsökt med lite mera varv på motor för at kolla läget, eller??
73l/min pumpen bordet vel gi ca 50l/min vid typ 1700rpm, och mer ska vel inte en mindre griplastare köras med??

Har själv en mindre valmet med endast 52L/min pump, och den fungerar helt ok vid ca 1200rpm på traktoren, men alt kan ju bero på vilka krav man har.
At få "skotarhastighet" får man nog inte oavsett, för sånna flöden er vel inte orginal hydrauliksystemet på kranen beräknat för, eller??

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

frågande och vetande  
#227173 Tack alla för era goda tips och råd.
Funderade som många nämnt här att mäta och se om det möjligtvis kan vara något på traktorns hydraulik och vad den ger. Men ringde också till weimers om prisförfrågan för ett komplett eget hydraulsystem, och detta landade under 10'000 kr så slår nog till på det:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

frågande och vetande  
#227175 Stegmaster

Ser att du har en just "stegmaster" vad tycker du om den?? vad använder du den till? ris, gallring mm.
Har haft i tankarna att köpa något liknande, men har svårt att bestämma mig när man inte riktigt vet hur bra de arbetar. kranen är inte så lång på den har jag för mig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227180 10 000:- som ett alternativ till att klippa i en manometer i en snabbkoppling och kolla om du har fullt tryck på tomgång? Smaken är som baken :wink:

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

jonathanA  
#227181 jag har en 112liters pump på draget och kraftaxel till 1000rpm-uttaget, funkar svinbra på valmet 705, ligger på mellan 1000-1200rpm på traktorn så jag kanske plockar ut 60-70liter! Navdrivningen kräver en del olja!

Jag har en helt ny v-låda och 2 olika pumpar från weimer som är billiga om någon är intersserad! tror lådan växlar 1:3,8 och en pump är 25l och den andra 45l!

Jag tycker inte att det är problem med kraftaxel, pumpen sitter still, och axeln är dubbelknut på i framkant, så man kan svänga tills däcket tar i utan problem!
CIMG1777.JPG
DSC01601.JPG

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydralsystem till huggarvagn?

stegmaster  
#227229
frågande och vetande skrev:Stegmaster

Ser att du har en just "stegmaster" vad tycker du om den?? vad använder du den till? ris, gallring mm.
Har haft i tankarna att köpa något liknande, men har svårt att bestämma mig när man inte riktigt vet hur bra de arbetar. kranen är inte så lång på den har jag för mig?

Används til all slags virke til vedproduktion.
Vägkanter och skog som går at köra i med grävaren er typiska områden.
Men even lunning med vinch av helträd med kvistar har jag kört, om det er krångligt terräng.
Har min monterad på minigrävemaskin.
Er bra nöjd med den. Inte jättesnabb, men stärk i kvistningen och lite underhåll er saker jag uppskattar. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).