Traktorer och processorer

Koppling lossar ej - generatorn laddar ej

24 inlägg 13719 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20861 Generatorn har D-, D+ och DF kopplade till något som är misstänkt likt ett laddrelä. Hur DF+ är kopplat vete faen, men den är INTE kopplad till någon laddlampa eller tändning i alla fall.

Innan jag åkte hem igen skrev jag up hu det var kopplat från generatorn, och enligt mina anteckningar var B- på generatorn kopplat till plus på batteriet. Måste ha skrivit ner fel, borde vara B+.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#21006 Då kan det vara på det viset att du har en strömbrytare eller en lös sladd hängande någonstans som du skall jorda en snabb sväng för att få impulsen som gör att generatorn börjar ladda. Har sett sådana lösningar också.

Det jag tror både jag och Alos tänker på är när man monterar en modern generator med inbyggt laddrelä på traktorn. Det verkar som du redan nämnt som om det skulle vara något halvkonstigt hemmakonstruerat som sitter där.

Om du följer länken nedan finns en beskrivning på hur det ska kopplas.

http://www.olssonsiellos.se/Archive/Bil ... ANV046.pdf

Hoppas det kan vara till någon nytta.

// Jonas

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22689 Hur går det med 35:an, Mangan..?
Har du fått fart på kopplingen och elen än..? Eller står den som brofundament nu, som du hotade med..? :)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22692 Nejdå, kopplingen är loss, och generatorn utbytt. Kopplingen lossades med hjälp av knepet "i med högsta växeln, och applicera koppling, broms och gas samtidigt, gärna i uppförsbacke".

Generatorn hittade jag en på Biltema som till min fantastiska lycka passade perfekt, det satt en volvo-generator på redan, och denna Biltemagenerator skulle passa gamla volvosar. Tursamt!

Den gamla generatorn drog ström bakvägen och laddade inte, troligen något kaputt eller så. Skulle kanska plocka isär den, men den är så smutisg så jag vet inte ... :-) Ny generator 830:-, inte farligt.

Kolla gärna tråden nedan för mer info.

http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4229

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22702
Mangan skrev:Nejdå, kopplingen är loss, och generatorn utbytt. Kopplingen lossades med hjälp av knepet "i med högsta växeln, och applicera koppling, broms och gas samtidigt, gärna i uppförsbacke".

Generatorn hittade jag en på Biltema som till min fantastiska lycka passade perfekt, det satt en volvo-generator på redan, och denna Biltemagenerator skulle passa gamla volvosar. Tursamt!

Den gamla generatorn drog ström bakvägen och laddade inte, troligen något kaputt eller så. Skulle kanska plocka isär den, men den är så smutisg så jag vet inte ... :-) Ny generator 830:-, inte farligt.

Kolla gärna tråden nedan för mer info.

http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4229

Gott att du har fått den att funka..!Jag tror att den hade sett lite konstig ut som brofundament..
Jag höll däremot på att garva käken ur led när jag läste din tråd på "fordson".. :D Ja.. man kan faktiskt undra vart trumpeten sitter..?Vad kan komma härnäst..?Maraccas,kastanjetter eller tvärflöjt..Det finns ju oxå faktiskt bromsklockor på en del fordon.. :? :D
Mvh Ulf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22706 Jaja, den som inte frågar, lär sig inget. Har aldrig varit rädd för att fråga. :-) Så försöker jag dela med mig av vad jag har lärt mig, utifall det skulle vara någon som läsar och som är blygare än jag... :-)

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22728
Mangan skrev:Jaja, den som inte frågar, lär sig inget. Har aldrig varit rädd för att fråga. :-) :-)


Jag har märkt det...... :roll:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22733 Besvärar det dig, Defender? I så fall skall jag fråga någon annan... 8)

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22739 Nej då inte det minsta.... bara roligt att kunna hjälpa till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).