SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Kranspetsstyrning John Deere IBC

42 inlägg 28077 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranspetsstyrning John Deere IBC  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#227006 Det ryktas om att John Deere kommer presentera någon form av kranspetsstyrning (kallat IBC) på kommande Elmia Wood.
Om det blir så vet jag inte men tänkte dra igång en tråd om kranspetsstyrning.

Hittade detta på deere.fi: http://www.deere.fi/wps/dcom/fi_FI/indu ... s/ibc.page

Google Translate funkar ganska dåligt, men vi kanske kan få hjälp av någon av våra Finländare här på forumet. Att IBC står för Intelligent Boom Control lyckades jag iaf utläsa...

Ja, oavsett om det blir premiär på Elmia Wood för JD och kranspetsstyrning så kan det vara intressant att diskutera kranspetsstyrning som innovation och/eller nyheter kring nyheten. :wink:

Vad tror ni om allt?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

JD 2006  
#227021 Fanns inte nå liknande för 20 år sedan med kommunikation till markberedaragg, har svårt att förstå varför inte det kommit något bra kring detta med dagens olika tekniker med blåtand m.m.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

finskpinne  
#227030 Det är ganska länge sedan JD skrev om detta första gången, men jag har inte sett det in action ännu. Det hela handlar om att man ska styra kranens rörelse på ett enklare sätt. Att man inte ska behöva röra t.ex. både bom och vipp för att få kranspetsen att röra sig från dig, utan man rör bara spaken från sig så sköter datorn om att styra båda cylindrarna. Och då säkert också utskjutet. Nästan som en sorts parallell-funktion som datorn sköter.

Första gången JD skrev om detta i sina nyhetstidningar som dom skickar ut är nog ett par år sedan så det är inte helt omöjligt att dom börjar ha det på gång till Elmia.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Fredrik Reuter  
#227325 Hej,
Nu är det bekräftat att kranspetsstyrning kommer visas på Elmia Wood av John Deere.
Ni kan läsa mer om detta i pressreleasen.

Läs gärna och kommentera gärna i denna tråd om du hittar något intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228248 Kändes smidigt!

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228251 Bara jag som inte fattade grejen? Utskjutet åkte ut när man sänkte kranen och in när man lyfte, det kan inte behövts 20 års utveckling för att få till de...

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228259 Gick faktiskt mkt bra, med lite vana så gissar jag att man utnyttjar utskjutet mer "lagom", på rätt sätt..
Ytterligare en finess, och det gäller ju att det inte krånglar något alls, för då e vinsten borta..

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

blixxxt  
#228262 Jag gillade det :)
Tror det underlättar både för en ovan förare, samt en proffsförare då det blev en mer avslappnad körning.
35 000 kr extra som tillval är också ett bra pris. Då kostar väl t.ex centralsmörjningen mer...
Senast redigerad av blixxxt mån 10 jun 2013, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

skotarmasse  
#228265 Är det någon som vet om de andra skogsmaskinstillverkarna har något liknande på gång,eller är det JDs eget hemliga patent?

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Smålandshuggarn  
#228268
zeaflower skrev:Bara jag som inte fattade grejen?


Antagligen...

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228282 Bra svar smålandshuggarn. Kan du inte upplysa mig då är du snäll? Var det nån mer funktion än att utskjutet gick automatiskt? Jag personligen tycker det är fel att lägga utvecklingspengar på hjälpmedel för nybörjare. Bättre att komma på hjälpmedel så dom redan duktiga kan bli ännu effektivare enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228285 Ja du Zeaflower......jag gör ett försök.
Som du säger så åker utskjutet ut men det är när du kör vippen.Det är inte när du kör lyften som utskjutet rörs.
Om du tänker som så att du behöver inte sköta lyften själv när du sträcker ut lr drar in kranen. När vippen körs så sköter IBC utskjutet och lyften så att du får paralellföring på kranen.
Däremot så när du har kranen inom vagnen så går utskjutet endast om du manövrerar det med vippan på spaken.
Verkar som du inte provkörde å de va synd för de funkade förvånandsvärt bra.

Vet inte om du blev nå klokare men de var ett försök iaf.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Smålandshuggarn  
#228288
zeaflower skrev:Bra svar smålandshuggarn. Kan du inte upplysa mig då är du snäll? Var det nån mer funktion än att utskjutet gick automatiskt? Jag personligen tycker det är fel att lägga utvecklingspengar på hjälpmedel för nybörjare. Bättre att komma på hjälpmedel så dom redan duktiga kan bli ännu effektivare enligt mig.


Svarade på den frågan du hade. Även ändlägesdämpningen på samtliga kranfunktioner sköter ibc:n. Tyckte körningen blev ännu lugnare o vilsammare även för duktiga förare, o man kan ju ta över själv när som helst o köra kran som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

Mäki  
#228293 Är inte IBC något som borde vara på skördaren så du kan
få vippan ledig till någon annan funktion?
Jag vet att det inte kommer att funka på samma sätt men med lite nytänkande så kunde man
nog få det att gå.
När aggregatet är ca 5 meter ut så har du utskjutet allt in sedan när man för ut stickan så åker
utskjutet ut och samma sak när man har aggregatet 5 meter ut och drar in stickan så skulle
utskjutet åka ut.
Om ni förstår hur jag menar :???:
Synd att jag inte hann provköra på Elmia :sad:

Avatar Fallback

Re: Kranspetsstyrning John Deere IBC

blixxxt  
#228296
Kenneth skrev:Ja du Zeaflower......jag gör ett försök.
Som du säger så åker utskjutet ut men det är när du kör vippen.Det är inte när du kör lyften som utskjutet rörs.
Om du tänker som så att du behöver inte sköta lyften själv när du sträcker ut lr drar in kranen. När vippen körs så sköter IBC utskjutet och lyften så att du får paralellföring på kranen.
Däremot så när du har kranen inom vagnen så går utskjutet endast om du manövrerar det med vippan på spaken.
Verkar som du inte provkörde å de va synd för de funkade förvånandsvärt bra.

Vet inte om du blev nå klokare men de var ett försök iaf.


Jodå, kör du ut kranen och har 90 graders vinkel i knät och trycker höger spak framåt för bom ner,så kör den ut utskjutet istället för att sänka huvudbom. Datorn känner ju av i vilket läge kranen är och aktiverar utskjutet när det behövs och då inte bara med vänster spak även om det mest blir den som aktiverar.

zeaflower skrev:Jag personligen tycker det är fel att lägga utvecklingspengar på hjälpmedel för nybörjare. Bättre att komma på hjälpmedel så dom redan duktiga kan bli ännu effektivare enligt mig.


Jag är som sagt rätt säker på att det kan underlätta även för proffsförare.
Iaf för dom som inte redan är fullärda ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).