Traktorer och processorer

Stor dragare för runt 250000

30 inlägg 14618 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22616 Saken är den att jag använder traktor av dom skälen som ngn tog upp ang lastbil, å va gäller dunder byggen så är man ju låst till att bara köra just maskiner, det går ju inte att flytta en grävmaskin med en sådan enkelt ex vis, sen är det d där me körkort, å sen att en lastbil kostar ju både att köpa å äga (skatt osv) sen nästa sak är att jag även driver min vedmaskin, kör ved (med tippvagn) å fyllnadsmassor med dumper vagn,

detta är en sak man inte kan göra med en lastbil om man inte har krokbil men då kan man ju inte köra maskinerna pg höjden, detta är ngra anledningar


Sen undrar ja lite törs man köpa en stortraktor med många timmar runt 6-10´ (tusen) timmar? dom är ju relativt billiga då, jag har ju den inte å kör heltid, kanske blir ett par hundra timmar pr år...

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22618 Sen ska ja säga att det funkar sketa bra med valmet 2105 som vi har, men jag har alltid resonerat som så att behöver man växla me den lasten å dom backar man åker i har man för lite hästar, å har man för lite hästar har man för liten traktor, å allt hänger ju ihop, man ska ju ha ngt stadigt som står emot när man ska stanna å ha lite vikt när man ska iväg när det är halt,
Å ja det finns bromsar på vagnen, :lol:

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22621 Case:n 4494 har dragkraft utöver det vanliga.
Fick ett odrägligt ha begär när jag såg den. Har själv en gammal MF 1200 men bara 100 hk så motorn ger upp före innan den slirar. Den drar vad som helst men sakta. Har letat midjestyrt i flera år, gav upp och har redan handlat en 170 hk Valmet med 40 låda för samma pengar.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22626
Famag skrev:Case:n 4494 har dragkraft utöver det vanliga.
Fick ett odrägligt ha begär när jag såg den. Har själv en gammal MF 1200 men bara 100 hk så motorn ger upp före innan den slirar. Den drar vad som helst men sakta. Har letat midjestyrt i flera år, gav upp och har redan handlat en 170 hk Valmet med 40 låda för samma pengar.


213hk är Casen på. Kollade nu.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22628 Har en john Deere 4230 som gått över 9000 timmar och Far har en 3130 som gått över 9000 timmar den oxå.
Nu är det 118 och 90hk traktorer men det har endast bytts koppling å bromsar på den lille av dom. Motorerna är ännu helt orörda !!
Visst kyla under nollan så är den store tjurig å den lille blir väl tjurig då det är under 5 minus men köper man en traktor för en bra peng så kan man ju alltid kosta på den en Webasto.

Timm antal på en traktor har ju så klart betydelse.
Men det är underhåll å skötsel som är den stora biten om hur traktor är i skick. Sen en annan sak, enkla traktorer krabbar mindre.

Men måndags exemplar kan finnas å då kvittar det vad det är för märke eller timm antal.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22642
Henrik K skrev:Har en john Deere 4230 som gått över 9000 timmar och Far har en 3130 som gått över 9000 timmar den oxå.
Nu är det 118 och 90hk traktorer men det har endast bytts koppling å bromsar på den lille av dom. Motorerna är ännu helt orörda !!
Visst kyla under nollan så är den store tjurig å den lille blir väl tjurig då det är under 5 minus men köper man en traktor för en bra peng så kan man ju alltid kosta på den en Webasto.

Timm antal på en traktor har ju så klart betydelse.
Men det är underhåll å skötsel som är den stora biten om hur traktor är i skick. Sen en annan sak, enkla traktorer krabbar mindre.

Men måndags exemplar kan finnas å då kvittar det vad det är för märke eller timm antal.


Det här me att dom inte startar under 0 grader har ja redan bekymmer med på 2105 an (4500timmar) men det löstes med en gammal gasolvärmare ja hade liggande :lol:
sen behöver en stordragare inte vara särskillt avvanserad enligt mej, har inget emot om det är manuell låda tex, man växlar ju bara när man ska iväg, på 2105 är det dock osynkad låda å det vill ja inte ha igen, kommer man till en uppförsbacke å misslyckas så blire ju te å stanna å "börja om"

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#22665 Ja case är ju då lämpliga traktorer prismässigt. Men den jag har kört så blev jag inte så imponerad av. Hade får dåligt vrid så den sucka lätt ihop.

Du borde ta trailern med när du far och provkör! hehe då skulle du få facit direckt hur taktorn drar.

Flyttar en 14tons grävmaskin själv med en T190a i 50knyck, men tror inte 50km/h är tillåtet i sverige väl? Sen brukar jag inte ligga och pressa jämt beroende på hur vägen ser ut. Men en valmet/valtra var inte på tal på grund av priset, och att de var trädgårdstraktorer.


Lasse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22681 En liten undran från sidlinjen: Hur långt brukar du dra med traktorn, och vilken snitthastighet blir det ungefär?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22698 Brukar flytta allt från nån km till 6 mil i stöten aldrig mer då vi har ett fast område vi kör på, en ruta på ca 5X5 mil, men det är ju en bit hemmifrån så det blir ju lite tom åka ibland, å snittfart, med valmeten så går den 40, sen beror det ju på hur knöligt det är efter vägen men oftast går det att åka på bra, vi har jämnfört lite med tider det tog att använda trailer (lastbil) mot det egna egipaget, å ser man till väntetider som vi hade då så är det helt klart lönsamt enbart att flytta vår egen maskin, oftast har lastbilen annat när man beställer å man törs ju inte beställa för långt i förväg heller, saker kan ju g sönder på en skördare när man har lite kvar å då är det dumt att ha en lastbil ståendes å vänta på en, nu kan ja åka å hämta upp far när han blir klar på en gång vilket ger noll vänte tid å dom pengarna vi kör in där kan vi lägga på trailern, sen flyttar jag ju 2 skotare å 2 skördare till vilket ger ytterligare inkomst på trailern, å ingen av dom ja flyttar säger att det tar lång tid, tvärt om.
ja skulle tippa på att när jag kör valmet 840 å rottne 5000 så kanske ja håller 35 i snitt efter bra väg å kanske 30 efter skogsbilväg, typ...


ska föresten köra en ny kund på torsda, en timberjack 1070 :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22875 JD 190hk i fint skick
http://www.blocket.se/vi/15532765.htm?ca=11_s

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22877 Läste om midjestyrda Kharkov i en traktortidning.
"Bara" 167 hk, men riktigt seg motor.Runt 8 ton vikt.
Säkert tillverkad i måånga ex. I Finland borde man kunna hitta en,om man nu gillar grovsmide av öststatstyp.

/Nisse

Avatar Fallback
XPG  
#22996
nisse skrev:Läste om midjestyrda Kharkov i en traktortidning.
"Bara" 167 hk, men riktigt seg motor.Runt 8 ton vikt.
Säkert tillverkad i måånga ex. I Finland borde man kunna hitta en,om man nu gillar grovsmide av öststatstyp.

/Nisse


Nix finns inte här inte!

Men i Estland kan man nog hitta nån!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23256
XPG skrev:
nisse skrev:Läste om midjestyrda Kharkov i en traktortidning.
"Bara" 167 hk, men riktigt seg motor.Runt 8 ton vikt.
Säkert tillverkad i måånga ex. I Finland borde man kunna hitta en,om man nu gillar grovsmide av öststatstyp.

/Nisse


Nix finns inte här inte!

Men i Estland kan man nog hitta nån!


Säkerligen,men det verkar som om flödet av begade maskiner mest går åt andra hållet nu.dvs österut.

/Nisse

Avatar Fallback
jonas-h  
#34009 vore roligt och se lite bilder på ekipaget! asså 2105 an och trailern ! :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34011
jonas-h skrev:vore roligt och se lite bilder på ekipaget! asså 2105 an och trailern ! :D


Finns bilder i Logistik tråden på deras 2105 med trailern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).