Friluftsliv, Naturturism

Skogsmark i västra Sverige?

9 inlägg 12360 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmark i västra Sverige?

Mathias Carlsson  
#226896 Hej!

Jag står i begrepp att starta en verksamhet som erbjuder äventyr i den svenska naturen, inledningsvis främst till privatpersoner, men framöver möjligen också till företag och föreningar. Fokus kommer att ligga på vildmarksäventyr av filmkaraktär där deltagarna enkelt uttryckt erbjuds rollen som äventyrshjältar under 1-2 dagar, i ett givet scenario och med "regisserade" händelser. Det kan väl enkelt sammanfattas som "organiserad verklighetsflykt" om man så vill. ;)

Verksamheten kommer inledningsvis att bedrivas på prov under vissa veckoslut, för att undersöka intresset för den här typen av aktiviteter i västsverige, som av okänd anledning varit en "vit fläck på kartan" när det gäller sådant hittills. Till en början blir det i väldigt liten skala och med ett fåtal deltagare (testpiloter) för att prova ut och justera scenario och koncept.

För att tillhandahålla en dylik upplevelse behöver jag olika miljöer att verka i, beroende på deltagarnas önskemål. Jag har varit i kontakt med ett par olika parter angående hyra eller lån av bebyggda miljöer, men behöver även kunna förlägga verksamhet ute i naturen.

Vad jag behöver är något så exotiskt som oländigast möjliga stycke svensk terräng, gärna en blandning av sankmark, kuperad skog, klippor och kullar. Detta för att kunna skapa en strapatsrik och krävande upplevelse på ett begränsat geografiskt område. Verksamheten som kommer att bedrivas på markerna omfattar bland annat överlevnadskurser, övernattningar samt airsoft- och paintballspel. Allt under de givna premisserna att verksamheten inte lämnar några spår i terrängen förstås.

Att hitta ett lämpligt stycke mark och undersöka vem som är ägare för att därefter ta kontakt med personen har dock visat sig svårare än man skulle kunna tro. För det första för att det är en väldigt omständig process om man som jag inte vet vilka marker som finns att tillgå, vem som äger dem och om vederbörande skulle kunna tänka sig att upplåta sina marker för sådana aktiviteter. Jag har gjort några försök att med hjälp av kartor och satellitbilder lokalisera lämpliga områden, men det är inte helt lätt att hitta info om fastighetsgränser, beteckningar och ägarskap. Och även när det gjorts är det inte helt lätt att ta kontakt med någon och få chansen att förklara vad det är man egentligen vill göra. Bemötandet i de flesta fall har varit ganska misstänksamt när jag tagit kontakt via telefon.

Jag har själv bara en enda bekant som är skogsägare och han befinner sig tyvärr i fel del av landet, men efter att ha pratat med honom har jag fått rekommendationen att ställa en öppen fråga i ett skogsägarforum. Eftersom ingen känner de marker som finns bättre än skogsägarna själva är det givetvis dem man bör fråga, det är ju så uppenbart det kan bli egentligen. Han sa också att det mycket väl kunde vara så att även om en markägare man får kontakt med inte själv har några lämpliga marker, så är chanserna goda att han eller hon faktiskt vet någon som har det. :)

Jag får be om ursäkt, det var inte min avsikt att skriva en hel novell här. Jag har egentligen en ganska enkel fråga till er skogsägare. Är det någon som tror sig ha lämpliga marker (eller vet någon som har det) och som skulle kunna tänka sig att upplåta dem för en liten försöksverksamhet av det slag jag nämnt ovan? Antingen för ett engångstillfälle eller som en återkommande aktivitet. Jag kan givetvis berätta mer om det hela om det är någon som vill veta.

Ett stort tack på förhand

Mvh

Mathias Carlsson



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

Bergsmannen  
#226910 Kanske kan du precisera dig lite mer om vad västra Sverige betyder?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmark i västra Sverige?

T Landström  
#226912 Hela nordvästra delen innehåller det du söker...
Dalsland ett Sverige i miniatyr ;)

Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

Mathias Carlsson  
#226931 Ojdå, ja, begreppet "västra Sverige" är förstås ganska brett. :oops:

Ber om ursäkt för det, men för en göteborgare som jag avses väl ungefär Halland, Bohuslän, Västergötland och Dalsland. Inom 3 timmars bilfärd från Göteborg kanske. Borde möjligen benämnt det "västkusten med omnejd" eller så. Ber om ursäkt till alla värmlänningar, dalmasar m fl som jag härmed uteslöt ur västerlandet. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

Bergsmannen  
#226967
Mathias Carlsson skrev:Ojdå, ja, begreppet "västra Sverige" är förstås ganska brett. :oops:

Ber om ursäkt för det, men för en göteborgare som jag avses väl ungefär Halland, Bohuslän, Västergötland och Dalsland. Inom 3 timmars bilfärd från Göteborg kanske. Borde möjligen benämnt det "västkusten med omnejd" eller så. Ber om ursäkt till alla värmlänningar, dalmasar m fl som jag härmed uteslöt ur västerlandet. :wink:


Ok lycka till med ditt projekt. Tror du arbetar på rätt sätt genom att skriva här. Tror också Dalsland kunde vara något, hoppas någon nappar.

Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

torpöbo  
#226973 Finns det inte nått ställe i göteborg som heter slottsskogen, det skulle passa utmärkt för dylika aktiviteter.

En ny affärsidé för dig är att omsätta allt du vill göra i skogen till att göra det i stan. Urban exploration typ där man får klättra på älvsborgbrons undersida högt över vattnet, vandra på ångpannegatan(Sveriges Gasaremsa) utan att bli skjuten, simma över älven och åka på spårvagnar på utsidan. Det vore strapatsrikt.

Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

frågande och vetande  
#226977 Är inte så hemma på området, men "ekonomiska kartan" borde hjälpa dig med att se fastighetsgränser och vilka fastighetsbeteckningar dessa områden har. Därefter är det inte så svårt att få reda på fastighetsägaren. Känner till en som har en fastighet i Ullared, fördelen med den är att den är relativt stor samtidigt som det är nästan omöjligt att gå vilse, sjö på tre sidor om fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Skogsmark i västra Sverige?

Mathias Carlsson  
#226979 torpöbo: Tja, problemet med Slottsskogen är ju alla dessa barnfamiljer som rör sig i området där, mitt inne i stan. Och beträffande de andra aktiviteterna så finns det ju redan gott om folk som bedriver sådan verksamhet. Skämt åsido, det var ju kreativa förslag i alla fall. Och att folk faktiskt "roar" sig med sådant är ju ett tecken på att det finns ett behov av lite mer äventyrliga aktiviteter att ägna sig åt för dessa uttråkade stadsbor. :wink: (Ok, sanningen att säga är det kanske inte "spårvagnsklättrare" och dylikt jag hade tänkt anordna aktiviteter för, men ändå.)

frågande och vetande: Ekonomiska kartan är så bra det blir är jag rädd. Den kan ge svar på fastighetsbeteckningar, men den ger ju inte en uppfattning om vad det är för terräng eller hur väl lämpad den vore. Att ta reda på ägaren av en viss fastighet kräver ett besök på lantmäteriet eller kommunen. Så det är en väldigt omständlig process. Först granska kartor och satellitbilder för att hitta en plats som ser lämplig ut, därefter ta reda på fastighetsbeteckning samt åka ut och kasta ett öga i området och till sist göra ett besök på lantmäteriet eller fastighetskontoret och få fram kontaktinformation till ägaren. Det är åtskilliga timmars arbete för att få fram ett telefonnummer och när det sedan visar sig mycket svårt att få lägga beslag på några minuter av personens tid för att presentera vad det går ut på, ja då infinner sig en viss känsla av hopplöshet.

Jag har en bekant som tipsade mig om att ställa frågan på ett öppet forum istället. Då är det ingen som känner sig pressad eller blir obekväm av att det ringer en komplett främling och samtidigt är det ju som sagt markägarna själva som bäst känner sina marker. Så min förhoppning är lite att det skall vara någon som har eller känner till någon som har tillgång till marker som skulle kunna passa.

Ullared vore ju ett ganska lämpligt område, är det någon du är bekant med som har marker där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmark i västra Sverige?

Carl S  
#301729 Har du kollat in http://www.hogakusten.se/? Där får du en del inspiration kanske.

Sedan driver jag själv sedan 8 år sajten, http://hittaupplevelse.se samt http://listitsweden.se där du gärna får marknadsföra din upplevelse helt gratis..

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).