Admin@skogsforum skrev:Hej,
Korrekt! Jag lade till denna "broschyr" mest för att den ev inbjuder till lite tyngre läsning senare om man blir intresserad av att läsa om hur var och ens virke hanteras och prisgrundas efter att det lämnar skogen.
Jag gissar Lennart att det var detta dokument du syftade på:
http://www.virkesmatning.se/Admin/html/vmr/html/pdf/kompendium/Kompendiet%20del%20IV%20s%C3%A5gtimmer%202007-12-12.pdf
Osäkerheten och okunskapen tror jag kan vara stor hos gemene skogsägare när det gäller detta område, det är otroligt mycket att sätta sig in i, och köparen har ju säkerligen relativt lite intresse i att informera...
Så, vi får hoppas att fler startar trådar, kommer med frågor och påståenden här på forumet, så vi hoppas att vi alla kan bli lite rikare, både här och där!
Och det känns bra att du anammat forumet Lennart!
Admin@skogsforum skrev:Hej på er!
Hmm, knivigt detta...
Menar du Lennart i beskrivningen ovan att det är mer lönsamt att öka längden på stock nr 2 i trädet (om kröken återfinns före minimilängd i rotstocken)?
För avkortning ska inte förkomma numera...eller...?
Och är någon som vet vad som menas med att "Sågcylindern får förskjutas för att minimera utbytesförlust" (denna text finns i förklaringen hur utbytesförlust räknas)?
Vi hörs vidare!
Admin@skogsforum skrev:Ok, då förstår jag bättre ang kröken, blir till att jämföra priserna och längdkorrektionen för att "optimera" m.a.o
Tack för beskrivningen ang sågcylindern!
Vi hörs vidare!
Bertilsson skrev:(Jag har aldrig påstått att aptering är lätt.)
"spindeln" skrev:utmärkta beskrivningar av "bertilsson" nu har man ju (försprång) i mina regioner så träder inte nya mätningen i kraft föränn i april? eller har jag fel månne? , all sådan info är guld värd tycker jag , men surt ändå att inte detta hinns med i realtid, mycket "väglager virke" och leveransvirke kan ha brister, men det är inte mycket att göra åt
och det spelar ingen roll hur fin 100% ren massaved man har så blir det ändå vrakprocent 1% första traven 0,5% andra traven 2% bak på vagn ? ... och det är 3,5 % av det man kört dit 100% räkna på det om du får mätsedel på 38m3fub ...jag anser att det är fel av skogsägarföreningarna att skriva på sådana avtal .. nu är jag inte bunden till nåt bolag , vi kör bara egen skog och säljer på "spotmarknad" men det är ju helt sjukt ändå vad virke som "vrakas" men som ändå går i produktion, och detta har inte skogsägaren en aning om , han /hon får sin avräkning och tänker inte mer på det men i det stora hela , kan det låta mycket med 1,5 miljon m3 stormfällt.... men hur många m3 blir den sk. "vrakprocenten" per dygn i sverige tänk vilket massaflöde som pågår dygnet runt , vissa industrier mäter in 150- 200 bilar / dygn ...jag säger att det stjäls virke , och det står jag för