Virkesmätning och Matrisfub

Vrak, vad skall man acceptera?

50 inlägg 66751 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vrak, vad skall man acceptera?

Röjaren  
#226828 Har låtit Södra förstagallra ett område för mig, är nöjd med själva gallringen men funderar lite när jag i datorn ser det virkets som blivit inmätt. Att det blir lite vrak får man väl acceptera, men vissa sorters vrak har jag lite svårt för. Detta gäller barrmassaved

Röta- det blir det ju även om den blivit bättre betald i brännveden.
Diameter- När de tar fallande längder börde inte skördaren vara kalibrerad och kapa vid rätt diameter?
Upparbetning- gissar att det är dåligt kvistat, knappast rotben i förstagallring. Dåligt aggregat på skördaren?
Fel trädslag/sortiment- Skotarföraren måste sorterat fel, eller? ca 1% av volymen som är inmätt idag, tycker det är lite mycket.

Visserligen behöver jag ju inte betala för avverkningen av detta, men jag får ju inga pengar för det heller.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226830 Beror ju på vad man har för uppgörelse med köparen men gäller det ett leveransrotköp så tycker jag inte man ska behöva acceptera något vrak alls. I princip finns det inget vrak i skogen. Det handlar bara om dålig upparbetning och fel sortering som du säger.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

blixxxt  
#226832 Angående upparbetning..
Räcker att matarhjulen slirar till ett ögonblick vid nån krök eller grov kvist för att det ska bli en skada på stocken/massabiten samt att det i vissa granbestånd kan vara omöjligt att få rent från kvist med aggregatet i rotändan. Alternativet blir att lumpa 30-50cm och då blir det inte inmätt alls...
Sen tror jag tyvärr det är lite "konjunkturmätning" just nu också. D.v.s i högkonjunktur när det är sug efter virke blir det mindre vrak och nu i dåliga tider blir det mer... Upplevs så iaf...
Har själv varit med om att få "för stor andel röta" i ett lass barrmassa jag med all säkerhet vet att det inte fanns en enda rötbit i! Känns som att det ibland bara kryssas i lite för sakens skull på mätstationen. För att följa nåt "snitt" :???:

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Midgård  
#226847 I ett avverkningsuppdrag har ju köparen den fulla kontrollen över hela hanterandet av virket. Allt från avverkningsplaneringen, avverkning, transporter och inmätning vid sin industri. Är det då rätt att skogsägaren ska stå för fel som t ex upparbetningsskador, felsortering, övermått, undermått, då dessa fel begåtts i köparens organisation utan skogsägarens medverkan eller inblandning?

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

T Landström  
#226851 Jag skulle ringa och prata med inköparen...

Är av samma inställning som Midgård... När köparen sköter allt så ska inte säljaren straffas...

Är ju en sak om man sprungit själv med sågen i skogen och sedan kört ut virket själv då kan jag köpa om man kanske missar något...

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Johan$$on  
#226866 Det SKA vara vrak annars har maskinförarna varit för fega.

Det är inga problem att sortera helt vrakfritt, men då kommer en hel del volymer att hamna i sämre kvalitetssortiment. dvs mindre sågbart och granmassa mer barrmassa och energived.

Hade du tyckt det varit bättre med tex 20-30% mer energived istället?

Det är mer lönsamt med en del vrak helt enkelt, men vill du ha det helt vrakfritt får du ju helt enkelt säga till innan och acceptera den ekonomiska smällen när en hel del volym blir nedklassat.

Man kan inte både ha kakan och äta den...

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Rolfnilsson400  
#226867 Du menar att maskinförarna inte kan sitt jobb eller att de slarvar och inte bryr sig.
Vad jag vet kan de med mycket hög sannolikhet sortera rätt.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Johan$$on  
#226869
Rolfnilsson400 skrev:Du menar att maskinförarna inte kan sitt jobb eller att de slarvar och inte bryr sig.
Vad jag vet kan de med mycket hög sannolikhet sortera rätt.

Kan de sitt jobb SKA DET VARA EN DEL VRAK, eftersom det ger ett bättre ekonomiskt resultat för markägare än 0% vrak.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Brickan  
#226870
Johan$$on skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Du menar att maskinförarna inte kan sitt jobb eller att de slarvar och inte bryr sig.
Vad jag vet kan de med mycket hög sannolikhet sortera rätt.

Kan de sitt jobb SKA DET VARA EN DEL VRAK, eftersom det ger ett bättre ekonomiskt resultat för markägare än 0% vrak.

Kan du utveckla det där lite till?

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Johan$$on  
#226876
Brickan skrev:
Johan$$on skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Du menar att maskinförarna inte kan sitt jobb eller att de slarvar och inte bryr sig.
Vad jag vet kan de med mycket hög sannolikhet sortera rätt.

Kan de sitt jobb SKA DET VARA EN DEL VRAK, eftersom det ger ett bättre ekonomiskt resultat för markägare än 0% vrak.

Kan du utveckla det där lite till?

Det är rätt enkelt, om vi tar granmassa som exempel där vi har 3-4% vrak (vilket är rimligt) för att få när det till 0% vrak räcker det ju givetvis inte med att lägga över den exakta vrakvolymen i barrmassa eller energiveden.

För att komma ner på 0 måste du lägga allt du är lite tveksam till plus att det alltid följer med lite småbitar i ett sämre sortiment, jag skulle säga att en rimlig volym lär vara 20-30%.

Du kommer alltså att få mindre betalt för 20-30% för att få mer än vrakpriset för 3-4%, är det någon som tycker att det är en bra affär?

Givetvis går det rent teoretiskt att lägga exakt rätt volym i exakt rätt sortiment, men det är absolut inget som är applicerbart på ackordskörning och ska du ha någon till att göra det på timme får du nog räckna med MINST dubbla kostnaden.

Problematiken med det här är det vanligaste när det handlar om skogsägare som anlitar entrepenörer är att de oftast inte kan förstå att man får vad man betalar för.
Det är lite som att betala för en volvo och sedan bli förbannad när man inte får hem en ferrari.

Vill man ha
0% skador, inga problem
0% körskador, inga problem
0% vrak, inga problem
Allt går att ordna men då får man vara beredd att betala för det också och betalar du enligt ackordspriser gör du inte det.

(jag måste givetvis reservera mig för om det i det aktuella fallet har varit absurda vrakvolymer, jag diskuterar rent generellt)

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Rolfnilsson400  
#226878 Intressant
Vilken kvalitet på jobbet anser du att jag som skogsägare betalar för.
Talar du om vilken kvalitet du menar använda innan du gör upp ditt avtal med skogsägaren.
Hur mycket som blir felsorterat, vrak, eller övriga fel.

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

T Landström  
#226880 Intressant...

Jag förstår Johan$$on resonemang...och det ligger nog lite i det...samma inom många branscher...

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Johan$$on  
#226882
Rolfnilsson400 skrev:Intressant
Vilken kvalitet på jobbet anser du att jag som skogsägare betalar för.
Talar du om vilken kvalitet du menar använda innan du gör upp ditt avtal med skogsägaren.
Hur mycket som blir felsorterat, vrak, eller övriga fel.

Om du inte har gjort upp något annat med inköparen, den som uppdragsgivaren och av denna anlitad entrepenör har avtal om.

Det är väldigt ovanligt idag med skogsentrepenörer som själva handlar med virke, så därför är det en sak mellan dig och din inköpare, rimligen bör det stå någonting i det kontrakt du har undertecknat, annars har du helt överlåtit det åt köparen att bestämma.

Vrakvolym är väldigt svårt att ha någon fastgräns för eftersom det varirerar så pass mycket beroende på förutsättningarna :kvalitet, volym, sortiment.



Det stora problemet är dålig kommunikation, skogsägare generellt är väldigt dåliga på att framföra vad målet är med sin skog och hur de vill ha saker gjorda och inköpare är generellt allt för inriktade på att köpa så mycket skog som möjligt så fort som möjligt.

Ett annat problem är ackordskörning som enligt mig är en väldigt oseriös betalningsmetod, eftersom den gynnar folk som har dålig skog och missgynnar folk som har fin skog, samt gör det krångligare att tillgodose folks önskemål.

Om man vill bli nöjd är det bästa sättet att vara väldigt tydlig vid kontakten med inköparen om vad målet för beståndet är, exakt hur man vill ha det gjort och vad som är viktigt för en, och betala per timme (dvs den faktiska kostnaden).
Sedan kan ju givetvis saker bli fel ändå men har man gjort detta så är det enbart motpartens fel.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226886 Vi ska ligga på ca 1% vrak i timmer. Har du noll i vrak så har du varit för försiktig och har för mycket massaved. Om man antar att det var nolltolerans på vrak skulle mer dugligt timmer hamna i massaveden, skulle inte löna sig.
Invändningen kan ju då vara: detta ska skördarförare kunna
Har man kört skördare nån gång så förstår man att det inte är så lätt att bedöma om en krök är inom det tolerabla eller inte.
Vi har årligen genomgång med virkesmätare i fält på plats på avverkningen och då lägger man ut måttband och kollar noga om stocken klarar sig om det är en tveksam bit. Att begära att någon i en hytt ska ta hundraprocentiga beslut i de mest tveksamma fallen är för mycket begärt. Kravet är snarare att det blir nästan rätt alltså 1% vrak är rimligt

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

machonisti  
#226894 Har aldrig kört skördare däremot avverkat grov skog manuellt. Inte ens när man springer runt stammen och kikar längs den klarar man sig från vrak. Man chansar och tar 3 dm till fast man vet att det kröker. För det mesta lyckas det men 1 % är enligt min åsikt ett acceptabelt tal, en stock av hundra.

Trots allt har jag någon gång sänt partier med noll vrak. Då har jag tagit ut alla tveksamma fall till eget sågtimmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).