Föryngring

Sjävföryngring förbjuds ?

37 inlägg 26019 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Hema  
#226712 Monsanto är så nära djävuel man kan komma o de ligger bakom ogräsmedlet Round-Up, Agent Orange (som de använde i Vietnamn) och DDT bland annat.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Kse  
#226718 Är det inte bara en vanlig standardisering liknande som finns för allt frånjordgubbar till kondomer?
Och det gäller väl försäljning eller?
Hittade ett så bra stycke i texten men hittade inte igen det när ja skulle kopiera och länka.
Nä, hela EU grejen är ju ett misslyckande från början till slut, hade vi inte kommit med så hade vi fortfarande haft folkomröstningar med jämna mellanrum för att komma in.
Men väl inne är det ingen som skulle komma på tanken om att hålla en folkomröstning för att gå ur.

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#226852 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

T Landström  
#226853 Har ni läst helahttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF

En bit ner finns iaf ett undantag gällande privatpersoner...
Denna förordning ska inte tillämpas på växtförökningsmaterial som byts in natura mellan personer som inte är professionella aktörer.



Nu har jag skummat igenom det som står i länken och som jag fattar det rör det sig om frö och plantor som säljs av "professionella aktörer"...

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#226858 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226942
T Landström skrev:Har ni läst helahttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0262:FIN:SV:PDF

En bit ner finns iaf ett undantag gällande privatpersoner...
Denna förordning ska inte tillämpas på växtförökningsmaterial som byts in natura mellan personer som inte är professionella aktörer.



Nu har jag skummat igenom det som står i länken och som jag fattar det rör det sig om frö och plantor som säljs av "professionella aktörer"...

Kolla det engelska orginalet som jag citerade lite tidigare:
viewtopic.php?f=22&t=16809&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p225652
Där finns fler undantag.

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

T Landström  
#226944 Du har säkert rätt...
Fanns ju en del även i den svenska texten...
Va ju rätt många sidor 130 eller något liknande...så jag orkade inte läsa allt...

Men jag har svårt att tro att man förbjuder självföryngring av växter och träd...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).