Motorsåg och handhållet

Dricka i värmen

46 inlägg 22071 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

granqvist  
#226587 Blandar grovt havs-salt 1 kryddmått/liter vatten. Sen kan man tillägga någon tesked socker om man tror att energin börjar tryta.

Kommer jag inte fel ihåg så kan magsäcken och tarmsystemet suga upp ca 0,8 l vätska i timmen. Så den takten borde man hålla, åtminstone vid tung belastning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

T Landström  
#226595
granqvist skrev:Kommer jag inte fel ihåg så kan magsäcken och tarmsystemet suga upp ca 0,8 l vätska i timmen. Så den takten borde man hålla, åtminstone vid tung belastning.


Kan nog stämma rätt bra... Brukar dricka 1,5-2,0 dl var 20:e min när jag är ute på långpass...

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

granqvist  
#226667
T Landström skrev:
granqvist skrev:Kommer jag inte fel ihåg så kan magsäcken och tarmsystemet suga upp ca 0,8 l vätska i timmen. Så den takten borde man hålla, åtminstone vid tung belastning.


Kan nog stämma rätt bra... Brukar dricka 1,5-2,0 dl var 20:e min när jag är ute på långpass...


Samma här, dvs då när man har dricka tillhands. Vid huggning/röjsågning blir det ju oftast enbart vid sågtankning.

Det finns typ Camelbak drickapåsar att ha på ryggen, men det har jag aldrig testat i skogsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

T Landström  
#226669 Stihl har väl en röjsele med vätskepåse...

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

svampbob  
#226704 Jag använder en camelbak när det är lite varmare och det funkar bra och jag orkar mer med ständig tillgång till vatten.

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226747 Jag dricker vatten 1,5-2 liter, ca 5 koppar kaffe, +några apelsiner nu när jag röjer.
Kanske ska ändra mig och testa lite salt i vattnet.

Tack för tipset...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

mashun02  
#226751 Problemet när du svettas mycket är att kroppen tappar massa salter och mineraler.
Så blanda ut vatten med vätskeersärtning.

Alt blanda i en tsk salt och en tsk socker i vattnet.
Alt svagt blandad lättdryck och fyll på lite salt.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

rikard_e  
#226755 Hugger inte i värmen. Men på vintern kan det bli svettigt ock.
Hemmagjord flädersaft, och en 1.5 liter flaska vatten som legat i frysen över natten.

Har med mat ut när jag ska hugga, och gärna nått godis både sött och salt, brukar hålla jämn gång på blodsockret.

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

röjjare  
#226756 2 st 1,5 liter petflaskor med vatten och en 0,7 liter kaffetermos.

Sommaren då jag började minns jag att det gick åt nästan 5 liter om dagen. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

vetinte  
#226757 Hmmm :???: dedär med salt i vattnet ska jag ta efter :grin:
Har provat några olika såna där sportdrycker som T Landström rekommenderade. Och dom är säkert bra. Men f*n va dom smakar sliskigt blahhhh :lol:
Så det har blivit vatten och russin. Utöver kaffe och mackor.
Nån "pilsner" har åkt med ibland också :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

T Landström  
#226768
vetinte skrev:Hmmm :???: dedär med salt i vattnet ska jag ta efter :grin:
Har provat några olika såna där sportdrycker som T Landström rekommenderade. Och dom är säkert bra. Men f*n va dom smakar sliskigt blahhhh :lol:
Så det har blivit vatten och russin. Utöver kaffe och mackor.
Nån "pilsner" har åkt med ibland också :lol:


Visst är dom sliskiga...men det är skillnad på märken och märken...och hur dom olika smakerna uppfattas...
Men anledningen att jag blandar sportdrycken med blåbärssoppa är inte bara pga av smaken utan för att blåbär har ju en lugnande effekt på magen...sedan är iofs kombinationen blåbär/citron rätt god... ;)
Godaste sportdrycken är nog skogsbär som ett märke har haft i sitt sortiment...den + blåbärssoppa har jag för mig va en riktig hit...eller om det bara beror på att det mesta blir gott efter 30 timmars tävlande... ;)

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

vetinte  
#226781
T Landström skrev:Visst är dom sliskiga...men det är skillnad på märken och märken...och hur dom olika smakerna uppfattas...
Men anledningen att jag blandar sportdrycken med blåbärssoppa är inte bara pga av smaken utan för att blåbär har ju en lugnande effekt på magen...sedan är iofs kombinationen blåbär/citron rätt god... ;)
Godaste sportdrycken är nog skogsbär som ett märke har haft i sitt sortiment...den + blåbärssoppa har jag för mig va en riktig hit...eller om det bara beror på att det mesta blir gott efter 30 timmars tävlande... ;)

Ja haaa du BLANDAR det med blåbärssoppan. DET missade jag.
Jag har köpt några olika i vanliga affären bara. Fråga inte vad dom hette :lol: för de vet de f*n. Men hemska färger och smakade Blaaaaah :lol: :lol: Men jag är ingen läsk och saft människa iofs. Hemma kokt rabarbersaft funkar men de e nog allt.
Vad f*n skriver du :surp: 30 timmars tävlande :surp: .E du galen pöjk :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

ÅsaNisse  
#226786 Var är ni? Värmen?? +11 och regn 26 maj. Det räcker att se upp och gapa

Användarvisningsbild

Re: Dricka i värmen

T Landström  
#226787 Dom där färdigblandade man köper i butiken är ingen höjdare...dyra framförallt...

Nä...riktigt hundra är man nog inte... ;) Men det är en upplevelse...man lär sig mycket om sig själv och även dom andra lagmedlemmarna... :)

Avatar Fallback

Re: Dricka i värmen

Nolltax AB  
#226788 Räcker med minusgrad som ursäkt för att jag ska dricka iofs.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).