Motorsåg och handhållet

Piratkopior på motorsågar!

131 inlägg 51400 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

tallen100  
#226668
T24X4 skrev:Så länge det inte står ett märkesnamn på en piratkopia så tycker jag inte att det är någon fara. Bara för att den påminner om ett känt märke men har ett annat namn så tycker jag inte att det är någon fara. Skulle man resonera så bör alla biltillverkare vara piratkopior. Alla liknar varandra nu ingen har en egen design som på 60 och 70 talet.


Håller helt med, bara folk vet vad dom köper så är det ju upp till var och en att välja vad dom vill. Å på tal om bilar så var det mycket trevligare förr när man kunde se på långt håll att där kommer en saab eller en volvo osv.. men den tiden är tyvärr förbi.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#226677
Brummel skrev:Vad kostar en Piratkopia på en Stihl eller Husqvarna? Snackar vi om en 10-del av orginalpriset? Rolexkopior kan man ju köpa för en hundring!
Funderar på att köpa en piratkopia på en Husqvarna om jag hittar någon under 1000:-

Varför inte satsa på en begagnad märkesmaskin istället? Finns ju så många fördelar med det, inte minst vad gäller säkerhet och reservdelar. En kopia är alltid en kopia oavsett det handlar om Rolex-klockor eller en motorsåg... Originalet äger alltid!
Senast redigerad av Rollomatic sön 26 maj 2013, 10:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226690 Vad gäller piratkopior så borde man ju också tänka på hur de som tillverkar eländet har det. Det är ju mycket troligt att de har samma arbetsvillkor som t.ex. de som gör Iphone4, dvs. i stort sett slavliknande förhållanden. Om man köper dessa produkter så cementerar man bara slavsystemet i Kina vilket inte gagnar någon i slutändan.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

vetinte  
#226694 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mäki  
#226697
vetinte skrev:
Rollomatic skrev:
Brummel skrev:Vad kostar en Piratkopia på en Stihl eller Husqvarna? Snackar vi om en 10-del av orginalpriset? Rolexkopior kan man ju köpa för en hundring!
Funderar på att köpa en piratkopia på en Husqvarna om jag hittar någon under 1000:-

Varför blev du medlem i detta forum är min spontana fråga? Vill du vara del av seriösa diskussioner så börja med att satsa på "äkta vara". Varför köpa "äckligt kina-skräp" som alla förlorar på i slutändan när du istället kan köpa en begagnad proffsmaskin för samma pengar? Vill du ha respekt i detta forum så är det nog dags o tänka om... En kopia är alltid en kopia oavsett det handlar om Rolex-klockor eller en motorsåg... Originalet äger alltid!

Här kan jag inte hålla mig utanför längre.
Kan man inte vara medlem i detta forum om man har Kina tillverkade saker :surp: :?:
Jag har en Foton traktor från Kina. Som är en kopia av allsköns 70-80 tals teknik.
Och vilken sak idag är inte en kopia av något annat :?:
Och vad är där för fel på det :?:
Alla kopierar alla och när ett mönsterskyddet gått ut är det fritt fram. Vad som skulle vara bättre var om dom från börjar sa att "detta är en kopia av........".
Själv hoppas jag att Kineserna börjar tillverka och lansera kopior på bla sågar från 80-90-00 talet så man slipper dom här j***la datorsågarna.
Att sälja en kopia under falska förutsättningar/namn är brottsligt.
Om det framgår att det är en "kopia" så är det väll helt okej :?: .
Eller ännu hellre sätter ett eget namn/märke på dom. Detta är xxxxxx en kopia på HQ från 1990. Skulle vara klockrent :grin: .
Hur mycket så kallade "piratkopior" finns inte på biltillbehörs/reservdels sidan :?:
Som sedermera har visat sig vara minst lika bra som det så kallade originalet :wink: .
Vissa delar tillverkas ju till och med på samma fabrik :surp: .
"Originalet äger alltid!"
En original Kina tillverkad kopia av Husqvarnan är per definition original :wink: .

Håller helt med, vad har ens åsikt om olika saker att
göra med om man är en seriös forumist eller inte???

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#226705 Visst kan en märkesprodukt vara sammansatt i asien (kina) men då snackar vi ju "outsourcing" vilket borgar för en viss kvalitet som den ursprungliga tillverkaren bestämt. En kines kan säkert montera ihop en motorsåg lika bra som en svensk men det är inte vad detta ämne handlar om. Snacket tidigare var ju att det skulle gå lika bra att ersätta ett original med en kopia och det resonemanget håller inte...sorry.
Senast redigerad av Rollomatic sön 26 maj 2013, 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

anersimyra  
#226711
T Landström skrev:
Mange skrev:
T24X4 skrev:Dom borde bli bättre och bättre så det är bara en tidsfråga innan det dyker upp någon som är riktigt bra :lol:



Mindre troligt... Det som kostar är det vi tycker ger en bra såg och ska de göra dem bra blir de inte så billiga...



Fanns det inte en kinakopia på en ABU rulle som åkte dit... ;)
Dom blev stämda av ABU och åkte dit...
Angående ABU rullar tänker du nog på rullar tillverkade i Japan på 90 talet. Där gjordes kopior på några olika Cardinal 33 och 44, dessa rullar håller utan tvekan samma kvalite som ABU originalen. När det gäller Cardinal 44, var det mig veterligen bara en variant av den gröna, alla dessa har samma nummer på foten. Vad gäller 33:an finns kopior på flera varianter. En van samlare känner genast igen dessa och låter sig inte luras, kvaliten är det som sagt inga som helst problem med.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

stegmaster  
#226715
Rollomatic skrev:Härligt att man kan röra upp lite känslor i forumet :lol:



"Grattis", det klarte du ju galant med tråden dummaste kommentar. 😡

Har inte själv nån Kinasåg, men en del andra prylar med "kinamotor" 4 takt, och dom har det inte varit mer problem med enn nåt annat, derimot er inte alltid det "motoren" sitter i er av vanlig europeisk kvalite, men så er ju ochså priset derefter.
Alla dessa moraliska sider ved at handla nåt med herkomst från Kina, blir ju alldeles meninglös, då denna "kontroll" i prisnipp blir omöjlig at följa för vanliga konsumenter.

Men just "fakeprodukter/fakemärkning" handler ju mer om olagligheter/kriminalitet och får behandlas der efter.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#226722 OK, lugn och fin diskussion här nu, inga fler personangrepp tack!

Klart man får vara här med oavsett vad man har för nåt. Sen att vi är många som inte vill köpa dom otroligt usla sågarna för tusenlappen eller mindre är en annan sak, det är upp till var och en att bestämma vad man vill ha och vad man vill understödja. Skäll gärna på dåliga grejor, skäll inte på folk som har dom.

Slutligen, tråden handlar om piratkopior, alltså falskskyltade undermåliga sågar, ofta tillräckligt lika originalen för att lura vem som helst som inte är väl insatt i sågar och sågmodeller. Det är rent kriminell verksamhet. Låt oss återgå till ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

vetinte  
#226745 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

vetinte  
#226746 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#226750 Självklart så är man välkommen i forumet oavsett vilken maskin man har!!

Precis som "vetinte" skriver så jobbar vi ju alla för att fylla på "kunskapsbanken". Mitt syfte i tidigare inlägg var inte att gå till personangrepp men väl att mana till eftertanke innan man handar såg för att undvika olyckor samt att lurad.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Dennis_stavre  
#227519 Känner en snickare som var jävligt nöjd då han köpt 2 nya stihlsågar billigt på block näet. Men blev lite snopen och mindre nöjd när han fick veta att stihl stavas stihl och inte stiil som det stod på sågarna.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Blivande snickare  
#227588 :lol: ok, får inte skratta åt andras missöden :oops:

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227822 [quote="johan eriksson"]Lite filmer om "piratkopior"






.......................................................................

trevliga filmer :lol: :lol: :lol: :lol: undra vem som har gjort dom.... 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).