Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818261 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

skogshasse  
#226510
Flax12 skrev:Så blev det till slut av, ett rens galler! Gjort av skrot ifrån den stora "bra att ha" högen. :wink:

hej på dej skulle vara intressant att se den rakt framifrån och eventuellt lite mått mellan spjälorna och byggmaterialval

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Mäki  
#226516
Slurfi skrev:Högintressant med rensgaller! Vore det möjligt att filma nån av rensgallerkonstruktionerna i drift?

Jag har kluvit upp all min ved så det blir först nästa år igen.

Att hänga den i transport bandet var inte dumt :-bd

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Flax12  
#226675
20130520_154420.jpg
skogshasse skrev:
Flax12 skrev:Så blev det till slut av, ett rens galler! Gjort av skrot ifrån den stora "bra att ha" högen. :wink:

hej på dej skulle vara intressant att se den rakt framifrån och eventuellt lite mått mellan spjälorna och byggmaterialval

Ja såklart! Som sagt från skrot högen kommer: profiler (gröna) i 15x45mm, 2 st plåtar 150x500x3mm, rundjärn 8x550mm. Själva spjället är 250mm brett i överkant och 400mm i nerkant. Det är ca: 40mm mellan spjälorna.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

vetinte  
#226681 Den var inte dum den. Snabbt, enkelt och gjort av "återvunnet" material :grin:
Klockren.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226716 Tack för fina bilder.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Flax12  
#226743 Ska tillägga att "skrotet" fungerar bra :smile: . När det blir dags för modifiering så borde gallret ner lite närmast transportören och förlängas någon dm. På pallaxen så rensar gallret efter klyv kniven det mesta. Har pallat upp maskinen så en skottkärra kan stå under det gallret.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hema  
#227672 Skogen i bakgrunden, avlägget mellan väg o klyv. Kapa gör jag med min 357:a. Sedan gjorde jag förra året en ram av ved på 8st pallar, för att sedan slänga resten av veden i mitten.
Klyven är en Bergabo med steglös inställning på om man vill använda korset eller ej, eller hur mycket och det funkar bra. (halautomatisk), helt underbart. (även om säljarens syster en gång hade klippt lite mer än naglarna med den en gång... :surp: )

Nu håller jag dock på o gör en yta för en vedbod närmare huset och så kommer jag bygga upp något trästaket runt pallarna, så man slipper trava i onödan (där veden kan få torka den första tiden). Skottkärran är för att kunna lägga ifrån sig större bitar som blir vid en förstaklyvning.
Bild
Senast redigerad av Hema tor 06 jun 2013, 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

elis  
#227689 Gjorde lite förbättringar i år som jag tänkte visa lite bilder på. Jag har ju en klipp som fungerar jättebra, den är moddad med lite plj på klyvkilarna för bättre spräckning, nedflyttat reglage för bättre ergonomi.

image.jpg

image.jpg


I år fick klippen ett skydd framför elmotorn så att inte spånor och bark lägger sig för och täpper till elmotorns fläkt.

image.jpg


En bösavskiljare som fungerade mycket bra har monterats mellan klipp och transportör.

image.jpg


image.jpg


Transportören har moddats med nya, dubbelt så höga (40 mm) medbringare. Blev mycket bra, jag har en lutning på drygt 40 grader så det blev en rejäl skillnad med dessa.

image.jpg


"Anläggningen" fungerar tillfyllest idag men fler planer ligger i pipen. I första hand kommer det bli en simplare och lättare förlängning av rullbanan, har en svintung rullbana från nån materialkap idag som måste flyttas med kran. Billig men jobbig. Tjaa... Det var min rapport från vedbacken 2013.

På den här bilden syns även att jag flyttat on/off till nedre delen där den kan nås. Kan inte förstå hur de kan få montera brytarna i transportörens högsta ände, längst bort från operatören?

image.jpg

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hema  
#227910 Kommer nog bli en klipp/klyv för min del i framtiden. Men en fråga: Upplever du att det blir mer skräp med denna lösning mot den klassiska klyvning?

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

elis  
#227920 Njaee, "klassisk" klyvning lämnar nog ungefär samma mängd bös, ffa slipper man spånhögar. Som du ser på sista bilden så står min vedklyv alldeles intill. Den använder jag till det som är för grovt lr knotigt för klippen.
På andra bilden syns snabbkopplingarna där klyven kopplas in så jag kör den med klippens hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

mrlynx  
#228065
Photo 2013-06-01 11 11 34.jpg


Vedhanteringen sker med en fordson halvbandare med takkran upp på bordet.
Vedmaskinen är en Hakkepilke 2X Easy med dubbla klyvar och joystik.
Den dras av en MF1200 vilket är lite overkill.
Här körde vi i tippvagn dragen av en JD6330. Annars så syns en Atlas AR60 i bakgrunden som används när vi gör ved i säckar eller pallar.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Hema  
#228071
elis skrev:Njaee, "klassisk" klyvning lämnar nog ungefär samma mängd bös, ffa slipper man spånhögar. Som du ser på sista bilden så står min vedklyv alldeles intill. Den använder jag till det som är för grovt lr knotigt för klippen.
På andra bilden syns snabbkopplingarna där klyven kopplas in så jag kör den med klippens hydraulik.



Gott, tycker klippning verkar grymt smidigt.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

axwell  
#232158 Nu har det varit så mycket av storskaliga hel- och halvproffsanläggningar, dags för något åt "tottehållet", fast jag placerar sågbocken/klyven där veden skall staplas.

Kolla på originalsvärdet som suttit på från okt. 2010, vedkapning men mest klyvsågning av grantimmer. Undrar hur det skulle ha sett ut efter användning av annan olja än ren rapsolja !
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JToIWzrxtPY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

stektlök  
#232159 Vad är det för en traktor du har Axwell ? Får uppfattningen om att du inte gillar stress. Det är underbart att bara jobba på utan att skynda sig hela tiden (jag tröttna på stress på fabriken förr).
Anledningen till att du använder elsåg? Har du lättirriterade grannar ?

Du verkar inte kröka mycket rygg iaf å de e kanon! :)

Tack för en bra video.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

axwell  
#232162
stektlök skrev:Vad är det för en traktor du har Axwell ? Får uppfattningen om att du inte gillar stress. Det är underbart att bara jobba på utan att skynda sig hela tiden (jag tröttna på stress på fabriken förr).
Anledningen till att du använder elsåg? Har du lättirriterade grannar ?

Du verkar inte kröka mycket rygg iaf å de e kanon! :)

Tack för en bra video.

Tack, så är det nog med ålderns rätt att det inte är så viktigt med ackordet.
Ryggkrökningen vill man ju reducera till ett minimum, det blev i klippet totalt tre av ca 70 klampar som ramlade av bordet.

Elsågen håller uppe varvet bättre än mina bensinsågar, tror inte om det skulle vara skonsammare för grannarna, den här ligger runt 109 dB. Ingen som har vågat klaga, vad jag vet. Man behöver inte fylla på bensin, startar redan före första rycket.

Det är en minitraktor från Yanmar -86 på 18 hp, nu är det dags att plocka av det som sitter i trepunkten och ersätta det med grävaggregatet som är användbart vid dikesrensning, markberedning och ett som annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).