Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

26 inlägg 12406 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226295 Ok :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226394 Hvor lang blir atv og tømmervognen?

Jeg tenker da på hvor mye plass en trenger ved kjøp av tilhenger for bilfrakt.

Eks: tot lengden med meg blir:
Atv 2,1 m + tømmervogn 3,8 m
= 5,9 meter.

Men det blir mindre vist en går ut i fra ytterkant på atv hjulene og bak ytterkant på bakerste hjul på tømmervognen.

Er det noen som har tilhenger for å frakte utstyret sitt og kan komme med erfaringer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226400 Du behöver omkring 5 meter lastyta.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226412 Ok :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

skogsbonne  
#226461 du kan även förkorta boggien så mycket som möjligt så tar den mindre plats

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226467 Har tenkt på det også, men jeg skal bruke den i jobbsammenheng og da vil jeg at jeg kan kjøre hele greia samlet opp på tilhengeren og så kjøre dit jeg skal.

Jeg ser for meg at det er litt arbeid å løsne skruer og justere boggien hver gang?
Eller går dette greit?


Har også kjøpt fjæravlåsning fra avesta, så da begynner alt å komme på plass :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226470
Daggi skrev:Jeg ser for meg at det er litt arbeid å løsne skruer og justere boggien hver gang?
Eller går dette greit?


Har du samma konstruktion som jag har på min XYZ vagn så går slangarna till drivningen i rambalken och ut genom en liten öppning. Det gör att du kanske kan justera boggien 1 dm eller så. Boggien på min vagn glider utanpå rambalken.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

skogsbonne  
#226477 på min avesta vagn så tar det ca 3 min att ändra boggien och slangarna går i balken men det är bara att flytta en bit och dra en bit, jag använder drivningen och sparkar på hjulen så brukar det lossna och gå att flytta. Det kan vara trögt att få loss den när man inte ändrat på länge

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226488 Har du bara kortare sträckor att köra, kan du ha enbart fyrhjulingen stående på ett hembyggt släp. Timmervagnen fäster du på vagnen som fyrhjulingen transporteras på. Du får alltså inte ha timmervagnen kopplad till fyrhjulingen som är lastad på ett släp. Du får enbart köra i 30 ( i sverige) med ett sådant hemmabygge. Anledningen till att bygga en egen vagn är att du inte får montera dragkrok på ett registrerat släp. Med en sådan lösning kan du ha allt ihopkopplat under färd. Har du elvinsch bak på fyrhjulingen, då använder du den vinschen till att koppla på och av timmervagnen med. Jag har själv den lösningen och det fungerar mycket bra. Den hembyggda vagnen behöver heller inte besiktas.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226703 Hei

Mange gode tips her :)

Da har jeg funnet en transporthenger for å frakte biler med.
Den er lav, innebygde kjørebruer, lave karmer og tett lasteplate på dørk.

Denne hengeren har en innvendig lengde på lasteplanet på 4,9 m.
Da har jeg mulighet til å forlenge lasteplanet fremover ved å bygge på med f.eks en dørkplate i forkant av lasteplanet slik at jeg får forlenget lengden med 20-30 cm. Da kan jeg etter planen plassere fremhjulene på atv på den platen/nydørken.

Dette tror jeg blir bra :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226714
Daggi skrev:Hei

Mange gode tips her :)

Da har jeg funnet en transporthenger for å frakte biler med.
Den er lav, innebygde kjørebruer, lave karmer og tett lasteplate på dørk.

Denne hengeren har en innvendig lengde på lasteplanet på 4,9 m.
Da har jeg mulighet til å forlenge lasteplanet fremover ved å bygge på med f.eks en dørkplate i forkant av lasteplanet slik at jeg får forlenget lengden med 20-30 cm. Da kan jeg etter planen plassere fremhjulene på atv på den platen/nydørken.

Dette tror jeg blir bra :)
På jobbet modifierade vi ett släp för att få plats med en åkgräsklippare, jag är inte helt säker, men jag tror du måste göra en ny registreringsbesiktning om du förlänger eller breddar ett släp. För att slippa ny besiktning, kan du kanske göra förlängningen monterings / demonteringsbar med sprintar eller liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).