Servicebyggnader

Vitmålning - slippa mögelangrepp?

13 inlägg 33734 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vitmålning - slippa mögelangrepp?

Hugin  
#226045 Är igång och målar (framgår bl. a av tråden "Rekonditionering av rödfärg som frusit?).

Dags nu för det vita på knutar, vindskivor mm.

Den gamla färgen är kraftigt missfärgad (mögel) och därför dyker en fundering upp:

Inte var färgerna så känsliga för mögelangrepp förr i tiden? Antar att problemen nu sammanhänger med skärpta miljökrav, som innebär att vissa tillsatser inte längre är inblandade(?).

Frågan som då uppkommer är: Vad (vilka medel) kan man blanda in i färgen för att få bättre motståndskraft (om man lägger större vikt vid att få en yta som klarar flera år utan angrepp, och således delvis bortser från miljöaspekten)?

Något som fanns i färgen tidigare, men nu tagits bort!

Vad - hur mycket - vem vet (inte bara tror!)?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

machonisti  
#226048 Blyvitt!

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

halleby  
#226051 Har hört att man kan blanda i en skvätt hydraulolja i färgen. Har inte provat själv. Kanske någon annan här som har provat?

Användarvisningsbild

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

machonisti  
#226053 Jo men för mig så blev torktiden väldigt lång, skvätte väl för många gånger. Även färgen tyckte jag ändrades till det gulare men inga mögelprickar.

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226059 Jag brukar blanda i lite boracol i färgen mer info får du på lavtox.se

Användarvisningsbild

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

vetinte  
#226062 boracol fungerar men eftersom den är vattenbaserad funkar det lite dåligt i oljefärger men bra i vattenbaserade färger.
Men 2 matskedar kopparpasta som du spär ut i 1 dl lacknafta och sedan blandar i oljefärgen (4-5l) har fungerat på västkusten i alla fall.
Och där är mögelangrepp mer regel är undantag.

Användarvisningsbild

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

machonisti  
#226066
vetinte skrev:boracol fungerar men eftersom den är vattenbaserad funkar det lite dåligt i oljefärger men bra i vattenbaserade färger.
Men 2 matskedar kopparpasta som du spär ut i 1 dl lacknafta och sedan blandar i oljefärgen (4-5l) har fungerat på västkusten i alla fall.
Och där är mögelangrepp mer regel är undantag.

Ett nytt recept för mig, blir troligen att testa ännu i sommar.

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

hala  
#226081 Om Ni bor nära Norge eller har vägarna dit så köp något som heter "Soppedräpere" och blanda in detta i färgen, olje eller vattenbaserat så slipper Ni mögelangrepp för all framtid. Detta är inte lagligt i Sverige men hur miljövänligt är det att måla om varje år. 1 liter kostar ca 100 NOK och det räcke med någon % inblandning. Alla färghandlare har det i lager. Alla i gränslandet använder det.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226392 Vetinte-s blandning med kopparpasta.
Är kopparpasta samma som kopparfett ?

Användarvisningsbild

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

vetinte  
#226419
Famag skrev:Vetinte-s blandning med kopparpasta.
Är kopparpasta samma som kopparfett ?

Japp. Köpt på biltema :lol:

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

Gaffe  
#596033 Hittade denna tråd, hur har det gått för er som blandat i kopparpasta, boracol och soppedräpere?
Står å målar underslagsbrädor i verkstan....kom å tänka på dessa små svarta prickar som uppstår i den vita färgen...

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

axwell  
#596047
Gaffe skrev:Hittade denna tråd, hur har det gått för er som blandat i kopparpasta, boracol och soppedräpere?
Står å målar underslagsbrädor i verkstan....kom å tänka på dessa små svarta prickar som uppstår i den vita fär


Läs igenom Folksams långtidstest av målarfärger.

Där kan du bla läsa att Byggmax och Jula tillhör dom allra sämsta.
Måste tyvärr hålla med om att dom har helt rätt beträffande färgen från Byggmax. 😡

Biltema i topp tillsammans med ett par stycken till.

Senaste sommarens inköp blev då på Biltema, kommer att få måla om allting som är gjort med Byggmax-färgen. 😈

Avatar Fallback

Re: Vitmålning - slippa mögelangrepp?

Gaffe  
#596051 Jag har kört Teknos Visa Fasad...skulle tro den är från Byggmax då....eller så är det den Skånska fuktiga vintern som gör att det blir svarta prickar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).