Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

26 inlägg 12404 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#225157 Hei

Da kjøpte jeg en Vahva Jussi med et ekstra par tømmer staker og forlengere til alle tømmerstakane.
Er en 400 kran med vinsj og drift på hjulene.

Så har jeg noen spm ang hvordan jeg skal gjøre dette her.
Jeg får ikke vognen før om et par uker, men har begynt å planlegge hva jeg må lage til og ha av utstyr.

- Kan noen legge ut nærbilder av hvordan de fester hydraulikk aggregatet og ventilene slik at jeg kan se hvordan dere har gjordt dette?

Jeg har planer om å lage med hurtigfester slik at det er lett å ta av og på utstyret på atv`en, ser at noen bare bruker stropper og lignende saker for å holde hydraulikkaggregatet på plass også..

- Jeg har forstått det slik at en bør ha stivere fjærer eller låse av fjærene for at ikke bakenden av atv skal synke for mye ned.

Hvor kjøper jeg slikt utstyr??

- Hydraulikk aggregat: Tåler dette mye skitver? Regn og snøslaps? bør dette byggest inn eller er det bare tull?

Hislen Daggi :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226156 Hej Daggi.
Aggregatet tål vilket skitväder som helst. Köp, INTE, hårdare fjädrar, köp låsning. Låsningar finns att köpa hos Avesta eller kranman. Dom så kallade HD fjädringar som finns är långt ifrån tillräckliga. Angående montering av hydraulik och el, lämna helst till auktoriserad verkstad. Det kan vara riktigt svårt att få allt att fungera som det ska, du får ju dessutom garanti på monteringen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226226 Takk for tips, holder på å sjekke opp med avesta ang fjæravlåsning.

Har du fjæravlåsning? Hvilken type har du?

Pratet med produsenten av vahva jussi og de sier at det ikke skal være nødvendig med fjæravlåsing.
På polaris 500efi som jeg har kan en stille hardheten på fjærene så jeg skal prøve det først og det dkulle være nok...

Er det sånn at det er med tom tømmervogn vekten på atv blir tyngst ov tilhengerdraget?
Og at når er får på tømmer på tømmervognen så blir vektfordelingen bedre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226228
Daggi skrev:Takk for tips, holder på å sjekke opp med avesta ang fjæravlåsning.

Har du fjæravlåsning? Hvilken type har du?

Pratet med produsenten av vahva jussi og de sier at det ikke skal være nødvendig med fjæravlåsing.
På polaris 500efi som jeg har kan en stille hardheten på fjærene så jeg skal prøve det først og det dkulle være nok...

Er det sånn at det er med tom tømmervogn vekten på atv blir tyngst ov tilhengerdraget?
Og at når er får på tømmer på tømmervognen så blir vektfordelingen bedre?
Hej Daggi. Jag har en Avesta 4,2 H, och en 800 efi. Jag monterade HD fjädrar på min maskin, trots detta blev maskinen helt ihoptryckt med tom vagn. Fjädringen på 500/800, original är alltför klen trots att du spänner in den max, det blev i stort sett inte bättre med HD fjädrar. Kan man flytta boggin finns ju möjlighet att justera kultrycket. Men jag rekommenderar absolut ett fjäderlås från t.e.x Avesta, det är relativt enkelt att montera första gången. Har du polaris rostfria drivaxelskydd måste du göra några justeringar på dessa. Du måste borra större hål för drivaxelskyddens fästen, samt kapa bort en bit av dessa. Du behöver inte göra några ingrepp på maskinen utan endast på själva drivaxelskydden och dess fästen. I låssatsen ingår en stor stålplatta, plattan ska fästas med fyra låsmuttrar. Dom övre pinnskruvarna på maskinen är dock något korta, varför skruven inte går igenom nylonet på låsmuttern, men andra lägre låsmuttrar finns att köpa hos välsorterade järnhandlare. När allt väl är på plats, monterar och demonterar du själva låsstagen på ca 4 minuter, alltså, 2 minuter per sida. Med låst bakaxel blir maskinen dessutom betydligt trevligare att köra med en tung vagn påkopplad. Ska du ha hydraulaggregatet fram så rekommenderar jag HD fjädrar. Att byta fjädring fram är betydligt enklare än jag först trodde, men det kan du återkomma till, om du ska göra detta. Jag kan ta några bilder på fjäderlåsningen och maila dig om du vill.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226229 Hej igen Daggi.
Jag trodde du köpt vagnen med flyttbar boggi. Men jag ser nu att Vhava 400 är en Avesta/kranmankopia. Till den vagnen är fjäderlåsning ett absolut måste. Jag ser att Bonnet kraftigt överdriver kranens styrka, man uppger 415 !!!! kilo på 2 meter, och 280 kilo på 3,2 meter !!? Jag tror inte kranen rubbar 280 kilo på 2 meter en gång, det skulle då innebära ungefär samma kapacitet som en Avesta MS 38/48 !!!?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226256 Hei

Ja send meg gjerne bilder :)


Jeg er spent selv på å se hva denne kranen klarer, jeg har ikke prøvd den selv men har pratet med flere som har kjøpt denne vognen og kranen og de var veldig fornøyd med den og syntest det var veldig god kraft/styrke i kranen.

Jeg får denne vognen i juni og kan gi en tilbakemld her på forumet på hvordan jeg synest den er.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226260 Ja vagnen ser bra ut. Kranens kraft beror ju på storlek på aggregatet, jag såg en film på youtube där 400 vagnen var kopplad till en traktors hydraulik, den verkade att vara enormt stark för sin lilla storlek. En annan film visar kranen med det lilla Hondaaggregatet, där ser man att den är betydligt klenare. Med lilla aggregatet gissar jag att lyftkraften är ca 180 kilo på 3 meter, och 360 på 1,7 meter, alltså likt kranman och Avestas vagnar.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Sune_  
#226270 Hej.
ja kör med en polaris 800 med en kranman 1750 hängandes efter, kör med kraftigare fjädrar och är supernöjd. Dock inte HD-fjädrarna för dom funkade inte ett skvatt som någon längre upp skrev.
Att köra med fullt lass känns ungefär lika som att köra en tom maskin med originalfjädring, följer marken bra och är komfortabel.
Dock är den ju helt stum utan vagn efter så ska man använda den utan kärran måste man nästan ha ett par extra fjäderben med originalfjädrar, känns ungefär som att åka traktor annars.

Så båda varianterna funkar, så ta det som blir billigast ;)

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226276 Hei
Ok.

Hvilken type fjær har du?
Og hvor har du kjøpt disse da?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226279 Hej, du kan kolla på länken nedan (min blogg) så har du några bilder som visar det mesta hur jag gör.


blog/Uvskogen/index_r-20606.html#r20606

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226283
Daggi skrev:Hei
Ok.

Hvilken type fjær har du?
Og hvor har du kjøpt disse da?
Som Sune skriver blir maskinen stenhård och näst intill oanvändbar utan vagn, jag tänkte själv montera dessa hårda fjädrar, men jag monterade låsning, och är verkligen glad för det. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226288 Ok, tenkte akkurat samme tanken her i sted.

Med fjærlåsing så kan en fjerne det og kjøre med normale fjærer når en ikke kjører med vogn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Daggi  
#226289 Uvskogen

Fine bilder :)

Hvilken type fjæravlåsing har du?
Jeg så på et bilde fra bloggen der du hadde dette.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

anersimyra  
#226291
Daggi skrev:Uvskogen

Fine bilder :)

Hvilken type fjæravlåsing har du?
Jeg så på et bilde fra bloggen der du hadde dette.
Uvskogen har nog köpt från Kranman eller Avesta.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt Vahva Jussi 400 og har noen spm..

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226292
Daggi skrev:Uvskogen

Fine bilder :)

Hvilken type fjæravlåsing har du?
Jeg så på et bilde fra bloggen der du hadde dette.


Mina är från Avestavagnen (Unimet). Precis som "anersimyra" sa, det tar max 5 minuter att ta på/av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).