Motorsåg och handhållet

stihl ms 192 c

22 inlägg 31281 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl ms 192 c

bendel  
#226236 hej! har köpt mig en ny såg idag,velat mellan husqvarna 339 o stihl ms 192:an ock priset blev avgörandet.testade den när jag kom hem från buttikken och måste säga att den inte gjorde mej besviken på nåt sätt,lätt o smidig i terrängen och sågade igenom alla stammar som en dans,otroligt lättstartad,och ej farlig med bränsleförbrukningen,perfekt till 1:a gallring och vedrensning,rekomenderar denna såg till detta samt man klarar rygg o axlar bra.ska nu ut o rensa diken som börjar bli skogig,2 bitars björk och asp,nästan så man längtar ner i dikeshålet :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

totte  
#226238 Kul! Välkommen hit! Stihl är bra på att göra små lätta sågar, perfekta till sånt jobb som du nämner.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226249 Kul med ny forumist och bilder ser vi gärna.

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

ryssen  
#226268 Hej! Har en likadan,haft den i 2 år och är riktigt nöjd med den

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

bendel  
#226334 hejsan igen! var som sagt ute igår och rensa diken,blev ca 4-5 m3 löv,är väldigt nöjd med nysågen som sagt,väldigt bensinsnål drog ca 2 liter bränsle på 6-7 timmar och vad jag kan förstå så ska den gå några timmar till så den får slitas in=lägre bensinförbrukning samt bättre gaspådrag från tomgång.är mycket nöjd iallafall hittills,känns nästan som man får jobbet gratis med denna låga bensin- oljeförbrukning :grin:körde med en husqvarna 40 förrut och skillnaden är som natt och dag måste jag säga.funderar på att införskaffa mig en större såg med till lite grövre huggning, de blir nog en stihl de med i så fall,skulle vara tacksam om ni kunde rekomendera en såg åt mej som är driftsäker och funkar bra,är inte nån proffs huggare som är ute jämt och ständigt men lite tips skadar alldrig att få av andra med lite erfarenhet,så hjälp mig nu med tips och råd,skulle även vilja ha tips på huggarkläder,(Stihl`s egna kanske)m.v.h bendel :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

MS 241

traktorz  
#226336 En Husqvarna 339XP (1.8kW) och en Stihl MS 192 (1.3kW) är knappast i samma storleksklass, fast en sak har de gemensamt, och det är att båda är gamla konstruktioner, dvs varken X-Torq eller 2-MIX motorer. Därmed drar de mer bränsle än nyare, samt att emissionsvärdena förstås inte är lika bra som hos modernare friskluftsmotorer.

Den nyare MS 201 (1.8kW) däremot, är i samma klass som gamlingen HVA 339 XP (1.8kW), båda i proffsklass dessutom.

Nu är MS 192 unik i Stihls produktutbud, genom att vara en av de absolut sista i utbudet som inte redan har fått de modernare 2-MIX motorerna, som ju har bättre emissionsvärden.

Förmodligen kommer Stihl med en ersättare "MS 193" med 2-MIX inom snar framtid, men en sådan modell torde tyvärr bli både tyngre och klumpigare, vilket förfelar syftet med just denna modell. Nu har visserligen Stihl redan en ännnu mindre modell ute, MS 150 (1.0kW) med en vikt på bara 2.8kg, så trenden är redan utstakad mot 2-MIX för samtliga såg-modeller.

Vi har själva en MS 192 såg, som vi kört med i två år, sommar som vinter utan nämvärda problem, fast våra båda Jonsered har inte frusit ihop i kyla som våra båda Stihl dock gjort.

Ergonomiskt är MS 192 en fröjd att jobba med på hyggesrensning och lätt ved-gallring, men kräver en vass kedja för att det överhuvudtaget ska vara kul. Funderade först på att gå upp en storlek på kedjan (till 1.3mm), men hellre lärde jag mig fila och hålla PMM3-kedjan vass istället. Är nu inne på min tredje kedja.

Tyvärr är tanken liten på MS 192 som ju inte är en proffssåg, men det är förstås en förståelig kompromiss. Tanklocken är dock snabba att öppna/stänga om man inte överfyller oljetanken, så man får ta tankningarna som behövliga bensträckare emellanåt.

Charmad av den lätta MS 192, fundrar vi på vad vår nästa motorsåg blir, kanske en MS 201? Men den är inte så värst mer kapabel än MS 192, därför kikar vi en klass högre, så MS 241 är den troligaste kandidaten till vår nästa såg.

Därmed är vårt tips som svar på din fråga:
Stihl MS 241 som numera levereras med den nya kedjan Picco Super (PS).

Beträffande huggarkläder så är Oregons lätta kollektion som säljs bl.a. på Jula smidiga, i alla fall smidigare än de från Blåkläder och Jonsered, som vi tidigare använder.

P.S:
Vore inte en röjsåg bättre lämpad till att dikesrensa från lövträd? Fast får du ut två tremeters-längder, så är det ju motorsågen som gäller.

Ref:
Hellre två sågar än en enda 50-kubikare
viewtopic.php?f=12&t=1749&start=225#p225877

Stihls katalog 2013
viewtopic.php?f=12&t=1749&start=225#p226009

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

totte  
#226347
funderar på att införskaffa mig en större såg med till lite grövre huggning, de blir nog en stihl de med i så fall


Berätta gärna lite mer om vad "lite grövre huggning" innebär för dig i form av trädslag och dimensioner och urpass mycket du kommer att köra. Lättare då att rekommendera lämplig såg.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

haggex  
#503250 Hej ny på detta forum Är det plastdrev i 192c

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503256 Menar du plast drev till oljepump?

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

haggex  
#503257 ja

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 192 c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503291 Ja.

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

ÅsaNisse  
#503976 Tja då var det dags att tjyva denna tråden.
Jag har en 192:a sedan 5 år och den har alltid gått klanderfritt. Har inte kört så mycket, men lite gallring, kvistning och vedhuggning har det blivit. Nu är det så att sågen har börjat tröttna fortare än husse. När man startar den kall så går den helt perfekt. Fäller första granen och kvistar till topp. När jag sedan går tillbaka för att kapa ett par massapluttar så tappar den orken för att i princip helt lägga av och stanna. 5 min senare går den perfekt igen en liten stund. Inget sug i tanken vad jag kan förstå, men det känns som att den inte får bränsle när det händer.
Felet har krupit fram under senaste veckan. Lite värre dag för dag.
Erfarenheter av liknande fel ????

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

Palakangas  
#503978 Har du tagit bort spärrarna för förgasaren ställskruvar?

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503981 Antar du har bytt tennstift, om inte prøv det. Hvordan er det med sugeloddet i tanken?
Hadde en med samme problem en 2007 model, trodde det var forgasseren men kan ikke si det 100%.
Den ble aldri helt bra og var alment sliten og ble skrotet til fordel for en ny. For dyrt å bruke ÅF på en så billig sag.

Avatar Fallback

Re: stihl ms 192 c

ÅsaNisse  
#504015 Jag har inte tagit bort några spärrar till ställskruvar och ja jag har bytt tändstift. Eftersom jag aldrig behövt justera något på förgasaren så känner jag att det verkar konstigt att det skulle komma på en vecka efter 5 år. Har heller inte bytt tändstift förrän i förrgår och det gjorde ingen skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).