Vedmaskiner, flishuggar

Bilke S3 EL

4 inlägg 5983 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bilke S3 EL

beman12346  
#225688 Tjääna! Jag undrar om man kan tjäna sig en slant genom att köpa en bilke s3 El och sedan köpa in björkmassa.
Den stora frågan i de hela är om man kan få in hur mycket virke man vill per dag eller vecka?
För att kunna driva en verksamthet inom ved så måste man ju såklart ha kunder, men om vi bortser från det en stund.
Bilken ska kunna spotta ut ca 10-30 kubik i timmen. Kan jag underhålla den hela tiden med björkmassa eller måste jag leta efter dom som säljer vissa mängder?
Teoretiskt sett skulle jag kunna ta in 100 kubik per dag och nästan göra allt till kluven ved.
Är det möjligt och göra så?

Är det någon som lever på att klyva och sälja torkad ved? hur gör ni och är det lönsamt om man är 3st som jobbar.

tack för svar! :)

(jag behöver ju såklart en väldigt stor lagrigskapacitet men det är inte relevant i min fråga)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilke S3 EL

totte  
#225755 Föreslår att du tar och läser igenom den här tråden: viewtopic.php?f=13&t=16127

Den är lång 15 sidor, massor av inlägg. Det där med att leva av vedproduktion finns det många och ibland rätt heta åsikter om som du kommer att märka.

Användarvisningsbild

Re: Bilke S3 EL

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225764 Å sen kan du fortsätta med denna lilla följetongen. :mrgreen:

viewtopic.php?f=6&t=11037&p=132255#p132255

Avatar Fallback

Re: Bilke S3 EL

Lgard  
#226175 Finns folk här på forumet som tillverkar mycket ved. Vet att jag bla sett siffror på 1500 kubik. Så kunskap finns det och fungerar gör det uppenbarligen.
Men vad jag sett så är det annan utrustning de använt sig av än den du pekar på. Och det är stooora anläggningar de har visat upp på bild här ivf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).