Servicebyggnader

Rödfärg som frusit - rekonditionering?

51 inlägg 69984 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Hugin  
#226033
Famag skrev:Koka om rödfärgen under omrörning.


-Intressant! Hur gör du? Bara vämer till kokning och omrörning - eller? Inga tillsatser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditione

machonisti  
#226115
halvproffs skrev:Jordkällaren i den färgen placeras, måste annars den kasseras. Aldrig en gnutta förstört jag har. Undrar om jag med sanning jag far :shock:

Inspirerad an Machoninsti och Nolltax :grin:

Välkommen att gänga in dig i skruvade diskussioner, min vän :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

branndal  
#226121 Brukar koka i vattenvärmare som man eldar under. Ibland tillsätter jag lite kokt linolja, men då blir färgen något mörkare än original. Har väl alltid rört om lite, men vet inte om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226136 Är det inte den råa linoljans egenskaper bättre i rödfärg?

Alla tillverkare (utom Flügger?) använder nog rå linolja, men olja eller inte olja är ju ett gammalt tvistoämne.

Avatar Fallback

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

elis  
#226139 Saxat från tillverkarens site:
Är färgen grynig och omöjlig att röra upp till en jämn färg, har den tyvärr frusit. Då går den inte att använda utan ska lämnas in till en återvinningsanläggning. Falu Rödfärg är en färskvara och måste förvaras frostfritt, då håller den i två år om burken är oöppnad. Är burken öppnad bör du använda den inom ett år.

Kan jag tillsätta extra linolja i färgen?
Om du tillsätter mer linolja kan du få filmbildning på fasaden vilket kan medföra att träet inte andas så som det är tänkt att göra när man använder slamfärg. Färgen liknar då mera en linoljefärg. Du kan också få problem nästa gång du ska måla om, då fäster den nya färgen sämre. Vi rekommenderar inte att man blandar i produkter själv i färgen. Då gäller inte vår produktgaranti och vi kan inte förutse hur färgen reagerar.

Man kan blanda i egna tillsatser för att göra färgen mer motståndskraftig mot mögel.
Nej, det rekommenderar vi inte. Vi tillsätter antimögelmedel i färgen under kontrollerade former och extra tillsatser är inget vi rekommenderar. Däremot är det viktigt att ta bort eventuellt mögel på fasaden med mögeltvätt innan man målar.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

branndal  
#226140 Man ska nog undvika att tvätta trä innan det skall målas. Ser hur vissa står med högtryckstvätten och blåser bort färgen från fasaden, men det kan ju aldrig vara bra att trycka in vatten i trä innan målning. Fasad målad med slamfärg borstas innan målning med piassavakvast eller liknande för ta bort löst sittande gammal färg.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

machonisti  
#226161
branndal skrev:Man ska nog undvika att tvätta trä innan det skall målas. Ser hur vissa står med högtryckstvätten och blåser bort färgen från fasaden, men det kan ju aldrig vara bra att trycka in vatten i trä innan målning. Fasad målad med slamfärg borstas innan målning med piassavakvast eller liknande för ta bort löst sittande gammal färg.

Beror väl på om träet får en chans att torka.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226171
branndal skrev:Fasad målad med slamfärg borstas innan målning med piassavakvast eller liknande för ta bort löst sittande gammal färg.


Jajjamensan ett fint gammalt hantverk. :mrgreen: På ett sommarjobb jag hade så var jag med en målare och borstade rödfärg. Det fuskades inte jag tog i bra o kvasten gick av. Glad i hågen visade jag upp kvasten. Men det fanns fler. :cry:

Avatar Fallback

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Tosca  
#226204 Grannen i nästa by hade ett par killar från baltikum anställda, de nötte ut piassavakvastarna.
Jobba kunde de.

Avatar Fallback

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226391 Mögelmedel kan tillsättas, tex Tilt eller Tilt topp, finns andra oxå. Samma som svampmedel till spannmålsgrödor.
Verksamma beståndsdelen i Tilt är det som Antisimex använder 3,5% att mögelsanera hus.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Kse  
#399712 Jaha, då var vi där igen.
Går färgen att rädda efter frysning?
10 minuters omrörning ger en rätt grynig sörja som man nog iof. skulle kunna stryka på.
Ska testa hur det ser ut imorgon och så ska vi testa att "koka om" färgen.
Tänkte testa med mixerstaven men där blev det stopp. :grin:
1468685905_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

JensSkoog  
#399783 Det där går inte bra, @Kse .
Kör den på sopen och köp ny. När målningen blir grynig så har det skett en irreversibel process med emulgenerna som ska få färg och annat till att blandas och holla sig blandat. :wink:

PS: Det har jag från en kompis som jobbar i labbet på Jotun målingsfabrik här i Sandefjord. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Äboda  
#399789 Jag har testat med att koka upp färgen under omrörning på en stor gasolbrännare och det har fungerat bra.

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

Kse  
#399796 Ja det är mycket möjligt att färgen inte går att rädda men det är värt ett försök.
Som en känd skidåkare en gång sa; Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. @JensSkoog

Användarvisningsbild

Re: Rödfärg som frusit - rekonditionering?

hlb  
#399803 Jotunkillen är väl jävig???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).