Skogsröjning

Röja på bästa sätt?

26 inlägg 21115 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja på bästa sätt?

frågande och vetande  
#226163 Kommer nog snart ta över en skogsfastighet som tyvärr röjningsbehovet är är ganska stort på . Allt från plantbestånd till röjning framför 1:a gallring. Går nu med en liten stihl såg och röjer framför första gallringarna, men känner att jag och ryggen inte kommer vara bästa vänner om jag fortsätter så här.

Funderar på att införskaffa husqvarnas 545 FXT med "strand" klinga, och se om jag å ryggen blir bättre vänner (ett evigt böjande annars). Någon som har erfarenhet av att röja framför 1:a gallr med röjsåg? Ni kanske har bättre idéer:)
Svar av alla dess möjliga former tas gärna emot.
//Jag och ryggen.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226167 Nu vet jag inte hur du har det med tiden. Som alltid brukar vara en bristvara när man ska vara i skogen :cry:

Men du å ryggen skulle definitivt bli vänner om du lejde bort röjningen.

Vet själv att man vill hinna med så mycket men det blir inte av. Det blir inte mer lättare/billigare att röja om det drar ut på tiden. Samt att valmöjligheterna för beståndet minskar. Därför drar jag mig inte för att leja bort när det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

vetinte  
#226170 Klart är att det är lättare med en röjsåg.
Sen beror de ju på hur mycket det är och hur stort området är.
Och som Vedmaskin skriver "tiden".
Men MIN högst personliga åsikt är: Ju mer man gör själv ju bättre blir det gjort. Läses: Om du gör det själv så kan du bestämma själv hur du vill ha det och hur du vill att det ska se ut i framtiden. Det är ju du som ska gå där och se det efteråt. Kan ju räcka med att du "stöter" på nåt/några träd som kanske "borde" röjas bort men du sparar av nån egen anledning bara för att. Och bara det kan vara glädjande i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

frågande och vetande  
#226172 Håller definitivt med dig vedmaskinen. Precis som du förespråkar kommer jag också att göra, men tyvärr måste den ekonomiska biten stabilisera sig någorlunda innan jag har möjligheten att leja bort.
Och under tiden växer det i skogen...

hmmm någon mer idé på lager kanske:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226177 Det som kan vara till en nackdel då man röjjer i sin egen skog inför gallring är att man sparar för många "8cm i bhd träd" och att kostnaderna för gallringen skjuter i höjden.

Är väl egentligen samma sak i ungskogsröjjningen också om man nu inte vet att man vill röja där en gång till.

Sedan är det otroligt viktigt att man ställer in selen rätt!

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

frågande och vetande  
#226186 Hur man ska röja är naturligtvis viktigt, men funderingen jag hade var om det går lika smidigt att röja med en bra röjsåg som med motorsåg. Det är ju lite grövre stam när man går framför 1:a gallringar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226188 Röjsågar är gjorda för att röja med. Om du röjer med motorsåg så är det inte konstigt om du får ont i ryggen. Dessutom är det farligt. Det mesta av förstagallringarna förröjs i yrkesmässigt skogsbruk. Men ingen skulle få för sig att göra det med något annat än en röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

tallen100  
#226192 inte konstigt du får ont i ryggen, att gå böjd å röja med motorsåg är både farligt å jobbigt. Nä skaffa en ordentlig röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

machonisti  
#226195 Små områden i samband med gallring kan man klämma till och röja med motorsåg. Nån halvtank eller så, ibland när gallringshumöret inte riktigt infinner sig brukar jag värma upp med en liten röjning.

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226200 Kan hålla med om att tid kan vara ett problem man har ju familj och annnat samt heltidsjobbet som tar kraft och energi också.
Men det hänger ju inte på dagen, jag röjer själv så fort jag ser en dags lucka, och jag försöker offra ca en dag varje helg på våren, höst och kanske någon dag under semestern. Börjar tidigt och kör tills det blir mörkt.
Det gäller ju att lägga ner timmar på skogsvården. Ser det som motion och slipper gå på gymmet...

En röjsåg röjer du mycket snabbare med än att gå på huvudet med motorsåg.
Har du röjsåg så har du mycket bättre överblick att välja huvudstammar och du spar på ryggen, och du hinner med mycket mer.
Som alltid gäller att ha bra och vass klinga fila ofta helst vid varje tankning eller fika paus.
Viktigt att ställa in selen bra och få jämn belastning.
Vid sten sågning så byt klinga och fila den sen hemma.
Arbeta i raka stråk och gå rationellt, undvik upp och ner i branter.

Man kan ta rätt grova stammar med röjsågen också men det är inte att rekomendera...

Röjning tycker jag personligen är det trevligaste jobbet i skogen, inte allt för arbetskrävande och man ser snabbt effekten av det på kvarlämnade stammar....

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226205 Klarar inte röjsågen av stamdiametern så är det isåfall ett träd som skulle ge minst en massa-bit och ska ändå lämnas kvar. Nuförtiden tar de väldigt klena stammar även om skördarförarna helst skulle slippa ta dem.
Röj så att det är rent runt huvudstammarna och en bit runtomkring (om du inte tar bort allt som är av klen diameter) så slipper maskinen trassla in kranen i underväxten och riskera slangbrott.

Köp en ordentlig röjsåg, följ råden om inställning av sele och fila klingan några drag vid varje tankning (byt vid stensågning) så kommer du snart att flyga fram i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Röja på bästa sätt?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226206
Sweden-viking skrev:Det gäller ju att lägga ner timmar på skogsvården. Ser det som motion och slipper gå på gymmet...


Jo jag ser det. Men tanten är inte lika klarsynt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

clasandre  
#226216 Om du tvivlar på att en röjsåg klarar den sena röjningen tycker jag du ska köpa Husqvarnas kedjesåg 535 :)

Efter vi fick den till gården är det inga problem att komma i grövre gallringar samt att du kan stam kvista beståndet samtidigt!

Är hel nöjd!

mvh andre

Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

frågande och vetande  
#226235 Tack för tipset clasandre! verkar högaktuellt att iallafall ta hem en såg och prova. Stubbarna blir högre än vid Röjsåg/motorsåg, men kroppen sparar man säkert mycket på! ska bli spännande att se vad den klarar av. Tack igen:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja på bästa sätt?

clasandre  
#226241 var så lite så! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).