Inomgårdsmaskiner

Stiga Garden åkgräsklippare, växellåda

10 inlägg 29689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Garden åkgräsklippare, växellåda

larzze  
#226122 Har en gammal Stiga Garden åkgräsklippare från 89.
Undrar om man ska fylla på växellådsolja,och var?

Det sittter en gul plastplugg ovanpå lådan, är det där man fyller på?

Tagg: #åkgräsklippare



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga garden växellåda

tallen100  
#226157 Jo brukar sitta en liten plastplugg/plastbult på ovansidan. tror inte det sitter nån avtappning, har haft ner växellådan nån gång å då har ja vänt den upp och ner å tappat ur sörjan som funnits däri, å fyllt på en skvätt vanlig olja. Vet inte om det ska vara olja eller nån sorts fett egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Stiga garden växellåda

Baksätet  
#227161 Hej, Det ska inte vara nån olja i Peerless lådorna, Ska vara ett fett som heter Bentonitefett där, Vissa lådor sitter det givare för friläge, Andra kan ha en liten plastplugg, Tar man bort den brukar det gå och få i fett den vägen.

Avatar Fallback

Re: Stiga garden växellåda

tallen100  
#227291 Hur mycket fett ska det vara?

Användarvisningsbild

Re: Stiga garden växellåda

totte  
#227294 Halvfull ungefär.

Avatar Fallback

Re: Stiga garden växellåda

tallen100  
#227300 Bra, då ska jag hälla ur oljan ja fyllde i förut å i med fett istället.

Användarvisningsbild

Re: Stiga garden växellåda

totte  
#227313 Observera att om det redan finns fett i lådan så bör man antingen veta vad det är för typ av fett, eller tvätta ur alltihop och sen lägga i nytt. Har att göra med att de tillsatser som gör att oljan som det kallas "förtvålas", dvs omvandlas till en massa i stället för en vätska, är av olika typer och de är inte kompatibla, blandar man olika kan det resultera i att fettet stelnar eller separerar. Fick jag lära mig när jag var och köpte fett på Tools-Momentum i Umeå till Peerlesslådan i gamla Gilsonslungan.

Avatar Fallback

Re: Stiga garden växellåda

tallen100  
#227377 Då får det bli att tvätta ur alltihopa.. Ja då har man lärt sej nått nytt idag igen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stiga garden växellåda

totte  
#227379 Det är rätt enkelt att ta isär och lyfta ur axlarna, nu har jag inte jobbat med en femväxlad, antar din är det. Min är treväxlad, men gissar dom är rätt lika. Ett tips, det är små klackar på utsidan av axelbussningarna, dom skall ligga i små urtag precis i skarven på huset. Lätt att förbise, huset går faktisk att få ihop ändå men då kärvar axlarna ganska hårt. Been there, done that :oops:

Avatar Fallback

Re: Stiga garden växellåda

tallen100  
#227381 Jo den är femväxlad.. men ja får samla mod å göra ett försök 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).