Motorsåg och handhållet

Piratkopior på motorsågar!

131 inlägg 51510 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225489
anersimyra skrev:Företag kan inte bestämma vilka krav produkten ska uppfylla. Företagets produkt kan överenstämma med gällande krav eller inte


I grunden så ska dom fört uppfylla lagkraven där det finns sådana. Vill företaget ha högre krav än vad lagen säger så är det upp till dom. Det finns inget som säger att man inte får ha högre krav än vad lagen säger.

Bara för att en produkt har CE märkning så innebär inte det att den är riskfri utan CE märkningen säger endast att produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö.

När någon ska köpa en motorsåg eller något annat så tittat garanterat dom flesta inte att det är rätt CE märkning, dom tittat på andra saker. Upplevelse av produkten, pris, osv.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225491
Nonkan skrev:Husqvarna är också drabbade:
http://www.husqvarna.com/nz/support/genuine-husqvarna/


Köpa en sån på blocket kan vara riskabelt. Även om man begär mer bilder så är det inte säkert att man får rätt i alla fall. Bara en tidfråga innan det står Made in Sweden på luftfiltret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#225492
dwurg skrev:CE märkningen i sig är väl inget kvalitetsmärke, har jag hört iaf. Handlar väl mest om att det ska medfölja instruktioner på rätt språk och annat sånt pappersjoll. Hörde om någon som köpt nåt elverktyg i en lågpriskedja, verktyget hade jordad kontakt men bara 2 ledare i kabeln :/ Även lösa jordade kontakter som de inte fanns någonstans att skruva fast jordkabeln i. Dessa va CE märkta, men förmodligen den kinesiska varianten.

Handhållna elverktyg är normalt sett inte skyddsjordade men däremot dubbelisolerade så två ledare är helt normalt. Elverktyg med dubbel isolering är alltid märkta med symbolen "dubbel fyrkant", oftast på id-skylten tillsammans med modellbeteckning, serienummer och annat.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

röjjare  
#225517 Gå in på alibaba.com och skriv chainsaw i sökfältet och ta en titt.
35$ st för motorsågar hm..

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

mrlynx  
#225531 ett exempel på kopia

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

dwurg  
#225689
Handhållna elverktyg är normalt sett inte skyddsjordade men däremot dubbelisolerade så två ledare är helt normalt. Elverktyg med dubbel isolering är alltid märkta med symbolen "dubbel fyrkant", oftast på id-skylten tillsammans med modellbeteckning, serienummer och annat.


Se där, fick man lära sej nåt igen. Men att handhållna elverktyg normalt inte är jordade låter ju inte speciellt sunt tycker jag iaf.

Användarvisningsbild

OT: Jordfelsbrytare

traktorz  
#225692 Du kan ju alltid koppla in ditt handverktyg via en känslig jordfelsbrytare, som löser ut ifall strömmen tar en icke önskad väg i retur.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#226085 Varning, varning!

Hittade nedanstående annons på Blocket. För oss nördar här inne så är det ju i dom flesta fall inte så svårt att skilja ut ett plagiat. Kan dock inte vara så roligt för mindre kunniga att pröjsa 7 laxar för en påstådd MS 441. En vacker dag lär dom ju upptäcka att det inte var äkta vara...

http://www.blocket.se/overkalix/Motorsa ... m?ca=4&w=3

I mina ögon är det dock en pinsamt dåligt kopia.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

totte  
#226094 Den här är ju inte ens en kopia av 441, bara falskskyltad smörja. Men som du säger, det är väldigt tråkigt att den som inte är insatt kan gå på det och köpa eländet.

Jag har anmält annonsen.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

anersimyra  
#226144
totte skrev:Den här är ju inte ens en kopia av 441, bara falskskyltad smörja. Men som du säger, det är väldigt tråkigt att den som inte är insatt kan gå på det och köpa eländet.

Jag har anmält annonsen.
Underbart !! Jaga på, jag håller koll på Tradera och anmäler direkt.]

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226176
Rollomatic skrev:Varning, varning!

Hittade nedanstående annons på Blocket. För oss nördar här inne så är det ju i dom flesta fall inte så svårt att skilja ut ett plagiat. Kan dock inte vara så roligt för mindre kunniga att pröjsa 7 laxar för en påstådd MS 441. En vacker dag lär dom ju upptäcka att det inte var äkta vara...

http://www.blocket.se/overkalix/Motorsa ... m?ca=4&w=3

I mina ögon är det dock en pinsamt dåligt kopia.


Det var en kortvarig annons.
Såg han den här tråden eller blev den såld på en gång? Hur mycket begärde han för den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

johan eriksson  
#226185 Han begärde 7000 för den, att den försvann fort beror nog på att iaf Totte och jag anmälde den till blockets kundservice, kanske det var fler forummedlemar som gjorde det samma.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226190 Det är nog många som med rätta anmäler sånt här trams!

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226201 7000:-!!!!! för något som inte ens var i närheten av ett original utan bara falskskyltad....
Tur att den försvann så ingen behöver känna sig lurad efter att ha köpt den. Bättre att vara ärlig och säga som det är. Det är ingen original såg utan ett försök till en kopia som är falskt märkt och sätt priset därefter. Man betalar endast metallpriset grovt räknat 4:- kg för lättmetall. 20-30 kronor kanske den kan vara värt om inte annat så går den väl att använda som båtankare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226210 Tyvärr bara en av många.

Många som skor sig på detta skit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).