Sågtimmer

Diameter på timmer?

26 inlägg 41755 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

T Landström  
#225217 Jag undrar om brädorna blir liggande eller om dom ska användas direkt...
Ju bredare brädorna är ju större benägenhet har dom att slå sig...
Mitt tips om dom bli liggande är att täcka dom med plast även om dom blir liggande inomhus...

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Sti  
#225231
skanna0023.jpg

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225286 Med det man sett vid sågning så ska man ligga ca 50mm över på stockens dia mot önskat sågat virke,vid 8" så ska det vara minst ca 250 mm diameter.

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

Camwood  
#225846 Ni som har kunskapsluckor om sågning och hur man postar en stock läs Erland Lundgrens bok Enmansågare. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

Fiat 4WD  
#225857 Bra klarggörande, Tack!

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

Camwood  
#225883 Jag hittar inte Erland Lundgrens bok på Adlibris.com Jag tror att han ger ut boken på eget förlag eller så är den slut . Den komm ut slutet av 1980 talet.
Lägger här ut en del från boken :grin:( Hoppas inte E, Lundgren tar illa upp :???: )
Postning.jpg

Postning 2.jpg

Postning 3.jpg

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Sti  
#225886 En posteringstabell... Gör en egen. kan vara bra att ha...

Användarvisningsbild

Re: Diameter på timmer?

Camwood  
#225935
Sti skrev:En posteringstabell... Gör en egen. kan vara bra att ha...

Det där är en mekanisk post, hjälpmedel, hur ska du fixa den digitalt så vi andra ska å hjälp med postningen :?: :cry:

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Sti  
#226046 Kan väl inte vara så svårt att göra en Excel mall på detta. Då är det väl digitaliserat, eller hur? (En kub eller rektangel omskriven av e n cirkel som är toppdiametern)..,.

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226088 Hade jag helt fel med 50 mm över på diametern,tror inte det,man har blivit tillsagd att hålla det av gubbarna när man har velat få sågat.

Avatar Fallback

Re: Diameter på timmer?

Sti  
#226451 Jag har roat mig med att göra en enkel sågmall.... Den som vill får gärna använda den, eller utveckla den vidare...Det här gäller fyrskärningens princip.. Finns ju också genomskärningens princip.... Alltså inte blockning..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).