Föryngring

Frön.......

18 inlägg 10592 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frön.......

jonsered95  
#175884 Jag ville att alkottarna skulle öppna sig helt, de var delvis öppna så att jag skulle få ut alla frön. Men jag prövade att sätta några frön direkt när jag tog in dem men de grodde inte heller. :sad:
Kanske måste pollineras på våren? :???:

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Frön.......

rokon  
#225904 Fröna du tog hade troligtvis inte utsatts för den kyliga vinter som behövs för att fröna skall kunna gro.

"Stratifiering är när man köldbehandlar frön manuellt för att de ska gro. De flesta perenna växter som lever i ett tempererat klimat har frön som behöver en period av kyla för att gro. Man kan till exempel placera fröna i en plastpåse i kylskåpet på ett lätt fuktat hushållspapper eller i en burk med fuktad vermikulit. Beroende på art behöver man stratifiera olika länge, det kan vara allt mellan en vecka och flera månader. Vissa arter kan kräva flera perioder med omväxlande kallt och varmt för att gro." Källa wikipedia

Jag tror att en vecka i frysen med -20 grader C först hade gjort susen. Pollinerade är de redan eftersom kottarna har bildat frön.

Användarvisningsbild

Re: Frön.......

vetinte  
#225907 Nu är inte detta träd precis. Men det kanske kan vara samma :???:
Men Stockrosens frön skall ha en vinter för att börja gro. Och ytterligare en vinter för att blomma.
Jag "fuskade" och la frökapslarna i frysen några veckor, tog ut dom o tinade dom några dar och la tillbaka dom i frysen till våren.
Planterade dom och vips så växte dom och satte några blommor redan första sommaren.
Ingen aning om det var tur eller nått. Men jag fick höra att man kunde göra så av en gammal "Bonngubbe" så jag testade :grin: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).