Skogsröjning

Batteridriven röjsåg

35 inlägg 45791 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteridriven röjsåg

Skogsbävern  
#225832 Någon som har erfarenhet av en röjsåg med batteridrift? Funderar på att komplettera med en elsåg för att slippa andas avgaser vilket jag känner att min kropp inte mår bra av. Tänkte köpa en sådan här:

http://www.pellenc.com/gct/en/Tronconne ... erche.aspx



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Robertberg  
#225851 viewtopic.php?p=225195#p225171

:)

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

v2nichen  
#229640 Skogsbävern; Blev det någon batteridriven röjsåg? Skulle gärna se lite omdömen från dig eller andra som provkört sågen.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259272 Lyfter tråden då även jag är intresserad men vet inte om man törs köpa en utan någon referens.

Någon som har testat?

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259316 Jag tror priset är mellan 15- 20,000.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259324 Jo priset lär ligga där men det bekymrar mig faktiskt inte ett dugg. Att den är dyr i inköp lär man tjäna in direkt då man slipper köpa bensin. Om man dessutom kan slippa andas avgaser och spar på hälsan så känns det inte som de 5-10 000 extra är några pengar att bekymra sig över. (Detta förutsätter ju dock att den fungerar som tänkt)

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259341 Med extrabatterier för att kunna köra några längre tider har jag för mig att priset närmar sig 30,000. Men klarar maskinen full dag är priset ändock överkomligt.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259342 Importen upphör i slutet av månaden.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259347 Vad får du den uppgiften om upphörande ifrån? Om man tittar på stadspark.se så kan inte jag se sådana planer, det finns ett antal återförsäljare, undra om de sålt något till skogsbruket?

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259349
anersimyra skrev:Med extrabatterier för att kunna köra några längre tider har jag för mig att priset närmar sig 30,000. Men klarar maskinen full dag är priset ändock överkomligt.


Det stora batteriet skulle klara 5,5 h effektiv tid har jag för säljaren sa när man använder grästrimmern.
Då behövde man det stora batteriet. Det kostade runt 16000 plus moms.
Nu skall trimmern användas till att finsnajsa med runt gravrabatter i första hand. Då är det inte så hård körning.

Till häcksaxen skulle det räcka med det klenare batteriet. Drifttiden kommer jag inte ihåg.

Vi får se hur det ter sig framåt sommaren.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259353 En annan sak man bör fundera på är hur väl batterierna håller vid kyla, jag röjer gärna när det är 10 grader kallt bara det inte är för mycket snö. Vanliga batterier är ju mycket sämre i kyla.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Baggböla  
#259370 Det ser ju intressant ut men.

Tänkte räkna ganska snabb lite på den, valde det största batteriet för jag tänkte det har ju den största räckvidden.

Batteriet är på det största på 17,6 Amperetimmar och 44,4 volt och väger 6,1 kg och kostar 11 000 kr exkl moms.
Därtill tog jag P130 och såg huvudet C20 som har en effekt på 2000 Watt.

Om jag inte minns helt fel så gör vi så att vi dividerar effekten 2000 W med spänningen 44,4 V och får strömförbrukningen i Ampere.

2000 W / 44,4 V = 45 A

Batterikapaciteten är 17,6 Ah så då är det bara att dividera med 45 A, fast tvärtom.

45 Ah / 17,6 A = 0,39 h.
Ja 0,39 timmar är 23 minuter är med fullt pådrag enligt teorin. Jag kanske har fel, det var rätt längesedan jag höll på och räknade med sådant här. Men här valde jag att inte fördjupa kalkylen.


Så om du inte snålar och fläskar på med det stora batteripaketet så får du för 11 000 :- och själva sågen för 9000 :- så får du ett paket för ca 20 000 :- exklusive moms som du kan röja i 20-30 minuter för, innan laddning eller batteribyte :D Köpa lite extrabatterier bara ...


Men man slipper ju att köpa den dyra bensinen :D

Ber om ursäkt i förskott om jag räknat helt fel, el är inte min starka sida....
Jag måste ha räknat fel.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259382 17,6Ah á 44 volt blir mycket riktigt 0,77 kWh. Om man räknar med 10% effektivitet i en röjsågsmotor, motsvarar det ungefär 0,8 liter bensin.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259385 Baggböla, tack för din beräkning men jag tror nog inte riktigt på den. Min kunskap i el är dock alldeles för dålig för att kunna påvisa en annan beräkning. Jag hittade dock en instruktionsbok på nätet och med det näst största batteriet så skall det kunna räcka upp till 1 dag och det största upp till två dagar. Kanske är det ett annat batteri än det du räknat på?

http://www.stadspark.se/pellenc/handbooks/Användarhandbok%20Selion%20telescop%202012%20sv.pdf

Nu skall man kanske inte tro på tillverkarens uppgifter men om sanningen ligger någonstans mellan tillverkaren och Baggbölas beräkning så är det tillräckligt bra för mig. Kan man köra 4 h på ett batteri så är det ok för mig.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259394 Sågen har sannolikt full effekt i 23 minuter för att därefter gradvis sjunka, praktiskt användbar tid blir alltså längre. Hur mycket har jag dock ingen aning om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).