Bioenergi

Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

37 inlägg 118869 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220568
Nordstrem skrev:
Niking skrev:Jo, jag har också några yxor. Dock ingen vedklyv.
/Niklas



Hur mycket klyver du per år då ?


Det varierar, men kanske 5-10 m3/år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Panne79  
#225539 Köpte för några år sedan en liten klyv från kellfri. Den blev bara 3 vedklabbar gammal sen packade jag ihop skiten och returnerade den å det bestämdaste. 😡
Numer lånar jag en typ Mora-klyv och den fungerar myyycket bättre. Klyver ca 20-25 m3/år. I år har jag dock bara kört med yxa hittills. Det går lite fortare och så slipper jag kosta på mig ett gymkort. :grin:

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225799 Bra med film på klyvningen. Dessa små hobbymaskiner har ju genrellt sett så dålig hastighet och prestanda att yxan fortfarande är ett gott alternativ. Vedklyvar skall ju ha en kort cykeltid och en hög tryckkraft.

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

JörgenO  
#338017 Skall köpa ny billig klyv. Min nuvarande har fungerat bra i tre år (Julas Sheppash eller hur det stavas) men behöver en till. Klyver Max 5m3 per år. Funderar på att köpa Claes Ohlssons som verkar vara bäst i test men min nuvarande har också varit OK. Någon som har ett tredje tips (inte yxa) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Jeep  
#338034 En sådan här har jag, funkar grymt bra (snabb & stark).

http://www.lantbruksnet.se/nema/

Användarvisningsbild

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

JörgenO  
#338044 Det blev en Julaklyv. Köpte en större variant av den jag har, 2,2kw mot 1,5 för den gamla. Det ingick stativ till den också men jag har redan fixat med bord o tak så det behövs inte tills vidare. Nu kan jag stå o mysa med tallkubbarna ett tag, för klippa gräset går ju inte med det här sommarvädret.

Clas Olssons klyv som trådskaparen filmat o som var bäst i test hade tappat sina finesser med ställbar retur etc o var 200kr dyrare så den ville jag inte ha längre.

Avatar Fallback

Re: Billig hydralisk vedklyv . Bäst i test

Hema  
#338274 Har man 3-fas-uttag, så tycker jag man skall satsa på en 3-fasdriven vedklyv, om man har platsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).