Föryngring

Sjävföryngring förbjuds ?

37 inlägg 26017 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

jmatsson  
#225545 http://www.hoglandsnytt.se/opinion/debatt/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med-eget-utsade/

Frölagen kompletteras nu med ett EU-omfattande förbud mot odling och uppdrivning av växter med allt annat än centralt registrerat utsäde. Detta förbud innefattar också skogsbruket, och som lagtexten är skriven blir man också kriminell om en planta, träd eller växt förökar sig själv naturligt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Paul  
#225556
http://www.hoglandsnytt.se/opinion/debatt/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med-eget-utsade/

Frölagen kompletteras nu med ett EU-omfattande förbud mot odling och uppdrivning av växter med allt annat än centralt registrerat utsäde. Detta förbud innefattar också skogsbruket, och som lagtexten är skriven blir man också kriminell om en planta, träd eller växt förökar sig själv naturligt.



Så var det här med källkritik igen. Länken är till en debattartikel som är skriven av Rune Lanestrand. Säkert en bra karl, men opartisk i frågan är han inte. En snabb titt på hans wikisida och man förstår rätt snabbt att han inte är nån eu vän, eller vän av något "förmynderi" överhuvudtaget.

Jag håller på att leta i "REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
On the production and making available on the market of plant reproductive material
(plant reproductive material law)
" (lång titel)
men jag kan inte hitta nått om förbud mot självföryngring eller produktion av eget utsäde. Hjälp gärna till att leta, jag är beredd att ändra mig om det framkommer att det är så.

Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

clasandre  
#225565 "En snabb titt på hans wikisida och man förstår rätt snabbt att han inte är nån eu vän, eller vän av något "förmynderi" överhuvudtaget."

Vad jag vet är inte Wikipedia en speciellt trovärdig källa det heller...

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#225568 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225652
Paul skrev:Jag håller på att leta i "REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
On the production and making available on the market of plant reproductive material
(plant reproductive material law)
" (lång titel)
men jag kan inte hitta nått om förbud mot självföryngring eller produktion av eget utsäde. Hjälp gärna till att leta, jag är beredd att ändra mig om det framkommer att det är så.


Kolla sid 13 punkt (7):
Given the needs of producers and the requirements for flexibility and proportionality,
this Regulation should not apply to reproductive material intended solely for testing,
scientific and breeding purposes, to gene banks, organisations and networks devoted to
the exchange and conservation of genetic resources (including on-farm conservation),
or to reproductive material exchanged in kind between persons other than professional
operators.

Således gäller inte förordningen någon annan än professionella frö/plant/stickling-säljare. Det står visserligen bara "should", vilket betyder att någon illvillig byråkrat skulle kunna tillämpa förordningen på annan verksamhet, men det är nog inte troligt.

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#225792 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225794 Ska man tolka det som att det blir förbjudet att klänga kott och sälja frö?

Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

jmatsson  
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225845
Skogsola skrev:Ska man tolka det som att det blir förbjudet att klänga kott och sälja frö?


Nej.

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#225874 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225933 EU är korrupt. De stora multinationella företagen styr och vill bli större och mäktigare än länderna...Har ni hört talas om Bilderberggruppen. I Bilderberggruppen som stiftades 1954 finns dom som vill, har makt och styr utvecklingen i världen. Representanter från dom största media, politiker och företagsbranscher. Googla på Bilderberggruppen se och läs !
T ex :http://www.bilderbergmeetings.org/meeting_2012.html
Sant eller falskt, vad tror du??

Monsanto:s frön t ex planteras av En bonde, vind mm gör att det sprids till intilliggande gårdar, helt naturligt.
Sen kommer Monsanto och kräver bonden som äger åkerplätten dit fröet har spridits med vinden, på avgifter eftersom dom anser att han/hon brukar deras produkt olagligt.
Och EU-domstolarna ger dom kanske rätt!

Nestlé (världens största matvaruproducent) vill privatisera jordens vattenresurser så att det inte längre ska vara gratis att använda sig av vattnet utan att alla människor på Jorden måste börja betala pengar till Nestlé för att få tillgång alls till vattnet. Dessutom har de attackerat ekologisk mat och vill i stället att människor enbart ska köpa Nestlés genmodifierade matprodukter.

Nestlé har även gått ut och sagt att de vill patentera en blomma med läkande egenskaper i avsikt att få ensamrätt på att använda den inom läkemedelsindustrin trots att blomman förekommer fritt växande helt naturligt ute i naturen.

Nestlé sålde mjölk med melamin. Nestle försökte även få patent på modersmjölken.
Nestlé hör till de företag som under 2013 sålt biffkött som innehållit hästkött

Varför tror ni EU vill styra hur jordgubbar och bananer skall se ut__?? Tänk till??

Bilderberg:s politik är att köpa media

Storföretagen förstör miljön och ingen reagerar

Samtidigt ser vi att färre och färre av oss kan bo på landsbygden. Servicen tas bort, och alla samhällsincitament riktas mot att folk ska fösas ihop i storstäder, där de är beroende av att köpa sin mat, sitt vatten och sin värme. Parallellt fylls städerna med problematiska (främlings)grupper, så att det blir olidligt att bo i de många områden.
För att kunna leva ett drägligt liv, så tvingas framförallt unga att skuldsätta sig upp över öronen när de köper bostäder i bättre områden för dyra pengar i en marknad som hålls i obalans av politiker. Bönderna får sämre och sämre betalt för vad de producerar, de har gjorts beroende av ett omfattande och detalkontrollerande bidragssystem i EU.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225958
vetinte skrev:
Sibiria skrev:
Skogsola skrev:Ska man tolka det som att det blir förbjudet att klänga kott och sälja frö?


Nej.

Hur skall det då tolkas :?:


Rapporten som länkats är nästan oläslig för icke-specialområdesjurist. Men som jag förstår är detta bara resultatet av en längre tids strövan att göra det svårare att gratis utnyttja växtförädlarnas arbete med att ta fram nya växtsorter, dvs nya sorters potatis såväl som bananplantor som någon hybridsalix. Contorta, Duglas, svenskgran osv är vilda arter och tillhör ingen och alla.

Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

vetinte  
#225981 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226382 Jag väljer att tro att de följer sunt förnuft. Antar att de städar och kompletterar redan befintliga regler.
Här är vad som idag gäller för jordbruksgrödor: http://www.svuf.se/Media/Get/241/Infoblad%202013

Avatar Fallback

Re: Sjävföryngring förbjuds ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226389 Monsanto vill att allt utsäde ska vara GMO så de kan stämma skiten ur allt och alla.



Den drygt 70-årige sojaodlaren Vernon Bowman döms att betala mer än en halv miljon kronor i skadestånd till bioteknikjätten Monsanto. USAs högsta domstol menar att Bowman bröt mot lagen då han sådde sojabönorna, trots att patentet hade gått ut.

Monsanto har vid årets början dragit i gång 144 rättsliga processer mot 466 lantbrukare och mindre jordbruksföretag. Enligt samma rapport kontrolleras 53 procent av värdens utsäde av tre stora företag – Monsanto, DuPont och Syngenta.
http://www.lantbruk.com/lantbruk/skades ... sojautsade

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).