lör 18 maj 2013, 10:09#225888
Mange skrev:traktorz skrev:Kanske ändå friskluftsspolningen är här för att stanna, eftersom att rucka på emissionskraven kräver lobbyister med vassare armbågar än vad jag tror vi förmår. Med en rätt inställd konventionell förgasare, så är inte emissionskraven nåt svårare att uppnå än dito med CarbControl/AutoTune.
Detta är snack för att övertyga, inget annat. De såg som säljs i störst kvantiteter är inte friskluftsmotorer, heller inte proffs maskiner. Det är inte proffs som ställer till det, de är få i sammanhanget och håller grejerna i ordning för att köra.
Vissa märken har inga friskluftsmotorer, andra går ifrån det igen. De får det inte o hålla, så ska vi ha proffs såg så är det att slopa detta igen och utveckla conventionell 2-takt eller varför inte 4 takt?
Det här stämmer inte alls om man kikar på Husqvarna-gruppen:
♦ Samtliga Husqvarnas modeller utom 390XP & 3120XP har X-Torq® motorer.
♦ Samtliga Jonsereds modeller utom CS2188 & CS2139T har Clean Power™ motorer.
♦ Samtliga McCulloch modeller har OxyPower motorer.
Stihl har övervägande 2-MIX motorer med friskluftsspolning i sitt produktutbud:
♦ Vår Stihl MS 362 har 2-MIX medan vår Stihl MS 192 har konventionell spolteknik.
Mange skrev:traktorz skrev:Den kommande modellen från HVA, 543XPG, har ju en konventionell förgasare, förmodligen ett bra val för introduktionsskedet. Däremot verkar alla nya modeller ha X-Torq, dvs friskluftsspolning pga emissionskraven.
Beklagligt enligt min ringa uppfattning. Jag skulle vilja se lite såg som håller o funkar bra länge!
Vad är det som gör motortypen med friskluftsspolning känsligare och mindre hållbar?
-Är det att cylindern och kolven är sönderborrad som en schweizerost med alla nya spolkanaler?
-Är det att den mindre bränsletillförseln gör att lagren och slitytorna smörjs sämre?
-Är risken för skuren motor högre?
-Ser man i allt högre grad och frekventare reparationsbehov av att byta kolvring, kolv och cylinder?
Ref:
Strato, 4-mix, X-torq motor vad är det?♦
viewtopic.php?f=12&t=7994