Motorsåg och handhållet

Slängde min hva 550

68 inlägg 25707 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Naders  
#225300 Har nåt i bakhuvet som säger att en helt ny 550XP från kartong och som startas för första gången skall köras in genom att låta den gå tungt en liten stund så att förgasaren får möjlighet att ställa in sig korrekt. Annars bluddrar den bara lite i början och tycks gå orent.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

halvproffs  
#225309 Sista Stihlen jag köpte så sa säljaren att den är inställd så att efter 2 tankar går den på fulla varv. I början fyrtaktade den en hel del och jag var lite skeptisk men han hade rätt.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Rotröta  
#225312 Kom på en grej ,jag köper sågutrustning på två olika ställen i uppland och när jag köpte en sthil stångsåg. Då sa försäljaren att dom inte längre vill sälja hva på grund av två saker ,det är svårt att reklamera hos hva och det andra att de har haft massor av problem med sågarna.Båda butikerna säger samma saker så man börjar undra vad som händer med hva. 346 va en jävla bra såg, synd att den inte tillverkas längre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225348
rikard_e skrev:Skönt att höra att det finns även såg som går bra!.

Är det ett xp/xpg eller xpg-trio?


En xpg-trio. Den gick bra ikväll också :smile:

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Naders  
#225354 Jag är nöjd med min också. Går som den ska.
Däremot känns det som den är lite klenare än min gamle trotjänare... 346XPG NE.
Vid fullt ingrepp känns det som kraften inte räcker till, inte som i 346:an.
Kör med 15" men det ska den orka tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225366
Naders skrev:Har nåt i bakhuvet som säger att en helt ny 550XP från kartong och som startas för första gången skall köras in genom att låta den gå tungt en liten stund så att förgasaren får möjlighet att ställa in sig korrekt. Annars bluddrar den bara lite i början och tycks gå orent.

Jag har på jobbet en 550xp och den går som ett span skit och den har varit vid den lokala hva försäljare ett antal gånger och det har inte hjälpt .
vi har även 545 som går lika illa OCH DOM ÄR INKÖRDA.
Det som skulle vara av intresse är vid vilken altitud Huskvarna försöker att ställa sågarna

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225397 Höjd är oväsentlig eftersom sågen inte har höjdmätare utan ska ställa in sig efter rådande omständigheter. Den är inte för inställd, bara programmerad att följa parametrar.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225398 Förut innan autotune var det förare/servare som skulle justera såg efter rådande förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225405
Uvskogen skrev:
rikard_e skrev:Skönt att höra att det finns även såg som går bra!.

Är det ett xp/xpg eller xpg-trio?


En xpg-trio. Den gick bra ikväll också :smile:


Bara en gnutta avundsjuk ! :grin:
Vill ha !

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225419
Mange skrev:Höjd är oväsentlig eftersom sågen inte har höjdmätare utan ska ställa in sig efter rådande omständigheter. Den är inte för inställd, bara programmerad att följa parametrar.
Min polaris 800 EFI justerar sig utifrån höjd över havet, den har ingen separat "höjdmätare" men gör det ändå, visst har väl sågarna en liknande teknik för att "känna av " höjd över havet som en parameter. Annars finns ingen vits med autotune, man fick då bestycka en "havsytegående" såg helt annorlunda än en såg som ska fungera i fjällvärlden ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225421 Jag svarar mig själv i stället. HVA beskriver nämligen att sågar med autotune ställer in sig utifrån höjd över havet, någon form av höjdmätning måste alltså finnas.

Användarvisningsbild

Elektroniskt styrd förgasare

traktorz  
#225428 Det är väl bara en tillämpning av 'Allmänna gaslagen', dvs sensorer som mäter barometertryck och temperatur, så att man vet vilken luftvolym man behöver till förbränningen.

Än så länge är nog EFI på en 4-T lite mer mogen än dito motorstyrning på en 2-T.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225434 Barometer finns inte i dem. Inte heller höjd eller längd mätare.

Temp mätare o varvtals indikering däremot finns. Detta i kombination med en spjäll indikator och styrd bränsleventil ger en mängd info som kan jämföras i olika parametrar o justeras vid behov.

Användarvisningsbild

HVA 550 XP® & 545 J CS 2252 & CS 2253 WH

traktorz  
#225439
knaggen skrev:Jag har på jobbet en 550xp och den går som ett span skit och den har varit vid den lokala hva försäljare ett antal gånger och det har inte hjälpt .
vi har även 545 som går lika illa OCH DOM ÄR INKÖRDA.
Det som skulle vara av intresse är vid vilken altitud Huskvarna försöker att ställa sågarna


Det finns ju hela fyra sågar i 50cc-klassen med CARBCONTROL / AutoTune™, varav de två toppmodellerna försedda med PEAKPULSE / RevBoost™, nämligen:
Husqvarna 550 XP® & 545 samt Jonsered CS 2252 & CS 2253 /WH

Åtskilligt fler XP/ULTICOR-modeller med större cylindervolym finns i både röda och oranga kåpor, försedda med CARBCONTROL / AutoTune™. Därmed torde det finnas ansenliga erfarenheter från fältet beträffande sågutförande med elektroniskt styrda förgasare.

Inte alla är förunnade att besitta varken rätt "fingerspitzengefühl" eller "musiköra" för att kunna ställa in en motorsågsmotor för max prestanda under varierande körbetingelser, med istället kanske som resultat att sågen antingen skär eller går dåligt. Därför medför EFI för 2-T en önskvärd utvecklingsväg för lejonparten av användarna.

... Men kanske inte för alla entusiaster på det här forumet, som har en förgasarmejsel alltid till hands?

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Lgard  
#225441 Det är säkert bra med elektronikstyrda förbränningsmotorer. Jag störs dock av att efter några år då man skall åtgärda dem så får men svaret från verkstaden "det enda att göra är att byta den där blackboxen" som "endast" kostar 9.000SEK då man skall ha den.

Har aldrig hänt mig på sågar självklart. På bilsidan däremot har det hänt två gånger (Saabar).

Elektronik och väta samt vibrationer, addera till kraftiga temperatursvängingar under alla väderlekar, så har man ungefär skapat den bästa miljön som går att skapa för att förinta elektronik.

Jag är inte helt övertygad om att det är en bra kombo helt enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).