Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 111617 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#224823 Håller inte med.
Varför ska man pruta på vedpriset, då ni vel inte brukar pruta på andra konsumvaror??
Vet dock inte hur det funkar i Sverige, men her brukar man pruta på fordon, hus och annat begagnade prylar.

Jag har et fast pris på min ved, och skulle aldrig vika från denna (dock aldrig någon som forsökt heller).
Har nästan uteslutande fasta kundar som har acceperat priset, even fler tycker om at få kvitto(med moms beräknat), då det even er olagligt att köpa svart.(För summa över 10tkr hamnar man i fängelse som köpare, oavsett om man "visste eller inte")
Om jag började vika från mitt pris, skulle ju andra som betalt mer undra vad jag håll på med eller??
(Bor på et mindre ställe, så det skulle snabbt sprida sig, om man gav folk olika prisar)
Givetvis kan man ha olika priser på 1m3 och 20m3, men då får man visa detta, så alla kunder vet va som gäller.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224826
stegmaster skrev:Givetvis kan man ha olika priser på 1m3 och 20m3, men då får man visa detta, så alla kunder vet va som gäller.

Det är precis så jag menar, vid större volym kan man förhandla fram ett lägre enhetspris. Jag säljer bara prima ved så därför går jag inte med på att pruta. Dock kan ju priset bli olika beroende på volym och om hemtransport ingår.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Brickan  
#224848
elis skrev:Varför i hela friden ska man inte få pruta??? Vad är det som säger att just DU satt rätt pris, <...> Att deala är en del av affärsverksamheten och en naturlig del av människans natur.
Det håller jag inte med om. Som köpare hatar jag att pruta. Jag kollar istället av priserna, helst på avstånd, och tar det jag är nöjd med. Är det för dyrt går jag aldrig in eller bara vidare till nästa.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#224853 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

skogsflane  
#225012 problemet är förstås alla svarthandlare bland annat i form av gamla avdankade bönder som köpt sig en vedkombi och prånglar ut ved till nonsenspriser. redan pensionerade så bryr de sig inte om de egna arbetstimmarnas värde och har sällan höga levnadsomkostnader.

jag tror ärligt talat inte att det går att göra något åt detta, någonsin. branschen är så till vida ganska unik. vill inte prata illa om bonnfolk då jag själv är bonnfolk, men hög skattemoral har man aldrig kunnat tillskriva denna yrkeskår. så var det när gamle kung gösta ville driva in skatt till landets försvar mot danskar/ryssar och så är det nu.

vedhandlaren skrev:jag säger bara herre jävlar!!!! tur att man har haft fult upp med att klyva, och inte har suttit och följt denna tråden , då hade jag fan inte hunnit med det som gör att jag har bröd på bordet.

JAG SÄGER BARA!!!!

ta betalt för det som ni gör.
den ända som tjänar på att ni säljer veden billigt är kunden.

har man bara bra kvalitet och är seriös så är det värt ett högre pris.

sen en sak till!!
ni svarthandlare! tänk på en person som står er nära! (tex. Barn, sambo, fru.)
färdig?
bra!

ponera då att denna närstående råkar ut för en olycka och trillar, slår i backen och bryter armen och kör tänderna i asfalten.

vad KOSTAR DÅ DET NÄR NI KOMMER IN PÅ AKUTEN?????
ca några hundra kronor.

ÄR DET DÅ INTE BRA ATT VI HAR ETT FUNGERANDE SAMHÄLLE OCH SJUKVÅRD ISTÄLLET FÖR ATT MAN SKULLE FÅ BETALA TUSTNTALS KRONOR FÖR ATT FÅ DEN VÅRDEN???

ÄR DET BÄTTRE?


skriver helt under på ovanstående.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Flax12  
#225046 Känner en före detta företagare (ej bonde) som numer är pensionerad. Han har lite "verksamhet" som sysselsättning, naturligtvis har han valt ved :smile: . Inga stora mängder men han har ju något att göra. Säljer lite 3m barr massaved till honom, för ett pris fritt levererat inkl moms som ingen massaveds köpare kan ge mig :wink: . Men den karln har alltid "tänkt blått men röstat rött och sålt svart"!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

JensSkoog  
#225053
rikard_e skrev:Nä som håller på med ved, Vad tar ni kr m3?.


Gran och björk + hemkörning, vad bör jag ta betalt för det?

Høgsta prist jag sett er på en bensinstation i Norge - sekkpakkat med et pris som motsvarar 2925 N.Kr pr kubikmeter! Annars ligger priset på ferdigkapat blandingsved på mellom 624 och 850 kr. Timber til ved må man betale 300-400 kr for kubiken.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

branndal  
#225409 Björk
30cm 1,5m3 säck 900kr

Tall
30cm 1,5m3 säck 750kr

Gran
30cm 1,5m3 säck 750kr

Inklusive moms

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

r93  
#225416
skogsflane skrev:jag tror ärligt talat inte att det går att göra något åt detta, någonsin. branschen är så till vida ganska unik. vill inte prata illa om bonnfolk då jag själv är bonnfolk, men hög skattemoral har man aldrig kunnat tillskriva denna yrkeskår. så var det när gamle kung gösta ville driva in skatt till landets försvar mot danskar/ryssar och så är det nu.

.


Har det inte alltid varit så här? skillnaden är väl att förr såldes det mer svart "råved" så villaägarna själva fick klyva & kapa, nu har det kommit fina maskiner som gör det hela effektivt! Någon jämförde med en pensionerad målare som ville måla hus åt folk för att han tykte det var så kul, bara husägaren stod för färgen.

Det är inte en bra jämförelse, om han gör ett dåligt jobb så syns det, ved ska eldas upp!
folk skiter i hur det ser ut bara det är billigt!

Angående bonnfolk så har väl alltid kronan varit ute efter dom! Så att det finns ett ingrott missnöje mot staten är inget konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#225560 Hur kan man som kund köpa något sånt här? Är ju direkt kriminellt både från säljaren och köparens sida. Ska det vara så svårt att handla med ved på ärligt sätt?http://www.blocket.se/hassleholm/Ved_210kr_och_vedkapning_utfores_47130793.htm?ca=15&w=3

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

branndal  
#225561 Hur kan man gå runt på 130:- per timme?

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Vedproducent  
#225562
branndal skrev:Hur kan man gå runt på 130:- per timme?

Ja så ska ju momsen bort och egenavgifter och sen skatten så 40-50 kr i timmen kvar fast det är klart att slitaget på maskinerna ska ju också betalas. Så ja han får nog betala för att arbeta stackaren. För det kan ju aldrig vara frågan om något svartarbete väl? Hur korkad får man vara att sätta in en anonns förresten?

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

branndal  
#225563 Lägger bild på in annonsen innan den försvinner.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Panne79  
#225564 En svensklärare skulle nog gråta om hen läste den där annonsen.... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

machonisti  
#225605 Är ni säkra på att han inte menar löpmetern :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).