Motorsåg och handhållet

Piratkopior på motorsågar!

131 inlägg 51394 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Piratkopior på motorsågar!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225307 Jag tänkte starta en tråd där man kan berätta om man har blivit lurad att köpa en piratkopia av något märke. Intressant är hur man kan känna igen dom. Vad ska man titta på för att skilja ut dom från en originalsåg? Vad jag förstår så är vissa nästan omöjliga att skilja från ett original. Måste vara surt att betala 6000:- för en såg och man tror att man har gjort ett klipp när det visar sig att det var en piratsåg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

tallen100  
#225308 Bra tänkt!

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225345 Stihl har lagt ut bilder på sin hemsida (bra gjort) på vad som kan skilja dom åt.

http://www.stihl.se/varumaerkesfoerfals ... opior.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

jonaxe  
#225357 Kan nog vara mycket användbart med en sånhär tråd!

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Rollomatic  
#225396 Bra initiativ! Piratkopior är en pest som bör utplånas.

Det verkar främst vara Stihl som är utsatta som jag förstått men HVA och andra märken kanske också är drabbade? Någon som vet?

Hittills har då inte jag sett några riktigt bra kopior som även skulle kunna lura ett tränat öga. Men tids nog lär väl sånt dyka upp också i värsta fall... Kineserna är ju ett ihärdigt folkslag...

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

jonaxe  
#225399 Har det varit såhär mycket piratkopior på marknaden hela tiden eller har det änna skjutit i mängden det senaste?
Tycker det är nu på senare tid man har hört mycket om det.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225402 Det går i perioder verkar det som.

Det har aldrig varit så här innan. I och med att det var billiga såg har inte behovet funnits att glida på annans meriter som dessa gör nu.

Det har länge funnits billiga sågar, rena skitsåg, men de har inte lurats så här.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

jonaxe  
#225403 Okej, då var det som jag misstänkte!

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Panne79  
#225411 Det här kan ju vara värt att hålla koll på om man är osäker. Förvillande lika.

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

Mäki  
#225418
Panne79 skrev:Det här kan ju vara värt att hålla koll på om man är osäker. Förvillande lika.

Alltså va f-n. Om EU kan hitta på alla möjliga skit lagar så måste dom väl kunna stoppa en
sån sak som att Kineserna missbrukar CE märkningen, eller?

Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

anersimyra  
#225422
Rollomatic skrev:Bra initiativ! Piratkopior är en pest som bör utplånas.

Det verkar främst vara Stihl som är utsatta som jag förstått men HVA och andra märken kanske också är drabbade? Någon som vet?

Hittills har då inte jag sett några riktigt bra kopior som även skulle kunna lura ett tränat öga. Men tids nog lär väl sånt dyka upp också i värsta fall... Kineserna är ju ett ihärdigt folkslag...
Jodå HVA 65 kubikare som påstås vara importerade från Kanada till Sverige har ju lagts ut både här och på blocket, vad man kunde se på bild var dom exteriört exakt lika. Jag såg för något år sedan nytillverkade "gamla" HVA kopior, loggorna var även riktigt gamla, såg ut som på gamla cyklar. :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

dwurg  
#225466 CE märkningen i sig är väl inget kvalitetsmärke, har jag hört iaf. Handlar väl mest om att det ska medfölja instruktioner på rätt språk och annat sånt pappersjoll. Hörde om någon som köpt nåt elverktyg i en lågpriskedja, verktyget hade jordad kontakt men bara 2 ledare i kabeln :/ Även lösa jordade kontakter som de inte fanns någonstans att skruva fast jordkabeln i. Dessa va CE märkta, men förmodligen den kinesiska varianten.

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225467 http://www.marknadskontroll.se/node/12

Genom CE-märkningen intygar tillverkaren att produkten överensstämmer med de lagstadgade kraven på säkerhet, hälsa och miljö, men även andra produktegenskaper. Tillverkaren ansvarar också för att produkten som är avsedd att släppas ut på EU-marknaden har konstruerats, tillverkats och kontrollerats enligt regelverket. För de flesta produkter räcker det att tillverkaren själv säkerställer att produkten uppfyller alla krav, men för vissa produkter som anses särskilt riskfyllda krävs att tillverkaren ska låta ett oberoende tredjepartsorgan, så kallade anmält organ, kontrollera produkte


Grovt sett så innebär det bara att produkten uppfyller dom krav som företaget har ställt eftersom företag kan själv utfärda det. Har företaget lågt säkerhetstänk/undermålig kvalité så blir den godkänd enligt dom i alla fall eftersom kraven inte var högre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piratkopior!

anersimyra  
#225482
T24X4 skrev:http://www.marknadskontroll.se/node/12

Genom CE-märkningen intygar tillverkaren att produkten överensstämmer med de lagstadgade kraven på säkerhet, hälsa och miljö, men även andra produktegenskaper. Tillverkaren ansvarar också för att produkten som är avsedd att släppas ut på EU-marknaden har konstruerats, tillverkats och kontrollerats enligt regelverket. För de flesta produkter räcker det att tillverkaren själv säkerställer att produkten uppfyller alla krav, men för vissa produkter som anses särskilt riskfyllda krävs att tillverkaren ska låta ett oberoende tredjepartsorgan, så kallade anmält organ, kontrollera produkte


Grovt sett så innebär det bara att produkten uppfyller dom krav som företaget har ställt eftersom företag kan själv utfärda det. Har företaget lågt säkerhetstänk/undermålig kvalité så blir den godkänd enligt dom i alla fall eftersom kraven inte var högre.
Nej, företaget kan ställa vilka krav dom vill, eller inte vill. Produkter SKA, överensstämma med lagstadgade krav. Företag kan inte bestämma vilka krav produkten ska uppfylla. Företagets produkt kan överenstämma med gällande krav eller inte, ett företag kan visserligen osant intyga att en produkt uppfyller ställda krav. Men företaget har det fulla ansvaret för produkten. Vid en olycka blir företaget skadeståndsskyldigt, dessa skadestånd samt andra påföljder kan bli enorma, så falska intyganden passar sig den kloke för. [-x

Avatar Fallback

Re: Piratkopior!

Nonkan  
#225487 Husqvarna är också drabbade:
http://www.husqvarna.com/nz/support/genuine-husqvarna/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).