Skördare

gps med X&Y kordinater

12 inlägg 9519 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gps med X&Y kordinater

kjell62  
#22411 är det någon som hittat en bil GPS
som man kan söka med X&Y kordinater
man brukar få kartor från bolagen med objekt
med räddnings kordinater i X&Y
men jag har inte hittat någon gps som
kan hantera det jag har en garmin 350
och ett par tomtom på firman
pratade med tomtom support för ett år sen
& de sa att de var på gång för många efterfrågade det
Gps erna vi har i mskinerna klarar X&Y galant (Bräcke sunit)
och SOS alarm 112 pratar bara X&Y kordinater
vi klarade en ( halv ) maskin pga brand
med X&Y kordinater
vi hade en (pryo) som körde när det började att brinna
bak i vagnen på en av 1710 orna
och pryon ringde SOS och han viste inte var han var
men han hade X&Y kordinaterna på objekt kartan som han upp gav till SOS och har brandkåren kommit 10 minuter senare
har garanterat hela maskinen brunnit upp eller ner
mvh kjell



   TS
Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22521 Det beror på vilket positions/koordinatsystem du ställer in på din GPS.

Avatar Fallback
kjell62  
#22522
Wilhelm skrev:Det beror på vilket positions/koordinatsystem du ställer in på din GPS.



det är inga X&Y kordinater i garmin nuvi
och tomtom one
öst & nord finns i båda
mvh kjell

   TS
Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22532 Kanske inte finns som val i de lite enklare GPS'erna. I min Garmin GPSmap 60Cs är det en inställning. Det finns en många att välja mellan men RT90 ger x,y och WGS84 som är vanligast ger N,E och nya svenska standarden SWEREF 99 är är i stort sett lika med WGS84.

Avatar Fallback
kjell62  
#22537
Wilhelm skrev:Kanske inte finns som val i de lite enklare GPS'erna. I min Garmin GPSmap 60Cs är det en inställning. Det finns en många att välja mellan men RT90 ger x,y och WGS84 som är vanligast ger N,E och nya svenska standarden SWEREF 99 är är i stort sett lika med WGS84.


Garmin GPSmap 60C är en hand gps
den jag söker är i formatet garmin nuvi
som man kan ha i bilen
så man hittar objekterna i skogen lätt
mvh kjell

   TS
Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22540 Koodinatsystemet är något som GPS'n räknar fram beroende på vilket du väljer. X,Y är inget man kan lägga till själv om det inte finns utan det måste finnas i den interna programvaran (Firmware) på GPS'n.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22560 Kan inte svära på det, men har för mig att Garmin Nuvi 660 och 770 klarar att hantera XY koordinater.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22943 Har samma "problem" som dig Kjell62! men har löst det på ett ganska smidigt sätt! jag konverterar x & y koordinaterna till latitud & longitud på Lantmäteriets hemsida sedan matar jag in dom i en nuvi 660! funkar skitbra! men det vore ju som sagt mycket smidigare om man kunde mata in x & y direkt!! :) så vi får väl vänta å se vad som kommer! Jag har även en magellan explorist XL där man kan välja i princip alla förekommande "system"! men med den får man ju inte den vägvisning som vi är ute efter! har också en magellan crossover, i den kan man inte ens få "vägvisning" med lat & long! :roll: man kan mata in lat & long, men bara i "fotgängarläget" och då får man en rak linje till målet! men det är ju inte det vi är ute efter! För mig är det egentligen helt obegripligt att man inte kan mata in x & y koordinater direkt i gps´n, på samma sätt som lat & long! hur svårt kan det vara att fixa det för tillverkarna egentligen!! :?: :roll:

som sagt....i nuvi 660 går det inte att knappa in x & y! hur det är med nuvi 770 vet jag inte!

Gå in på sidan nedan, tryck sedan på "enkel koordinat transformation" på högersidan!! hur enkelt som helst!! :D



http://www.lantmateriet.se/templates/LM ... x?id=11499

Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22973 XY är väl svenskt så inte undra på de inte vill lägga tid på att programera in det. Sedan är det ju så att från och med förra året är det inte längre standard för sverige utan man har bytt till SWEREF 99. Så att de lägger in ett format som inte längre är standard för sverige är nog inte att hoppas på.
Snarare att de som använder XY uppgraderar till det nya formatet som är lösningen på sikt.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22979 Huggarn!! Jag har oxå en Crossover o jag lägger in dom som en POI o då är det inga problem i Vägläget. Vi var t.ex. på Fotbollscup i Helsingborg o skulle spela på 5 olika planer o jag hittade inte gatuadresser till alla, plockade dom på eniro o la in som POI i POIfilen. Bara att plocka fram POIn å köra.
En nackdel är ju att du måste sitta vid datorn o göra detta i förväg.

Magnus M

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25537 Vad gäller crossover så spelar det inte längre någon större roll för min del då den har packat ihop totalt å låst sig! det har den gjort förrut med och då har den fått ligga inne ett par dagar sen har den funkat igen,men nu har den som sagt gett upp fullkommligt!! 😡 har testat att resetat den utan resultat! jag kommer in i huvudmenyn,men där är det stopp!jag får den säkert fixad på garanti....men till vilken nytta?? då det förmodligen blir samma visa igen! den är nämligen inte så "tålig" som jag trodde att den skulle vara!! har snackat med magellan å dom håller med om att i mitt fall så är crossovern fel apparat! det är en "bilgps" för tillfälligt användande utanför bilen sa dom! synd för den är jäkligt exakt och snabb med fastighetskartan! min explorist XL funkar också bra,men den är SEEEEG på att uppdatera sig med fastighetskartan!! displayen på XL har slutat funka så den ska jag absolut skicka in på översyn! även crossovern kan dom ju få fixa till så man kan sälja den billigt till nån som vill ha en bra "bilgps" för i bilen funkar den kalasbra! Det jag tyckte var lite märkligt på crossovern var att om jag skapade en "favorit" med hjälp av koordinater i fotgängarläget, och sedan växlade över till billäget för att därifrån åka till det favorit som jag skapade i fotgängarläget så gick inte det!! :roll: :shock: det verkar som att det är två olika "mappar" för favoriter!! :?: eller har du magnus lyckats med detta?

När det gäller X & Y koordinater! så hette det svenska rutnätet rt90 förrut och det nya sweref99! men om jag inte misstar mig så handlar det fortfarande om X & Y koordinater!! :?: eller? :roll:

Så nu står jag här utan gps......känns inte bra då jag använder den & fastighetskartan i princip dagligen! så det lutar åt att jag beställer nya magellan triton 1500 eller 2000 snarast möjligt!! :D

Användarvisningsbild

Re: gps med X&Y kordinater

rocky  
#55286 bil navigator med x&y finns i garmin sumo.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).