Traktorer och processorer

Jag behöver byta traktor men till vilken

51 inlägg 33836 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224173 Får väl föreslå ett besök på Elmia Wood där brukar det ju finnas möjligheter att provsitta alla modeller som finns.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

jmatsson  
#224184
bengt.a skrev:Får väl föreslå ett besök på Elmia Wood där brukar det ju finnas möjligheter att provsitta alla modeller som finns.


Finns väl bara nya modeller där :?: Dom skenar iväg i priset.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224230 Jo,men Td-modellen har väl funnits i många år utan att det syns stora förändringar,så nog kan man väl jämföra.
Gäller ju även hytten på många andra traktorer.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

Applegate  
#225115 Ok, jag får ge mig.
Får väl kolla lite extra på NH till vissa av ers stora glädje.
Känns som en TL80 (A) skulle kanske passa om de sjuker lite till i pris. Har förstått att A-serien är nyare och därmed gör 40km/h vilket var ett av mina önskemål. Är det något jag bör tänka på vad gäller TL modellerna? Något som bör kollas extra noga? Kan man tex ha vändbar stol och få plats med fötterna utan att den behöver vara någon skogsvariant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

jmatsson  
#225133 Skulle tippa på det blir trångt åt fötterna. Om du kör mycket i skogen så är skogsvariant att satsa på.
Det är väl att kolla på samma saker som man kollar på övriga modeller. En sak som du ska kolla är hitchkroken.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

Applegate  
#225271 Hitchkroken?!, du menar om den börjar bli sliten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225276 Jag har en T5030 och den är rätt så identisk med TL & TLA modellernas hytt
och jag har monterat en vridskiva ca 2000:- på stolsunderredet samt gjort
en löstagbar låda för fötterna som ersätter nedre bakrutan.
Inga förändringar av hytten har skett och jag ryms hyfsat bra trots en viss övervikt osv.
Jag snurrar stolen när jag lastar av, men står på knäna på stolen vid pålastning.
Det är väl en vanesak men jag tycker det funkat fint hittills.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

jmatsson  
#225342 Om du kör inom lantbruk ska hitchkroken kollas. Tl80 är en bra traktor har jag hört,td80 är sämre.
Det som slurfi skrev funkar också, vet flera som kör med knäna på stolen, jobbit om du kör mycket tror jag.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

Applegate  
#225383 Ok, då är jag nog på det klara med NH. Om man skall gå ner lite i pris och effekt, är det då någon som har erfarenhet av Lamborghini 674-70? Typ 1999-2005 års modell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

jmatsson  
#225384 Lamborghini är ju lik same så det gillar jag. I övrigt en fin traktor.
I din prisklass.
http://www.blocket.se/jonkoping/Lamborghini_950_med_alo_lastare_46936203.htm?ca=6&w=3

Skogstraktor
http://www.blocket.se/gavleborg/Lamborghini_Premium_1050_44217598.htm?ca=6&w=3

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

flakamyran  
#226662 NH:s td-modeller som är byggda i turkiet har portalaxlar som är en svag punkt vid större belastningar.
VALTRA 6000 serie är bra och funkar utan skogshytt, men se upp med fösäljarnas skryt om nödvändigheten av turbinkoppling i skogen bör undvikas om man kör i kuperad terräng.
Same med systermärken som har skogshytt anser jag har bästa skogshytten.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

Mellby Ved  
#227091 Glöm inte bort Belarus 920. NH-folket kommer inte jubla, men du får väldigt mycket traktor för pengarna och ingen onödig elektronik. Med din budget är det inte långt borta att du får en ny... Tittar du på NH, Valtra eller liknande kommer det vara väldigt många timmar på räknaren om du skall hålla din budget.

http://www.blocket.se/kronoberg/Ny_Bela ... ?ca=13&w=3

Har själv en 920 Syncro från -97, som fungerat mycket bra i skogen och till övrigt. Den är hög och tar sig fram helt otroligt, även efter att tjälen släppt och allt blir lera... Drog i förra veckan hem min Gremo-skördare (14,6 ton) på trailer. på 4:an med låg-hög kunde jag hålla 25 km/h trots att jag drog ca 17 ton.

Min har inte fullt ut modifierats med "skogshytt", dvs att man moddat bort batterilådan bak. Men till det jag använder den till (20-30 timmar per år med skotarvagn), går det bra att sitta med fötterna på eller vid sidan om batteilådan.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

jmatsson  
#227096 Priset kan man ju inte klaga på.

Avatar Fallback

Re: Jag behöver byta traktor men till vilken

tallen100  
#227104 Belarus är bra å tåliga traktorer, prisvärda helt enkelt. komforten är kanske inte den allra bästa, men fullt duglig..

Användarvisningsbild
stegmaster  
#227108
tallen100 skrev:Belarus är bra å tåliga traktorer, prisvärda helt enkelt. komforten är kanske inte den allra bästa, men fullt duglig..

Om man tittar til skogsfolket på Baltikum, så kör dom nästan bara med Belarus.
Ofta har dom vagner som kostar 4 gånger mer en traktoren, så dom verkar ju ha fattat at man inte ska dra ut skogen med en 600tkr traktor, utan det er smartare med någont robust gammalt järn. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).