Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda med styrproblem

7 inlägg 4715 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda med styrproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225071 För ett antal år sen brast ena infästningen till styrkolven, nytt fäste köptes av Moheda och en nödrep gjordes med bommen på plats.
Blev inte bra för de var svårt att komma åt att svetsa med Mig på undersidan men även på ovansidan, så nu när de släppte i svetsarna under vedkörning på gårdsplan!! så var de dags att göra de ordentligt.
Största hindret var att få loss muttrarna som höll centrumbulten, hittade bara rörtång som gapade om 75mm mutter, de o 2m förlängning hände inte ett smack, blev till att svets fast plattjärn på muttern o slå loss de med släggan...våld lönar sig :mrgreen:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda med styrproblem

Skogstomte  
#225075 Snyggt dokumenterat (och jobbat)!

Och våld kan ju löna sig men värme brukar ju fälla avgörandet :) Ibland räcker det ju att chocka djävulskapet med ett par svetssömmar :ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Moheda med styrproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225076 Tackar, kameran är med, mobilen, så de blir fler bilder numera :wink:
Hade ett halvmeterlångt plattjärn som jag började slå på men fick kapa de för att få runt den mot balken men de hade släppt lite men med rörtången gick de inte vrida den förrän efter ett par varv.
Utan kättingtelfern hade detta jobb inte varit möjligt heller, balk i balk gör dragbommen knalltung

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda med styrproblem

totte  
#225083 Gott att vara rejält utrustad i verkstaden, passande dom till dom grejor man har. Fast 75 mm muttrar är lite sällsynt att man har don för.
Vad gör man utan pelarborrmaskin?

Gnisslar tänder och hittar på en massa fula knep?

Avatar Fallback

Re: Moheda med styrproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225085 Lite trix får man ta till rätt ofta.
Vid första raset hade jag Ingen, fick såga ut de gamla örat med en 80mm hålsåg i en handborrmaskin nerställd på 150 varv/min o blåsmunstycke till kylning.
Gammal Metabo med tempvakt gick inte döda då heller trots 25mm platta o svets att såga sig igenom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda med styrproblem

totte  
#225087 Hehe, känner igen mig i det där! Det går, fulknepen brukar funka men det tär ofta på både grejor och humör rätt rejält. Men en gammal Metabo är inte lätt att ta kål på! Har en liten sån från 1965 ca, den borde varit skrot för länge sen med tanke på vad den varit med om, men, med nya kol pinnar den glatt på.

Avatar Fallback

Re: Moheda med styrproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225089 Min 1000w are är från mitten av 80 talet o fanns på jobbet i 15år innan den hamnade hemma och tempvakten gör att den stannar innan den överhettar så den verkar omöjlig att bränna

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).