Motorsåg och handhållet

Slängde min hva 550

68 inlägg 25696 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

loppan  
#225028 Det är ju bara att söka på detta forum så ser man snart att användarna av de nya xp sågarna
öser lovord över dem,helt klart ett tekniksprång.

Om de går orent så bör det ju vara ett mjukvarufel som går att rätta till.
Har märkt en tendens vintertid vid omslag från minus till plus att de vill gå orent och bludrar/4 taktar men det brukar rätta sig efter en tank.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225030 Min bluddrar när varvtalsbegränsaren slår till, men det är ju som det ska vara. Sen går den lite orent första minuten kanske. Men därefter kör den hur bra som helst.

(När jag väl lärt mig starta den alltså.....Men tror ta i trä, att jag börjat hitta knepet)

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Rotröta  
#225033 Har haft 346 innan och att byta till 550 har varit jobbigt.Jag har lämnat in sågen och fått två nya sågar alla går lika men svaret är att dom inte går bättre.Hva får nog inrikta sig på att göra sina ved sågar vi proffs vill bättre sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225039 Det låter ju inte så bra, min är alldeles ny och jag har stora förväntningar på den. Hoppas du har haft otur. Å andra sidan är inte jag något proffs så jag kanske är mer förlåtande.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Lgard  
#225042 Gillar med min 261:a. Då och då springer man på något som visar sig ha riktigt bra kvalitet och gör vad den skall varje gång utan fippel och trixande.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

JensSkoog  
#225044
Rotröta skrev:Slängde min Hva 550 och köpte en sthil 261 fan va glad jag är nu :lol: livet leker

Trur du har gjort et bra valg. 261 er nyutgaven av 260 och det må vel ha varit en av dom besta och mest togna sågerna som har gjorts. 550 bara rumlar i henderna och kjenns inte riktig als.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

Rotröta  
#225049
Lgard skrev:Gillar med min 261:a. Då och då springer man på något som visar sig ha riktigt bra kvalitet och gör vad den skall varje gång utan fippel och trixande.

Kan bara hålla med inte fan ska man behöva köra några tankar innan sågen går bra. 261 går bra från morgon till kväll :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225057 Jag känner två som köpt 261 sågen, och båda har haft problem med sina såg.

Jag köpte 560xpg, har inte haft några problem alls, men hört att 550 in ska krångla en del, dock ska ju detta problem vara tillfixat.

Tyvärr finns det både skitsåg från både stihl och husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225109
rikard_e skrev:Jag känner två som köpt 261 sågen, och båda har haft problem med sina såg.

Jag köpte 560xpg, har inte haft några problem alls, men hört att 550 in ska krångla en del, dock ska ju detta problem vara tillfixat.

Tyvärr finns det både skitsåg från både stihl och husqvarna.

Jag har kört med båda sågarna då jag produktions hugger och den som går bäst av dom är just 560 den går inte ens illa i början så som 550 gör 550 i mina ögobn är ett stort misslyckande av Husqvarna har även kört med 545 och den fick jag ha experiment med och den går faktiskt bäst på handels bensin med 3% inblandning .
men 550 nä inte ens om jag får en gratis då håller jag hellre på min trimmade 346 .

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

anersimyra  
#225153 Hur är 560 jämfört med 272/373 ?

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225155
anersimyra skrev:Hur är 560 jämfört med 272/373 ?


Väldigt lika effekt enl speci. 560 är lättare med cirka halvkilot.

Aldrig kört 272:an så vet inte hur den känns.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225156
knaggen skrev:
rikard_e skrev:Jag känner två som köpt 261 sågen, och båda har haft problem med sina såg.

Jag köpte 560xpg, har inte haft några problem alls, men hört att 550 in ska krångla en del, dock ska ju detta problem vara tillfixat.

Tyvärr finns det både skitsåg från både stihl och husqvarna.

Jag har kört med båda sågarna då jag produktions hugger och den som går bäst av dom är just 560 den går inte ens illa i början så som 550 gör 550 i mina ögobn är ett stort misslyckande av Husqvarna har även kört med 545 och den fick jag ha experiment med och den går faktiskt bäst på handels bensin med 3% inblandning .
men 550 nä inte ens om jag får en gratis då håller jag hellre på min trimmade 346 .


Enda jag har haft problem med hittils är nog handhavandefel. Om jag har kört min en bra stund, och ska starta efter ca 30 minuter igen, så chokar jag, och ibland surnar den till, då är det lika bra att ge upp.

Men var du nöjd med 545:an? har en kompis som ska titta på en.

Lite oroväckande att vissa 550såg går riktigt bra och vissa verkar vara totalskit.

Jag var orolig när jag köpte mitt 560 då jag hört att husqvarnas nya såg krånglade mycket.
Men eftersom en är lite envis och jag vill kunna stödja svenska tillverkare, så blev det husqvarna iaf. Hade gärna köpt stihl också, men roligare att kunna köpa svenskt medans det går. För snart ligger väl allt i Kina, Polen eller nått av baltländerna.

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225159 Har varit ute och sågat halva dagen med 550, nu är den som en helt ny såg. Startar direkt och går helt rent utan bludder. Verkar stämma det där med inkörning.

Avatar Fallback

Re: Slängde min hva 550

rikard_e  
#225228 Skönt att höra att det finns även såg som går bra!.

Är det ett xp/xpg eller xpg-trio?

Användarvisningsbild

Re: Slängde min hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225284
anersimyra skrev:Hur är 560 jämfört med 272/373 ?


Två helt olika såg typer.

560 är mer lik 262/357, en stor kvistnings såg/allroundsåg.

272/372 är fäll o kap såg. Mer likt 575 fast med mer krut i dem, i synnerhet 272.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).