Skotare

Under snön

18 inlägg 10202 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22258
m_guld skrev:Ja jag är då nöjd med den och jag har kört mycket i stenig terräng +branter nu på sissta stället var vi tvungen att kapa upp virket i bitar och köra ut det okvistat för det ramlade av bakåt helt omöjligt att komma upp utan att det gled bak ska prova att sätta en banke till bakom maskinen i nån sorts snabbfäste.

När jag körde 850 så backade jag alltid upp för branterna. Maskinen går sämre baklänges så man får saxa fram och tillbaka med midjan för att komma upp (om det är dåligt grepp) och tänka på att gasa precis så mycket att hjulen snurrar utan att slira. Lasta med fronten upp har jag bara tvingats en gång och det var ingen höjdare. Enda nackdelen som jag ser med att backa upp är att bakvagnen blir lite tippbenägen när man slänger ut kranen och bakvagnen är tom.

Rottne skotare
Avatar Fallback
m_guld  
#22282 jo det är ett allternativ men det är så pass lång väg ca 700 meter så man vill helst inte backa hela vägen men det finns en platå när man passerat det brantaste och där tror jag det går att göra en vändplan.
Håller med dej om att den går lite sämre bakåt men med lasset tror jag jag kommer upp ändå :D

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#22486 Jo visst är min lite svetsad här och där men den har gått över 40000 timmar så det får man väll ta då :lol:
Helt klart är 85 35 en evighets maskin men som sagt den var för stor för mitt behov och ösa 250 jag provade blev jag grymt besviken på motorn så fort det blev uppför så orkade den inget tycker jag om man jämför med 84 35.
Kan ju ha varit fel på den men han som ägde den sa att så var alla äldre skogsmaskiner och jag orkade inte ta den diskutionen med honom.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).