Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81799 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

loppan  
#224226 Jag har sett en del skräckexempel på körskador genom åren då jag emellanåt blir kontaktad av markägare som vill att man ska trolla bort markskadorna med grävmaskin.
Ett skräckexempel var 50 årig andragallring som var ett gallringsuppdrag,ca 300 fub.
Gallringen utfördes i mars på otjälad mark och eftersom det regnade mycket den våren så blev det
aldrig någon bärighet att köra ut.

I maj fick man kalla fötter och var oroligaför barkborre så man körde på vinst och förlust.
Basvägen var totalt söndetkörd med meterdjupa spår,jo det är sant.
Skotaren hade även kört fast där och blivit bärgad.

Inne i beståndet så var det i allmänhet ca 50 cm djupa spår.
Jag ansåg att beståndet i stort var totalförstört,lappade ihop basvägen med lite mossa och önskade lycka till.

Då körskadorna var så omfattande så hade det vart bättre att chansat på att det inte blitt så farliga
insektsskador och kört ut virket nästa vinter som energived för att rädda beståndet.

Man är i sin iver att få ut råvara bered att gå över lik i dag i skogsbruket.

Lagade för övrigt en vägsamfällighet för 40.000 +m åt ett större skogsbolag som avverkat 200 fub.
Ekonomin i det någon?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224231
bodaedet skrev:Du har vettiga åsikter Bertilsson, problemet är just det att betalningen utgår från stakahögt.
Tack! :oops:
Med viss nyans vill jag ändå undra om inte stakahögt och en grip ovanför är vad tillverkare ogillar. (Har "gränsöverskridande" last blivit norm?)
bodaedet skrev:Självklart ska man inte köra sönder vägar och orsaka markskador fö. Men vem ska betala i slutändan, skogsägaren, entreprenören eller köparen av virke. Skogsägaren borde inte betala för att inte få sin mark sönderkörd, entreprenören borde inte betala för att få arbete, frågan är väl om ens köparen ska betala verkar ju som inte ens de täljer guld i dessa dagar.
Försök förstå mig rätt nu!
Bolagen skall väl egentligen bara förmedla resurser som de tar ansvar för?
De "fina jobb" inköpare lovar skall väl utföras på så sätt och de svåra jobben blir dyra och de välordnade bestånden blir billigt åtgärdade. Var för är det inte så, utan en utsmetad ersättning, som egentligen ingen reagerar för?
- Nästan alla entreprenörer säger till skogsägare, att vi gör inlevelsefulla, kompetenta och bra jobb.
Hur kan då skog bli sönderkörd, dåligt virkesvärde uppstå genom ovarsamhet etc.?
- Är det så att man vill detta, men sen vrider sig entreprenören som en propeller när det genomförs, endera för egen vinning eller för bolagets, i stället för att få igång en omdömesgill dialog mellan alla inblandade när ex. regn förstör bra förhållanden. För det mesta finns kunskapen hos föraren i god tid. Annars kommer den ganska snart när spåren förskräcker alla.(Se Loppans inlägg!)
bodaedet skrev:Forskning på nya bättre maskiner borde på skyndas, och helst vara färdigutvecklade innan de släpps ut till entreprenörer annars blir det de som får betala ändock.
Låt oss alla hjälpas åt med påverkan, i stället för att som skogsägare tro att entreprenörer och bolag driver utveckling, som de egentligen har minst nytta av själva!!!!
Forskningen är för sällan ute i tid. 70% av de nya idéerna kommer från entreprenörer och tillverkarna näst intill stjäl dem.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224239 Jo nog ska man inte överskrida maxlast. Försöker själv att aldrig köra sönder just för att få nöjet att få komma tillbaka och göra mera jobb. Har en liten skojare och har haft turen att få någorlunda bra betalt så att jag kan göra ett jobb som markägaren är nöjd med.
Vet att det är svårare på andra håll och att det krävs 12-15 tons maskiner för att det ska gå runt.
Sen har man ett ansvar att avbryta om det inte går att skota utan att det blir sönderkört, något som kan vara svårt om man har kniven mot strupen då det blir extra kostnader för entreprenören.
Visst kan det hända att det går hel fel ibland, tycker nog att det ser ganska bra ut här i väster. Kanske det beror på att det är många markägare som är intresserade och som man känner.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Camwood  
#224410
vetinte skrev:
Mangan skrev:Vilket trams. Bara en sådan sak som att över huvud taget plantera tätare än lagen kräver och därtill röja skogen visar på en verklig långsiktighet. betydligt långsiktigare än hur länge "byfolket" i genomsnitt äger sin skog.

Vet inte om där är olika krav på planterings täthet i Södra Sverige än i Norra Sverige.
Jag har gått och planterat Gran på 1,5m och där gjordes en "förstagalring" efter 12 år.
Om den tanken kan öka lönsamheten med upp till 25% uppe i Norr vid slutavverkning. Så förstår jag inte motståndet.
Som Skogsägare kan man inte tänka kortsiktigt. Hur många av oss får se den färdiga skörden :?:
Den vi skördar idag var där någon annan som planterade för 100år sen och det vi gör idag är där förhoppningsvis någon som uppskattar om 100år.

Mangan skrev:Uppköparen kan strunta i att köpa upp skog.

Men om efterfrågan finns så är det säljaren som styr.
Är det inte så en marknadsekonomi fungerar :?:

Nä nu får du läsa på vetinte :surp: Så funkar INTE en marknadsekonomi.
Det är inte säljaren på en marknad som styr. Lagen heter tillgång och efterfrågan :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224416
Camwood skrev:
vetinte skrev:
Mangan skrev:Vilket trams. Bara en sådan sak som att över huvud taget plantera tätare än lagen kräver och därtill röja skogen visar på en verklig långsiktighet. betydligt långsiktigare än hur länge "byfolket" i genomsnitt äger sin skog.

Vet inte om där är olika krav på planterings täthet i Södra Sverige än i Norra Sverige.
Jag har gått och planterat Gran på 1,5m och där gjordes en "förstagalring" efter 12 år.
Om den tanken kan öka lönsamheten med upp till 25% uppe i Norr vid slutavverkning. Så förstår jag inte motståndet.
Som Skogsägare kan man inte tänka kortsiktigt. Hur många av oss får se den färdiga skörden :?:
Den vi skördar idag var där någon annan som planterade för 100år sen och det vi gör idag är där förhoppningsvis någon som uppskattar om 100år.

Mangan skrev:Uppköparen kan strunta i att köpa upp skog.

Men om efterfrågan finns så är det säljaren som styr.
Är det inte så en marknadsekonomi fungerar :?:

Nä nu får du läsa på vetinte :surp: Så funkar INTE en marknadsekonomi.
Det är inte säljaren på en marknad som styr. Lagen heter tillgång och efterfrågan :grin:

:lol: :lol: "Lappkast" eller vad va de du sa :?: Tankevurpa var det :lol:
Min tanke var (förenklad) att om jag är den ände som har nått som alla vill ha så är det säljaren/jag som bestämmer priset. Och så länge skogsprodukter är användningsbara så kommer där att finnas en efterfrågan. Och vill vi att urtaget skall göras på ett visst sätt som kanske kostar lite mer vid tillfället med vi tjänar på det över tid (mindre körskador etc) Så tror jag att alla i kedjan är vinnare på det. Så vi skogsägare borde kunna ställa mer krav på hur vi vill att saker skall skötas i vår skog.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224439
vetinte skrev: Och vill vi att urtaget skall göras på ett visst sätt som kanske kostar lite mer vid tillfället med vi tjänar på det över tid (mindre körskador etc) Så tror jag att alla i kedjan är vinnare på det. Så vi skogsägare borde kunna ställa mer krav på hur vi vill att saker skall skötas i vår skog.
Här är tråden på rätt spår. Bra!
Gör kalkylen på nyttan!
Fördelar är beskrivna redan i tråden.
Kostnaden är något beskriven från dagens teknik. Skonsammare teknik blir utvecklad om den uppmärksammas och värdesätts.
Avgörande är om ni skogsägare vill göra en kalkyl på lång sikt?
Motalternativet är troligen att skogsägare vill tjäna några kronor idag och litar på hårdfruset vid avverkning, vilket bara 30% kan få. Följden blir att knyta handen i fickan när det blev sönderkört. På sikt får ni behålla det som det är i dag.

Vill ni stötta Jonas Torbiörnsson som tagit nuvarande initiativ, som blivit anledning till denna tråd????

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224450 Var på någon skogsdag för något årsen, där man efterfrågade mindre gallringsgrupper, bolaget i fråga sa att man haft mindre grupper, men att när skogsägarna fick reda på att det kostade x kr mer per meter så ville man ha dom stora ändå, så skogsbolaget hade varit tvugna att gå ifrån de små grupperna då...

Fast jag tror ändå att det börjar röra på sig nu!? Tycker jag ser mer och mer små maskingrupper...

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224491
Zixten skrev:Var på någon skogsdag för något årsen, där man efterfrågade mindre gallringsgrupper, bolaget i fråga sa att man haft mindre grupper, men att när skogsägarna fick reda på att det kostade x kr mer per meter så ville man ha dom stora ändå, så skogsbolaget hade varit tvugna att gå ifrån de små grupperna då...

Fast jag tror ändå att det börjar röra på sig nu!? Tycker jag ser mer och mer små maskingrupper...
De flesta läsare tycker jag bör stanna upp omkring ovanstående etc.
Låt inte inledningen bli vägledande för er synpunkt. Uppfattningen förändras kontinuerligt.
- Inse att ännu finns inköpare som till 85% under hela sin yrkesverksamma tid hävdat att stora maskiner ger lägre kostnad/m3.
- Dessutom måste de skaffa jobb till maskinparken bolaget förfogar över.
* Dessa inställningar måste måste sakligt av de fördelar som skonsammare markbehandling innebär. Några sådana argument är förmedlade redan i tråden. Framför även dina.

Ni bör se två "spår" runt markskador.
1 Tråden handlar om lägre marktryck om än med tämligen stora maskiner. Här finns största anledningen för satsning!
2 Mindre och smalare maskiner. Dessa är inte så "lätta på foten" som många tror även om de rör om klart mindre i marken. Fördelen är att de lämnar gallringsbestånd som är mindre sargade med vägar och metodgallring. Därigenom behålls mer mark utnyttjad och stormrisken är klart mindre.

- Låt tråden först åstadkomma den nödvändiga upplysning som behövs omkring Torbiörnssons fall där Södra förändrat markförhållandena både i skog och väg på sätt som sällan kommit i dagen.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224603 Har verkligen inte fler sett körskador i skogen? Är ämnet marktryck också för obekant för att fler skall känna det viktigt att framföra sina synpunkter?

Kostnad för högt marktryck har framförts av Iwan Wästelund i minst 30 år.
20% lägre tillväxt. Kan vara förlorad volym värd över 2 miljarder/år.
Att minska enbart marktrycket är relativt små kostnader säger samma forskare.

Vid 15 graders lutning är ca 85% av skotarens vikt på det lägsta hjulparet.
Detta kan inte accepteras när det finns skotare som väger ca 45 ton med last.

Nya konstruktionen Beautin med pendelarmar behåller lasten vågrätt hela tiden.
Den minskar markskador vid vridning.
Vågrät last skonar gallringsträd i vägkant när inte 1/2 m bredare väg behövs plötsligt när hjul går upp på stubbe.
Ojämnheter "sväljs" när inte lasten behöver lyftas över hinder. Ger minskad bränsleförbrukning.

Behöver inte utveckling och forskning få fart?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Fiat 4WD  
#224621 Dagens!

Körskador är väl legio nör skotning utför i fuktig mark.
Det finns inget sätt att trolla bort marktrycket för lasten på skotar'n.

Det enda är att köra ut torra somrar eller på fruset.

Enormt breda band kan ju se bra ut men gräver rena krondiken i skogen när det är blött.

Det krävs många timmar med grävskopa bara för att lägga igen spåren.

Anders

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224641 Hmm, är inte denna Beautin lite för stor för första gallringar. Trodde det var mindre och lättare maskiner som efterfrågades.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224643
bodaedet skrev:Hmm, är inte denna Beautin lite för stor för första gallringar. Trodde det var mindre och lättare maskiner som efterfrågades.
Ni som sett videon som länkats till nyss vet vilken storlek den prototypen representerar. (Beatutin är ju en drivare, beställd av skogsbruket.)
Men det är tekniken den har med sig som åtminstone jag tycker borde provas mer.
Ger den förväntat resultat går samma teknik att använda i mindre maskiner.

- Är det en utbred uppfattning att lägre marktryck endast åstadkoms med mindre maskiner?

- Vad mina ögon sett så är det markskador och markpackning från stora maskiner som gjort mest skada.

Bör vi inte påverka utvecklingen så det blir lägre marktryck både på slutavverkning och gallring? Frågan ställs inte bara till Bodaedet och Fiat 4VD utan till er alla, som kan göra sig hörda.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224648 Jo självklart borde vi det, har aldrig sagt nått annat. Om efterfrågan finns i tillräckligt stor utsträckning så skulle jag gärna köpa en sådan, givet att den är färdigskruvad och klar.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224694 Kalla mig gärna bakåtsträvare :grin: .
Men jag tror att det "har gått för långt". Maskiner maskiner större och större.
Det var bättre för när man winchade ut mycket av virket. Idag har en skördare en räckvidd på :???: 10-15m och lägger högar. Sedan skal en skotare åka kors o tvärs och hämta. Det blir mycket körande inom en mindre yta.
Kanske en skördare och skotare kombinerad :?: då kör man ju åtminstone bara en gång på samma ställe.
Om man kunde få riktiga, bäriga stickvägar med 100m mellanrum hade man begränsat ansättningen i skog o mark.
Så kanske lite tillbaka till mer manuell huggning i känsliga partier.
Sen kan jag undra varför inte skördarna lägger riset där dom skal köra (risar väg). Ser ju överallt att dom här "tuvorna" (kommer inte på namnet) ligger. Dom kunde man väll sprida ut framför sig för att minska marktrycket. Fan ni kan ju slänga med träden som om det vore tändstickor så de skulle väl inte vara så svårt.
Men jag har ingen maskinerfarenhet jag står bara bredvid o ser. Och så är jag "vetinte" :lol:

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224700
vetinte skrev:Kanske en skördare och skotare kombinerad :?: då kör man ju åtminstone bara en gång på samma ställe.
Beautin är en drivare för kanthuggning och slutavverkning.
Skifte mellan aggregat och grip sker på 10 sek.

Uppmuntra utveckling!
Forskaren på marktryck Iwan Westerlund ser att marktrycket är högre idag med skotarna än på 80-talet.
Skogsfolk håller på att bli blinda.
Varför skriver inte fler skogsägare här?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).