Traktorer och processorer

Stegmatare

3 inlägg 4469 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare

dieseltomten  
#22431 Såg att Niab har en stegmatarprocessor att sätta i trepunkten, är det nån som har erfarenhet av såna?

Patruuna har ju nå stegmatare med, men är de till för att sätta i en kran eller?

Skulle ju vart smidigt med en processor att sätta i traktorn. Segaste jobbet är ju att kvista och kapa trädeländena. Fälla dem är ju mest kul.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22449 har en Niab 5-15C och den funkar perfekt.. dock ganska tung att ha i 3-punkten så man får ha en ganska stor traktor.. kör den med en 905:a..

Och min granne har en Patu stegmatare med kran.. som verkar gå för jävla fint :) han har kört åtminstone 3000 m3 med den och verkar inte ha krånglat nånting alls..

Avatar Fallback
skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22462 Hej på er.
Harvart med sen niaben var svart ,min far har haft tre stycken nu en grön.Funkar alldeles utmärkt både på klent o lite grövre.Traktor har vart valmet 605 0 nu 6200 man behöver inte mycke effekt utan det gäller bara att hänga vikter i nosen,den kräver nog bara 40kw tror jag det va.
Det är som du säger man slipper kvista o drossla men det kräver planering av han som fäller för att undvika vinsch skador,jag kan rekomendera ett litet block att hamed så brukar man få fram dom mesta träden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).