Traktorn i skogen

MF1200 vxl låda bakaxel

9 inlägg 6248 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF1200 vxl låda bakaxel

aunnr1  
#223905 Hej jag håller på med en Mf 1200 som skall renoveras, jag har hittat en del om dom men det är lite olika uppgifter om en del, är det nån som har koll på vad som finns i andra maskiner o vad är det som specifikt för 1200-1250, Jag har förstott att det är en del resonans från vxl lådan i dom, men i min är det mer stenkross över det hela. kort sagt vilka maskiner skulla man kunna ta delar från.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223930 Bakaxeln var väl från 185 el 188:orna. Annars kan du köpa min och ta delar från din. Min går bara man skruvar ihop den :wink:

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

aunnr1  
#224030 Tack för det Roten. men jag har sett det sen tidigare men det är alltid "det är väl från den eller den"
jag kan nog tänka mej att det går att byta från endel andra maskiner men som du vet så finns det bara 1000 varv i kraftuttaget på 1200 o jag vet av en 188 som har 540 varv.
Om det är så i alla vet jag inte o om det är det ända som skiljer så spelar det inte någon roll
för mej.
Men om det skiljer så kanske utväxling eller nåt annat skiljer o det är ju bra om man har samma utv.
fram o bak.

har du turbo i din? det har varit i min men den är bortplockad.
Men det skulle kanske vara intressant att köpa din om det är rätt pris på den :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224049 Har tyvärr ingen turbo. Den me turbo hette väl 1250?

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224057 Är det inte,generellt sett,så att utväxlingsskillnader brukar ligga i axlarna och inte i växellådan.
Läste nånstans att Ford hade möjlighet att stoppa in en annan utväxling i bakaxeln för att få lite bättre tempo på framfarten.

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224482 bengt.a: På MF35/65/203/205 vet jag med 100% säkerhet att man kan ändra "primärutväxlingen" genom att skifta ingående axel och drevet på växellådans bottenaxel. Sedan skiljer naturligtvis utväxlingen i diffen och/eller ev slutväxlar. Sålunda kan man bygga en snabb 35:a om man vill...

Roten: Tog det stopp i bygget?

M

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224528 Skrev ju generellt,men det är ju kul att få ett tips på en sån operation,du menar alltså att byta plats i lådan på befintliga axlar och drev .

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224538
Morgan Nordin skrev:Roten: Tog det stopp i bygget?

M

Köpte skördare ist :roll:

Avatar Fallback

Re: MF1200 vxl låda bakaxel

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224600 bengt.a: Uttryckte mig dumt - man får byta ut ing axel och drevet till bottenstocken. Inte så enkelt som att skifta palts på befintliga delar.

aunnr1: Nog trådkapning nu från min sida :-)

M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar