Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

48 inlägg 49719 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

axwell  
#223985 Låt dig inte styras av de som är besvikna på det dom kallar vegetabilisk kedjeolja.
Den oljan består till minst 95 % av rapsolja, rester ett klister som man kallar tillsats.
Sågen geggar ihop om den får stå oanvänd någon längre tid och det är tillsatsen som är boven.
Använd bara ren rapsolja direkt från hyllan i närmaste livsmedelsaffär, priset brukar vara 1 tredjedel mot den med tillsatser.

Alkylatbensin, ett självklart val, dyrare per liter men det lönar sig i längden, mindre hälsovådligt precis som med ren rapsolja.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#223989
totte skrev:Glöm nu inte att berätta för oss hur det går och vad du gillar sågen!


Det ska bli. Eventuellt blir det premiär i helgen, men det är inte helt säkert.

Sågen är i alla fall inhandlad, liksom bensin och olja enl. era tips och även försäljarens. En kil (av plast) köpte jag också tillsammans med sågen.

Sågskyddsbyxor, sågskyddsstövlar, hjälm med visir och hörselskydd är också på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#224365 Sådärja, då var sågen invigd!

Jag fällde en björk på 19 m, och kapade upp den i lagom längder för eldning i kakelugn. Klyvningen får vänta till en annan helg.

Fällningen gick bra. Jag är glad att jag köpte plastkilen - den blev lite naggad i ett hörn. Hade inte varit bra för kedjan om jag använt ett gammalt yxhuvud istället...

Kvistningen gick också bra, förutom en liten fadäs där jag nöp fast sågen i en gren som låg i spänn. Inga problem att lösa det med en manuell såg.

Kapningen gick också fint, även om det var mycket tyngre jobb än jag insett. Träningsvärken börjar sätta in så smått nu.

Intryck av sågen då?

+ Jag är glad att jag inte valde en såg med klenare motor! Den fick jobba ganska hårt när jag kapade upp stammen i kamineldningslängder. Alltså ingen tvekan om att jag valde rätt såg av de två jag valde mellan.

- Den var svårare att starta än jag föreställt mig. Nu har jag ju aldrig startat en motorsåg förut, utan jämför väl egentligen närmast med gräsklippare. Gräsklippare brukar gå igång på ett eller ett par drag i snöret, medan sågen krävde närmare 10 st. Utan att kunna något om motorer gissar jag att skillnaden hänger ihop med hur 4-taktsmotorer resp. 2-taktsmotorer fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Skogsrolle  
#224370
johan eriksson skrev:En fortsättning på Tottes råd, använd inte vegetabilisk kedjeolja heller, den torkar om man inte använder sågen frekvent. Kör på en bra mineralolja till kedjesmörjningen.

Greenplus,helvegetarisk, torkar inte!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#224388 Sågen har primer, en liten pumpblåsa som du ser på sidan innanför starthandtaget. Den skall du pumpa med för att få fram soppa till förgasaren.

Start kall: Full choke, tills den hostar till. In med choken och ryck, brukar då starta. Annars ut med choken igen och in efter att den tänt till.

Blir det inte bättre skall du gå till återförsäljaren och klaga. Kall skall det behövas max fyra-fem ryck, varm bör den starta på första eller andra.

Annars låter det ju som det blev helt rätt, trevligt det!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#224602 Jag följde instruktionen för start med choke och pump enl. handboken (och även på ett klistermärke bak på sågen som påminnelse - smart!).

Nu har jag varit tillbaka hos återförsäljaren och kollat vad jag gör för fel eller om det är något krångel med sågen.

Återförsäljaren behövde tre ryck med choke och ett ryck utan för kallstart. Inget fel på sågen alltså. Skillnaden jag observerade mellan hans start och min var att han pumpade betydligt fler gånger på blåsan än vad jag gjorde. Jag trodde motorn skulle bli sur om jag pumpade för mycket, så jag nöjde mig med de föreskrivna 6 pumpningarna. Jag frågade om det, och fick lära mig att motorn inte kan bli sur av för många pumpningar - "bensinen åker bara runt".

Så, nästa gång pumpar jag flitigare, och räknar med en enklare start! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Panne79  
#224608 Jag gjorde samma misstag på min snöslunga. Den har också en primer som man får pumpa 15-20 gånger för att det ska hjälpa. Jag är van vid min skoter Lynx 5900 där det räcker med 3 pumpningar för att den ska starta. :grin:

Trodde jag köpt en trasig maskin först när jag fick hem slungan.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#224619 Just det, primerpumpen pumpar bara fram bensin till förgasaren, inte vidare in i cylindern. Har du inte bensin framme i förgasaren, så måste pumpmembranet i förgasaren pumpa fram när du rycker i snöret, och därför kan det bli många ryck. Man pumpar tills man ser att det flödar soppa i den genomskinliga pumpblåsan.

Men då låter det ju som problemet är löst, bra det!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#287547 Jag köpte en 435 på försommaren men är inte nöjd med mitt exemplar. Den klarar att kvista men den har inte ork att kapa en stock. Troligtvis för snålt H-munstycke men för det krävs specialverktyg så det blev att fara (en dags resa) till butiken där en kille "justerade" dock utan att provsåga den.

Väl hemma var den lika orkeslös. Ett nytt missnöjt besök i butiken. De skruvade direkt bort ljud dämparen och menade att den skurit för de kunde ana repor på kolven. Jag protesterade och de behöll sågen för felsökning.

3 veckor senare kom ett sms där de påstod att sågen körts utan oljeblandad bensin (vilket den inte har) och att den skurit och kan ej repareras. Till saken hör att jag bara har kört en tank och att jag kvistade dagen innan jag lämnade in den.

Kan den skära utan att man märker det och kan man köra med den efteråt?

Vad ska man tro och vad ska man göra?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Hema  
#287551 Hmm bara ett sunket sms o 3-veckor senare.. Ska inte ta sådan tid för att konstatera en sådan sak.. Dock kan semestrar såklart påverka. Och om sågen bara har repor kan man byta kolv o ev. Cylinder, så att säga att den är utom räddning låter knas. Fråga om de har analyserat soppan i tanken, för den var väl inte snustorr när du lämnade in den? För att styrka ditt ord mot deras påstående.

Samt ska man ha endast en såg för allt möjligt, så rekommenderar jag en såg runt 50cc.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Lasse på ön  
#287587 Tack för din synpunkt. Ja 435 är ju bara på 41cc men den säljs som allroundsåg och borde orka att kapa en stock tycker jag.
Har du förslag på en större runt 50cc?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#287588 Min 435 har varit med i drygt ett år nu (det var jag som startade tråden).

Jag har fällt, kvistat och kapat 5-6 stora träd (björk och gran) i kakelugnslängder, plus 10-20 mindre träd (mest asp och tall).

Jag är mycket nöjd med sågen, men det är alltså min första så jag har inget att jämföra med. Jag har i alla fall en helt annan upplevelse än "Lasse på ön".

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#287600
johan eriksson skrev:En fortsättning på Tottes råd, använd inte vegetabilisk kedjeolja heller, den torkar om man inte använder sågen frekvent. Kör på en bra mineralolja till kedjesmörjningen.


Ja, det fungerer best ved sporadisk bruk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

SawTroll  
#287606
Lasse på ön skrev:Tack för din synpunkt. Ja 435 är ju bara på 41cc men den säljs som allroundsåg och borde orka att kapa en stock tycker jag.
Har du förslag på en större runt 50cc?


"Allround" er (eller var?) i denne sammenheng en (noe uheldig) måte å angi at den kvalitetsmessig er på et nivå mellom proff/semi-pro sager og s.k. "hobbysager". Det har lite med sagens brukbarhet til forskjellig kapping å gjøre.
Det er jo en liten og lett sag, men allikevel finnes det langt svakere sager på markedet. :wink:

Om motoren har "skåret seg" vil jo kompresjon og krefter gå ned. Som regel forårsakes det av enten for magert justert forgasser, manglende eller feil olje i drivstoffet, eller en luft-lekkasje.

Hva slags drivstoff brukte du - evt. hvilken olje og blandingsforhold om du blandet selv?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

Hema  
#287610
Lasse på ön skrev:Tack för din synpunkt. Ja 435 är ju bara på 41cc men den säljs som allroundsåg och borde orka att kapa en stock tycker jag.
Har du förslag på en större runt 50cc?

Ja något måste vara fel på ditt exemplar, den ska orka.
Ang. tips.. Nu kommer tyvärr bara tips på husqvarna då jag tycker de är billigast om man vill komma upp i lite kubik. Ska man kapa mestadels ved ska man välja större såg. Sedan så finns det butiker som är billigare än riktpriserna från hva. Kolla blocket t.ex.

Ex http://www.blocket.se/halland/Motorsag_ ... ?ca=16&w=3 4195:- mot riktpris 5700:- så detta är mitt första tips.

Men jag tycker att autotune elektriskt styrd bränsleblandning är något för minst alla som inte är proffs, dock så är det nästan tvärt om.. Utbytet på den fronten börjar med 545 & 555 som är 50 resp 60cc, med priser runt 6000 resp. 6200:- från samma butik. Mot ord. 7500 & ca 7700, dock verkar det som om de lagt ned tillverkningen av 555:an, så det kanske gäller att passa på innan de tar slut. Sägs vara ett bra alt. mot de riktiga proffssågarna. Vet att det är lite mer pengar, men det är en helt annan såg. Det var mina andra tips, såvida du inte väljer att köpa beg.

Obs. Säger inte att man behöver handla från denna butik, endast ett exempel, finns likn. priser från en butik i skåne/halland.

Vill du ha tips på Stihlsågar så har vi den trevlige norrbaggen Jensskog på forumet, som föredrar de där plastiga sakerna. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).