Motorsåg och handhållet

slipkassett PowerSharp

22 inlägg 19933 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: slipkassett PowerSharp

jmatsson  
#224210 Såg dom här trådarna

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=12700

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=12668#p156125

Har läst dom och konstaterat att det rent skit(kedjan alltså)
Som dom andra skrev passar för dom som inte kan fila och sågar 1-2 träd om året.
Kedja för dummies alltså. Låg kastrisk, behöver inte fila för hand. :mrgreen:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224262
Brumsten skrev:Kroppens seger över hjärnan?
Inbyggda slipanordningar med samma typ av kedja har funnits på marknaden från mitten på 70-talet, jag vill minnas att Homelite var först, sedan kom det på McCulloch 320/340. Har aldrig varit bra, kommer aldrig att bli bättre.
TREVLIG HELG.

De flesta märken har provat detta mer eller mindre vid nåt tillfälle.

McCulloch BP1 hade denna nyhet. Inte säker på den var först den heller men det var 1962 den kom.

Jonsereds 621 hade detta som tillbehör då med en lös sten som monterades o kördes vid behov. Då minskades risken att det skulle bli skitigt.

Mest såld med denna gimmic äe nog McCulloch's PM 300 serie. Det såldes i mängder...

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

totte  
#224308 Bör tilläggas att de flesta som haft sågar med denna "finess" slutade använda den och gick över till vanliga kedjor och filning.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

shogo  
#280242 Jag köpte ett kit Oregon Powersharp med svärd och slipkasett samt kedja och slipsten till min Jonsered CS 2238S.
Motorsågen skaffade jag för något år sedan och den är till för att greja behovet av ved till en kamin.
Tanken var att då jag ännu inte har skaffat någon filutrustning och inte riktigt vet exakt hur det går till när man slipar en kedja så tänkte jag att "vad smidigt, man slipar kedjan på 5sek".
När jag igår började kapa upp 10-20cm grova granstockar till vedkubbar så tyckte jag att motorsågen sakta nötte sig sakta och klent igenom stockarna, då jag inte använt motorsågen på några månader så kände jag mig ändå väldigt osäker på om det brukade vara så här trött att kapa, tidigare så har jag kört med orginalkedjan som aldrig är slipad.
Innan en full tank var förbrukad så tog jag mig en titt på kedjan, som nu var helt slö, körde en sväng i slipkassetten och kedjan kändes återigen vass men i princip lika segt att såga.
Efter att första tanken gått åt så kände jag mig tvungen att sätta på orginalsvärdet igen med en vanlig nyinköpt Stihl-kedja, och....... ja helt plötsligt så kapades samma stockar med lätthet och på 1/4 av tiden som det tog med Powersharp-kedjan.
Jag hade kvittot kvar på skräpet och åkte tillbaks till Jula som vara vänliga att ta tillbaka grejorna, Powersharp-grejorna verkar även vara på utgående i deras butiker.
Jag kan tillägga att orginalkedjan som jag sågat en hel del med innan fortvarande kändes skapligt vass, och det var också en Oregon, så tydligen så kan de göra vissa bättre kedjor.

Slutsats:
Om man inte kan/vill slipa kedjor så är det bästa och mest ekonomiska att köpa vanliga kedjor och slänga dem när man tycker de blivit för slöa.
Men jag har som målsättning att införskaffa filutrustning/mall och försöka lära mig konsten.

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Peteflamingstar  
#280289
shogo skrev:Slutsats:
Om man inte kan/vill slipa kedjor så är det bästa och mest ekonomiska att köpa vanliga kedjor och slänga dem när man tycker de blivit för slöa.
Men jag har som målsättning att införskaffa filutrustning/mall och försöka lära mig konsten.


Det mest ekonomiska borde nog vara att köpa en filmall för mindre pengar än vad en kedja kostar, lära sig fila och sedan alltid ha tillräckligt vasst för uppgiften. Fila på en kedja tar inte lång stund, speciellt inte om man kör med korta svärd runt 13" som de flesta "hobbysågare" kanske gör...

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

palbin  
#280304 En kedjeslipmaskin kostar bara några hundra - inte för jag
har ngn eller har använt en - men med sådan reduceras ked-
jeslipning till "rutin" (istf hantverk) - om jag inte midssupp-
fattat ngt ... vilket iofs hänt ... .

Användarvisningsbild

Re: slipkassett PowerSharp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280313 Det krävs samma kunskap o köra slip som fil. Man måste veta hur det ska se ut och hur verktyget ska skötas. Slipen har mer begränsningar än filen på hur bra det kan bli...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).