Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81815 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224008
bodaedet skrev:Så länge det inte får kosta nånting så lär maskinerna bara bli större och tyngre. När inte avverkningspriserna följer med uppåt så måste man få med sig mera i ett lass för att gå runt.
Faktiskt kostar skadorna betydande summor, men de värderas inte på rätt sätt.
Många tycker troligen att så länge kvicksilver från stillastående vatten rinner till allmänhetens sjöar så gör det inget.
- När nu skogsägare med kunskap torgför problem där stor markpackning, som orsakat nästan helt förstörd upprepad återväxt borde fler kloka personer reagera.
Det är väl ett problem som berör de flesta i skogen? Växer det inte så blir det mindre att köra ut.
Bidra med synpunkter som öppnar ögonen.

Enskild entreprenör kan inte investera i förväg på något som ingen värdesätter.
Men entreprenörer borde lärt sig samma sak som jordbrukare, som sett vad som blir följden i jorden efter packning. Våga berätta om detta, även om det inte är omtyckt av skogsbolaget. (Södra avverkade på den drabbade fastigheten.)

Maskiner med mindre marktryck finns. De kan säkert utvecklas mer om alltfler värderar dessa och efterfrågar.
Skogsägare och entreprenörer bör ta vara på de i resp. grupp som uttrycker sig för helheten, som lyfter skogsvärdet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

skogshasse  
#224041
bodaedet skrev:Så länge det inte får kosta nånting så lär maskinerna bara bli större och tyngre. När inte avverkningspriserna följer med uppåt så måste man få med sig mera i ett lass för att gå runt.


ja du har helt rätt i det under förutsättning att man resonerar kortsiktigt men fel om man tittar på det långsiktigt det är lika med pensionssparande blir lite på kort sikt men blir mycket på lång sikt

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224052 Hur många miljarder dyrare blir avverkningen om man kör maskiner med mindre marktryck?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224059
Mangan skrev:Hur många miljarder dyrare blir avverkningen om man kör maskiner med mindre marktryck?


Du menar kanske hur många miljarder dyrare om alla avverkningar inklusive skotning och markberedning i landet skedde med små maskiner? För på det enskilda skiftet blir det knappast några miljardbelopp. :wink:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224065
Niking skrev:
Mangan skrev:Hur många miljarder dyrare blir avverkningen om man kör maskiner med mindre marktryck?


Du menar kanske hur många miljarder dyrare om alla avverkningar inklusive skotning och markberedning i landet skedde med små maskiner? För på det enskilda skiftet blir det knappast några miljardbelopp. :wink:
/Niklas

Men långsiktigt tjänar både vi och naturen på det. Tror jag.

Och en grej till som man kanske skulle titta närmare på kostnadsmässigt.
Vet att det är lite OT.
Men när jag flyttade från söder till norr så märkte jag att man inte utför "förstagallringar" här som man gör i söder.(efter 10-15 år). Jag tog och kollade lite på anledningen. Och vad jag kom fram till så var det "inte tradition" att göra det. Men vid lite närmare koll så visade de sig att OM man gjorde det så kunde det öka slutproduktionen med upp till 22% :surp:
Frågade en kille från Norrskog om detta kunde stämma. Och han sa att där fanns uppgifter som sa 20-25%.

Så den kostnadsökningen det skulle innebära att använda mindre maskiner kanske skulle betala sig i långa loppet. Och det skulle kanske skapa ett o annat nytt arbetstillfälle också :wink:

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224075
Niking skrev:
Mangan skrev:Hur många miljarder dyrare blir avverkningen om man kör maskiner med mindre marktryck?


Du menar kanske hur många miljarder dyrare om alla avverkningar inklusive skotning och markberedning i landet skedde med små maskiner? För på det enskilda skiftet blir det knappast några miljardbelopp. :wink:
/Niklas


Oj, du trodde att miljardkostnaden för markpacknig var på det enskilda skiftet? Då förstår jag att du blev förvirrad. :-)

Nej, jag menar såklart totalt, om man vill undvika miljardkostnaden som markpackning för med sig

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224096 Vill inte ens försöka mig på att räkna på miljard kostnaden, men försöker mig på ett överslag per m3fub.
Säg att du får betala 55kr/m3 för skotning med vanlig gallringsskotare, han kör ett lass i timmen och tar ca 11m3fub med sig ut. detta ger 605kr/tim.
Denna maskin som kör med litet marktryck tar ca 6m3fub, lasset tar ca 45min, han vill ha samma timpeng detta ger en ökning med ca 20 m3fub.
Problemet med dagens maskiner som är utvecklade för att ha ett lågt marktryck och lastar någorlunda mycket, är väldigt nischade och funkar sämre på marker med normal bärighet.
Små maskiner har som regel små hytter också, med sämre komfort som följd. Vi maskinförare har blivit bortskämda med att ha en bra komfort på våra kontor, och vill helst inte få det sämre.
Bra dock att problemet belyses, det behövs utvecklas lättare maskiner, som det är idag så blir de bara tyngre och tyngre.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224100
bodaedet skrev:Vill inte ens försöka mig på att räkna på miljard kostnaden, men försöker mig på ett överslag per m3fub.
Säg att du får betala 55kr/m3 för skotning med vanlig gallringsskotare, han kör ett lass i timmen och tar ca 11m3fub med sig ut. detta ger 605kr/tim.
Denna maskin som kör med litet marktryck tar ca 6m3fub, lasset tar ca 45min, han vill ha samma timpeng detta ger en ökning med ca 20 m3fub.

35 m3fub /ha och 3 ha är 2.100 kr vid denna storlek på gallring.
Markpackningen blir mindre.
Sannolikt mindre känslig för blöta perioder och brist på frusen mark. Kanske kortare känslighet för tjällossning.
Tar den bara 6 m med sig ut/gång blir körskador på mark och träd mindre. Vad betyder detta i form av färre skadade träd som senare får röta?
Timmer som blir massaved är 270 kr/m3 i värdesänkning.
Växer det något bättre om inte avrinning bromsas både på och i marken?
Det går att hämta vindfällen och barkborreträd med jordbrukstraktor.
Att se mindre sönderkört vägsystem borde uppskattas av skogsägare och utomstående intressenter.
Hur mycket av merkostnaden 2.100 kr återstår då om fördelar erhålles?

Teknik med lägre marktryck lockar mig nu allra mest. Prototypen Beautin med sin långa bandmatta och datorstyrda pendelarmar kan förväntas ge förbättringar till ca halva marktryck/skador.
http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokar ... framtiden/

Tekniken borde kunna placeras även i i mindre maskin för gallring.

Ge även möjligheter en chans att komma fram till fromma för helheten. Detta även om det finns tillverkare och företagsfolk som talar emot ett nytt koncept.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224163 Om an helt skulle undvika markpackning occh körskador för20:-/fub skulle det vara bra. Jag skll fepga nästa gång jag träffar en skotarförare.

Ger en total årlig kostnad på 1 miljard för all slutavverkning. Då är ju frågan om vinsten med detta är så stor som påstås. Borde gå att göra försök på 10-20 år.

Varför har inte dagens system för lågt narktryck slagit igenom tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224175 Därför att hela samhället styrs av tanken: Stort, Snabbt och skit i de man lämnar efter sig.
Konsumtion och slit och släng samhälle. Utan närmare eftertanke före.
All jordbruk, skogsbruk o all annan företagsverksamhet har under lång tid styrts av tanken på storskalighet och samordningsvinster. Ja det funkar men bara till en viss gräns. Den dagen där det inte finns mer mark för en bonde att köpa kollapsar den strategin. Den dagen ett företag äger all skog finns inte mer att köpa och då kan man inte "utveckla" och "effektivisera". Då stöp den teorin. Teorin bygger på att man ska få så mycket avkastning som möjligt till en så liten investering som möjligt. Och det kommer inte att fungera i längden.
Och då kastas vi tillbaka 200 år i tiden.
Och om där är tillräckligt många som kräver 20:- mer /m3 så blir uppköparen tvungen att betala. Vad ska han annars göra :?:
Sen kanske vi skulle stödja "bonsågarna" också. Då har vi en "ny" aktör på marknaden.
Mer småskalighet och närhet till byfolket. Inom alla områden.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224180 Vilket trams. Bara en sådan sak som att över huvud taget plantera tätare än lagen kräver och därtill röja skogen visar på en verklig långsiktighet. betydligt långsiktigare än hur länge "byfolket" i genomsnitt äger sin skog.

Uppköparen kan strunta i att köpa upp skog.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224196
Mangan skrev:Om an helt skulle undvika markpackning occh körskador för20:-/fub skulle det vara bra. Jag skll fepga nästa gång jag träffar en skotarförare.

Ger en total årlig kostnad på 1 miljard för all slutavverkning. Då är ju frågan om vinsten med detta är så stor som påstås. Borde gå att göra försök på 10-20 år.

Varför har inte dagens system för lågt narktryck slagit igenom tror ni?


Tror det beror på att det är svårt att få lönsamhet i små maskiner, och de bandmaskiner som finns på marknaden idag, får det svårt i stenig terräng, så de är väldigt nischade.
Vore intressant att veta om vinsten uppväger kostnader, dessa undersökningar har en förmåga att vara väldigt enögda, typ röj inte ta ut biomassa istället eller röj hårdare och få mera timmer. Kanske en gyllene medelväg vore bra. Tror inte det är någon som räknat på det, alla håller stenhårt på sitt.
Tror att skogsbranschen är oerhört konservativ, och har svårt att ta till sig ny teknik eller ens våga prova. Sen är det inte så kul att investera x antal mille och inte få jobb heller, då är det lättare att mala på i sina gamla (djupa) spår.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#224197
Mangan skrev:Vilket trams. Bara en sådan sak som att över huvud taget plantera tätare än lagen kräver och därtill röja skogen visar på en verklig långsiktighet. betydligt långsiktigare än hur länge "byfolket" i genomsnitt äger sin skog.

Vet inte om där är olika krav på planterings täthet i Södra Sverige än i Norra Sverige.
Jag har gått och planterat Gran på 1,5m och där gjordes en "förstagalring" efter 12 år.
Om den tanken kan öka lönsamheten med upp till 25% uppe i Norr vid slutavverkning. Så förstår jag inte motståndet.
Som Skogsägare kan man inte tänka kortsiktigt. Hur många av oss får se den färdiga skörden :?:
Den vi skördar idag var där någon annan som planterade för 100år sen och det vi gör idag är där förhoppningsvis någon som uppskattar om 100år.

Mangan skrev:Uppköparen kan strunta i att köpa upp skog.

Men om efterfrågan finns så är det säljaren som styr.
Är det inte så en marknadsekonomi fungerar :?:

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224212 Låt inte försvaret bli alltför kategorisk för dagens metod som används tämligen likriktat och man kallar de uppenbara skadorna för tillfälligheter, fast det varit tämligen uppenbara med hänsyn till maskinpark, terräng och väder.
Det går väl inte att försvara alla körskador, som faktiskt har gjort många kritiserade skador, inte minst Skogsstyrelsens visning från helikopter. Skogsägare är missnöjda och de har bytt partner.
Södras körningar på vissa basvägar har presenterats i skogspress och ger konsekvenser i 20 år framåt.

Se inte det som troligt att alla maskiner önskas med lågt marktryck. Infasning är en betydligt klokare alternativ.
Blunda inte för att många skogsägare är besvikna på körskadorna som syns. Fler får marktrycksskador därutöver. Värderas detta blir det lättare att göra kalkylen som även inköpare och entreprenörer kan förstå.

En större försiktighet som inte kostar så stora pengar är att inte lasta "stakahögt" där uppenbara problem uppstår.

- Ett yttrande som skotarförare förde fram som verkligen oroar mig är att "man skall lasta mycket och avvägt så inte vägen brister förrän sista lasset".
Framkomlighet behövs även i framtiden på den platsen.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#224222 Du har vettiga åsikter Bertilsson, problemet är just det att betalningen utgår från stakahögt.
Självklart ska man inte köra sönder vägar och orsaka markskador fö. Men vem ska betala i slutändan, skogsägaren, entreprenören eller köparen av virke. Skogsägaren borde inte betala för att inte få sin mark sönderkörd, entreprenören borde inte betala för att få arbete, frågan är väl om ens köparen ska betala verkar ju som inte ens de täljer guld i dessa dagar.
Forskning på nya bättre maskiner borde på skyndas, och helst vara färdigutvecklade innan de släpps ut till entreprenörer annars blir det de som får betala ändock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).