Bioenergi

Någon här som har Mus-Max flistugg?

33 inlägg 19363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon här som har Mus-Max flistugg?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12101 Hej!

Vi funderar på att skaffa oss en traktordriven flismaskin från Mus-Max svenska agent Mus-Max Terminatorservice.
Närmare bestämt modellen T8C (http://www.terminatorservice.se/index-filer/Page504.htm).
Är det någon här som har erfarenhet av deras tuggar, och framför allt service, support och allt annat viktigt runt omkring själva maskinen?

Det har skrivits en del om deras serviceorganisation på sistone, och det har ju inte varit direkt positiva tongångar...



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12116 Såg en artikel om en entreprenör som körde med MusMax. Han skulle köpa en maskin till. Det borde borga för att maskinen och allt omkring är OK.
Tror det var i tisdagens ATL jag läste det.

Avatar Fallback
m_guld  
#13994 Hur blev det för dej Nose blev det nått köp och är du nöjd?

Avatar Fallback
m_guld  
#13997 Vad har du fått för pris på en sån föresten?

Avatar Fallback
roper  
#17408 vet ett företag som har 2st mus max dom är inte nöjda med deras serviceorganisation alls dom behövde en resevdel til den ena tuggen men Terminatorservice vile inte skicka en ny förens dom hade sat in pengar på deras konto för resevdelen vilket ressulterade i en veckas stilestånd. den har bara krånglat sen den var ny.den har aldrig gått som den ska. är det inte hydralpumpar så är det obalans, motor haveri vinkelväxlar, hydralslangar, lager dom har lakt ut över en miljon på den men Terminatorservice vill inte stå för något. den har ståt stil mer än halva tiden den borde ha gåt pga haveri. och den är inte mer än max 2 år gammal

Avatar Fallback

Nej, ingen maskin ännu...

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21005
m_guld skrev:Hur blev det för dej Nose blev det nått köp och är du nöjd?


Njae, ännu så länge har det inte blivit något köp. "Råkade" få fast anställning så intresset och tiden räckte inte riktigt till.
Priset är också lite lagom avskräckande när man inte sedan tidigare har vettiga kontakter med skogsbolagen; ca 4,5 miljoner + allt som behövs runt omkring...
Sen var det ju det här med serviceandan hos Terminatorservice. Man har hört en del mindre bra saker, men å andra sidan vet jag att de har förstärkt den delen på senare tid.

Drömmen, eller vad man ska kalla det, är inte helt bortglömd, så kanske om ett tag... :wink:

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21076 min klasskompis var och kollade på en mus max (han håller konstant på med flisning) och han tyckte inte attt det var någon hitt...

Avatar Fallback

Re: Nej, ingen maskin ännu...

tpmab  
#21079
Nose skrev:
m_guld skrev:Hur blev det för dej Nose blev det nått köp och är du nöjd?


Njae, ännu så länge har det inte blivit något köp. "Råkade" få fast anställning så intresset och tiden räckte inte riktigt till.
Priset är också lite lagom avskräckande när man inte sedan tidigare har vettiga kontakter med skogsbolagen; ca 4,5 miljoner + allt som behövs runt omkring...
Sen var det ju det här med serviceandan hos Terminatorservice. Man har hört en del mindre bra saker, men å andra sidan vet jag att de har förstärkt den delen på senare tid.

Drömmen, eller vad man ska kalla det, är inte helt bortglömd, så kanske om ett tag... :wink:

Avatar Fallback
tpmab  
#21080 För 4,5 mille får man en Bruks 805 och tex en 1410D.Är nog betydligt bättre kapacitet och service.

Avatar Fallback
Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21125 Jo, det är alldeles sant, men något jag är ute efter är att kunna göra flis för villapannor och framför allt sönderdela det hela så pass att det går att köra direkt i pelletsproduktion, inte bara för värmeverken... Brukstuggarna hade sist jag pratade med dem ingen bra lösning för det. Ställa ner inmatningen och hålla tillbaka materialet med gripen lät inte som en rikigt smidig lösning ;-)
Men allt det är ju strunt samma om man har en tugg som står stilla pga dålig support från säljaren. Så det vette katten...

   TS
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#22018 vad finns det mer för märken där man har traktor och bogserad hugg med container nämn alla ni vet?! :D mvh mattias

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#22111 är mus-max huggarna kraftutags drivna?

Avatar Fallback
Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22213
Bonden/Ramnäs skrev:är mus-max huggarna kraftutags drivna?

Japp, eller mja. Det beror ju på vilken modell och vad man sätter för något framför den. Den jag är intresserad av heter T8 och ska sitta bakom en Valtra T191, och då drivs den av kraftuttaget. Men de större tuggarna, framför allt T10, drivs i princip alltid av en egen diesel.

   TS
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#22388
Nose skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:är mus-max huggarna kraftutags drivna?

Japp, eller mja. Det beror ju på vilken modell och vad man sätter för något framför den. Den jag är intresserad av heter T8 och ska sitta bakom en Valtra T191, och då drivs den av kraftuttaget. Men de större tuggarna, framför allt T10, drivs i princip alltid av en egen diesel.


vad är det för motor på den? :D

Avatar Fallback
Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22408 Det är en CAT C18 som de ställer ner effekten på. Åtminstone påstod de att de gjorde det sist jag träffade dem:
http://terminatorservice.se/index-filer/Page1292.htm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).