Skogsröjning

Kan jag göra nåt här??

13 inlägg 7785 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#224039 Vet inte om den här frågan passar under den här rubriken men jag gör ett försök. Har ett område på ca 4 ha som ser ut såhär.
Gran, ca 2-3 meters höjd och ca 1,5 - 2 meters avstånd. Det finns några enstaka frötallar som ni kan se samt en del insprängd björk.

Finns det något jag kan göra här eller ska det bara få stå? Jag ska röja mig en väg för att köra ut ved från en annan del av skiftet så jag ska ändå in och "leka" lite grann.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Vandetta  
#224042 Du får nog ta en extra röjning och ta bort överståndarna och ställa ut det lite tilll.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag göra nåt här??

Mäki  
#224043 Jag tycker det ser bra ut. :smile:

Klart att frötallarna kunde tas bort men det är ganska få av dem, så länge dom inte tar i topparna
på plantorna tycker jag dom kan stå tills första gallringen.
Du gör nästan mera skada än nytta med att börja fälla och köra ut dom i detta skede.

Vad gäller röjningen så kan det nog stå något år innan du bör röja om det inte står björkar som förstör topparna på granarna för då skall dom bort.

Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#224044 Intressant! Det finns områden med björk som tar över lite grann. Kanske skulle ta lite av dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag göra nåt här??

Mäki  
#224046 Om det är fläckvis så kan man tänka att det är våtare områden och då skall man vara försiktig med att ta för hårt på björken för man dränker snabbt granen/tallen.
Kan vara skäl att låta någon gran/tall gå bort i stället för björken på dessa områden ifall de är våta.

Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#224607 Ska ut till helgen igen. Försöker ta lite mer bilder då. En annan del av skiftet (som inte syns på den här bilden) är mer infekterat av löv. Jag är hyfsat nybörjare på det här så alla tips är bras. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

erikl  
#224609 Jag skulle börja förbereda för var körvägarna skall vara. Om du har behov av en slät och fin körväg för jordbrukstraktor så är det mycket lättare nu att hitta lämplig väg innan ungskogen blir för tät. Röjning skulle jag inte göra nu utan vänta några år till.

Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#224611
erikl skrev:Jag skulle börja förbereda för var körvägarna skall vara. Om du har behov av en slät och fin körväg för jordbrukstraktor så är det mycket lättare nu att hitta lämplig väg innan ungskogen blir för tät. Röjning skulle jag inte göra nu utan vänta några år till.


Körvägarna är ganska lätta att få till. Bara en fyrhjuling som ska fram där och skoter till vintern. Jag kommer nog att hålla mig ganska nära intill rågången. Hyfsat öppet och bra mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#224707 Lite fler bilder från gårdagskvällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

JD 2006  
#225222 Såg glest ut fläckvis...men där skulle du kanske gå in och ta bort de björkarna som står nära granarna och "piskar" toppskotten på dom. Sen i övrigt skulle du nog vänta med röjningen i övrigt pga. få upp höjden ca: 1,5-2 meter till så är du väl på "älgsäker" höjd så klarar du dig hyffsat ifrån älgbetet.

Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Panne79  
#225285
JD 2006 skrev:Såg glest ut fläckvis...men där skulle du kanske gå in och ta bort de björkarna som står nära granarna och "piskar" toppskotten på dom. Sen i övrigt skulle du nog vänta med röjningen i övrigt pga. få upp höjden ca: 1,5-2 meter till så är du väl på "älgsäker" höjd så klarar du dig hyffsat ifrån älgbetet.


Ok, jag kanske var lite otydlig men det är inte marken jag står på utan den längre bort i bild. Alltså "väggen" av träd. Det är så svårt att ta bra bilder inne i snåret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

JD 2006  
#225371 Där måste det väl stå minst 3500 stam/hektar.....svårt att se på håll men det borde väl vara röjbehov iaf.

Ta någon provyta så får du ju svaret direkt.

Avatar Fallback

Re: Kan jag göra nåt här??

Martin_G  
#228428 Hej

Jag vet inte vad du har för mark men toppskotten ser ju skapliga ut iaf.
är det röjt tidigare?


Annars tycker jag Mäki's inlägg låter klokt. Det ser inte övertätt ut. Ca. 2 m mellan stammarna är det jag brukar röja fram på medelgod mark (ifs i småland). Är det så att björkarna stör grantopparna tycker jag du ska gå in och plocka bort de björkarna + "fula" granar.

bilder inifrån beståndet är lättare att tolka för oss som inte varit där.....


Lycka till, den här fasen i skogsvården är både rolig och viktig!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).