Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

6 inlägg 5929 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

Fredrik Reuter  
#91691 Fick precis ett email om bl a John Deere 1190E som är en ny grotbuntare från JD. Den premiärvisas på Elmia WorldBioEnergy med start 25 Maj 2010.

Citat från JD:
Under den stora bioenergimässan World Bioenergy i Jönköping 25–27 maj, kan du för första gången se vår nya grotbuntare: 1190E! Här följer några exempel på förbättringar.
1190E har alla E-seriens fördelar med, bland annat, nivellerad och medsvängande hytt. Motorn är samma som i 1510E vilket betyder att effekten är ökad från 136 till 145 kW.
Hydrauliken är delvis omkonstruerad, bland annat för att buntningsaggregatet ska bli ännu effektivare. Hydraulpumpen är också ökad till 210 cc mot tidigare 190 cc. 1190E är också utrustad med samma starka Duraxle som 1510E. Totalvikten är samma som tidigare men viktfördelningen gynnsammare. Bakpartiet är ett ton lättare vilket gör 1190E mycket välbalanserad.
Dragningen av hydraulslangar och elkablar har förbättrats. Nya paletter ger smidigare åtkomst av knapparna och alla inställningar av basmaskin och buntningsaggregat är enklare att utföra.
Utöver 1190E visar vi förstås mycket annat i vår stora monter på World Bioenergy.
Välkomna att besöka oss på Elmia i Jönköping 25-27 maj!




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92372 Är riktigt sugen på att åka ner på mässan. Men såklart finns ju inte tiden till det 😡

Användarvisningsbild

Re: JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93887 Var en sväng på mässan, lite bilder ifrån JD monter:
PICT9637.JPG
PICT9639.JPG
PICT9644.JPG
PICT9640.JPG
PICT9653.JPG
PICT9654.JPG


Grabben hade fullt upp att provsitta div. maskiner :grin:
PICT9660.JPG
PICT9665.JPG
PICT9716.JPG


Har gjort en foto/film som finnes här:

Användarvisningsbild

Re: JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

Baggböla  
#224036 Vad hände med buntarna?

Det tillverkas inga längre, Själv tyckte jag buntningsystemet var intressant.

Någon här som kör nån JD buntare?

Användarvisningsbild

Re: JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224509 känns som att buntaren är framtiden, mindre spill och mindre logistik bakom lastbilarna mm. ´även i hand med utökat energi intresse så tror jag det kommer bli mer och mer.

Avatar Fallback

Re: JD 1190E, grotbuntare premiär på Elmia

sjohult  
#224543 Hej min pappa köpte den allra första buntaren i Sverige då hade han den på en rottne smv rapid. Detta var i början på 2000-talet. Buntaren var ett bra koncept smidigt å bra att få ut riset från hygge och bilväg. Det som är bekymmret är att värmeverken inte kan elda buntarna hela utan måste ändå flisas. Men hade det funkat hela kedjan igenom så hade det nog varit ett bra koncept. Men som de ser ut idag så går de inte ihop sig med buntare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).