Föryngring

Plantera täckrotsplantor (gran)

16 inlägg 26153 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera täckrotsplantor (gran)

Kvistfri  
#180 Hej hej.........
Jag skulle vara tacksam för alla tips som går att få när det gäller att plantera efter en slutavverkning. Du som gjort det, hur har du gått te väga lejt bort eller gjort det själv????? Om jag förstått det hela rätt så är deet bäst att plantera direkt efter tjällossning på våren. Förutsättningarna jag har är att det ska planteras ungefär 2500 plantor per ha gran på täckrot med rör markberedningen görs med maskin innnan.
Om man får in schvungen på det hela hur många plantor sätter man då på en dag ( åtta timmar ), ungefär?????
Mitt objekt är ca 8 hektar stort.

jag tar gärna emot alla synpunkter, det vore bra att få in så mycket som möjligt om detta innan man sätter igång.

tackar!!!!!
hälsar kvestfri



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#187 Det går att göra en hel doktorsavhandling om detta, men kortfattat så är det rätt att plantera direkt efter tjällossningen.
Se till att köra ut plantorna strategiskt på hygget-förvara dem skuggigt vid upptining (om de är frysta vid lev?) och ventilera kartongerna väl.
No 2 är att ha tillgång till vatten från någon å-bäck eller sjö för att hålla plantorna blöta om planteringsarbetet drar ut på tiden.

Se även till att ha riktiga grejor i form av bärmes så att du får med dig en ordentlig laddning varje ggn du går till planteringsplatsen, och ordentliga planthållare som du använder under själva arbetet.
Jag kör med "Putki" (tror jag att det heter) plantrör och det funkar bra.
(Det finns inget värre än att ha "skräp" som inte funkar när man planterar?).

Vid själva planteringen så lägger jag alltid upp hygget i ett rutsystem med naturliga hållpunkter och försöker att hålla mig på omkr en halv hektar i stöten.
Sätt inte plantorna som om du sätter potatis, utan variera lite och välj planteringspunkterna med omsorg.
1 kliv mellan planteringspunkterna brukar ge omkr 2-2500 plant/ha men gör gärna provytor under planteringens gång.
Antalet/dag?,,, tja, det varierar ju på hur nogrann man är-markförhållanden-avstånd till plantupplag-antalet pauser för kaffe och käk, osv, osv.
Jag brukar snitta omkr 1500 plant på en normal arbetsdag så 0.75 ha/dygn hinner man väl med om man är ensammen.

Övrig info runt själva plantorna ska du pumpa plantskolan på.
Kolla stambrev-proveniens-plantsystem osv, med dem,,, det är deras skyldighet mot dig som kund.

Avatar Fallback
Fredrik  
#189 Tjena,

Skogshuggarn:
Har du nån uppfattning om "lagom bra" plantor per hektar?
Om man bortser från boniteter, viltskador etc.
Det måste finnas nån gyllene gräns där kvalitet på tillväxt möter investeringskostnad i plantering. Säkerligen svårt att svara på exakt, men jag tänkte höra med dig om du har någon uppfattning?
Har hört vissa som plöjer ner mängder med plantor per hektar för att sedan i steg röja - röja - gallra fram huvudstammar med extra god kvalisort som stått med högre konkurrens i barnaålder??!!

Har själv ingen uppfattning, men som du skriver verkar ca 2500pl/ha vara ganska standard, har du testat att plantera mer eller mindre?

Vi hörs!

MvH
Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#191 Hej Fredrik!

Allt det här är så individuellt från skogsägare till skogsägare och vilka förutsättningar som man har gällande mark och boniteter samt inriktning på sitt skogsbruk.
Därför vill inte jag komma med några råd som generaliserar hur mycket plant ni ska-eller inte ska, sätta per ha för att få det resultat som ni själv önskar.

En del är kanske nöjd med att knappt uppfylla SVS fodringar och vill inte lägga ut en sekin i onödan på några 100 plant extra.
Andra kanske vill ha maximal avkastning på marken och sätter plant så att det ser ut som en "rågåker" vid förstaröjning där man helt bortser från att en del av "investerat kapital" blir ett framtida offer för röjklingan.
Eller hur ska man lägga upp strategin för renodlade tallplanteringar där skadefrekvensen är hög?.
Chansa att älgarna äter upp skiftesgrannens plantor och plantera lite?.
Man kanske har tur att klara sig från betesskador men istället får man knäckesjuka i beståndet.
Vänder vi på steken så kan ju jag skriva att: "sätt 4-5000 plant/ha i tallplantering", och 15 år senare kommer Fredrik till ett 90% oskadat bestånd och får röja bort helt felfri och perfekt ungskog.
Då lär det säkert osa svavel bakom röjsågen "där den där förb-nnade skogshuggarn borde hängas i gryningen för sitt dåliga råd".

Eller?,,,

Avatar Fallback
Fredrik  
#193 Tjena,

Jajjamän, svordomarna ekar högre än maxvarvet på sågen, snuset sprutar ur munnen och torven yr om stövlarna - förb****de Skogshuggarn...

:D :wink: :wink:

Nädå, inte alls. Sätter jag min skog på ett speciellt sätt så gör jag det, ingen annan ska lida för det...

Nä, tanken var väl mest att få lite input i hur Ni/Du resonerar vid Era planteringar. Har väl själv valt ungefär 2500 plantor/ha (rekommendationen från expertis, etc), men tanken är lockande att lägga lite extra nån gång på planteringen, detta för att allt eftersom (kanske) röja och sedan gallra fram en riktig kvalitets "plätt" med högklassigt timmer.
Det var väl mest detta jag var nyfiken på.

Har du testat detta något, eller har du nån erfarenhet av detta?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#194 Jag ligger avsevärt över medel när jag planterar, främst då i rena tallplanteringar
Täta förband ger oftast relativt kvistfria bestånd redan i tidig ålder och man har större möjlighet att gallra bort skadade/sjuka träd och sk "vargar" utan att skapa onödigt stora luckor i beståndet.
Omvandlat kan man väl säga "lite ungskog = mindre möjligheter att välja bort träd-mycket ungskog= större möjligheter.
Sedan får beståndet stå till "betessäker nivå",,, jag kutar alltså inte omkring och 1á röjer, fram ett dukat bord åt älgen.
Jag tappar säkert i återväxt under den här perioden men i gengäld så är det samma här,,, jag kan kosta på mig att ta bort de som älgen ev har varit på och de som ev drabbats av andra missöden.

Rätt eller fel?, men jag tycker att jag lyckats bra med min filosofi som i många stycken är baserat på äldre generationers sätt att sköta skogen på.

Avatar Fallback
Fredrik  
#195 Tjena,

Ja, det sammanfaller med den filosofi jag själv börjat fundera på, så jag tycker att du har rätt.
Men som du skrev tidigare, alla har väl sina egna metoder och nån standard kan aldrig finnas med tanke på olika förutsättningarna med vilt, boniteter, etc.

Oavsett hur jag gör i framtiden så känns det bra att det fungerat för dig, om det kommer göra det för mig är en helt annan femma, vi får se!

Tack för svaren Skogshuggarn!

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#196 Tack för alla svar......... hmm, jag kan lova att ja inte kommer snitta 1500 plantor om dan, hehe skogshuggarn, ja gissar att du hittat den RÄTTA schvungen på detta :P det blir för sent i år iallafall, ja får satsa på att köra nästa vår istället............ Intressant detta med antal plantor per ha, mitt nick-namn säger en del om vad jag vill ha........ :roll:
hälsar kvestfri

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#202 Hej Kvistfri och Fredrik.

Rätta svungen vet jag inte om jag har när jag planterar?, utan själv så tycker jag nog att jag "filosoferar bort", en del av tiden och kanske är en aning "överambitiös".

Det kanske går bättre för dig Kvistfri och jag är helt övertygad om att ni kommer att lyckas med era framtida planteringar.
Jag vill även tillägga att plantskolorna ofta har fina instruktioner/broschyrer hur man planterar på bästa sätt och hur du tex väljer planteringspunkt beroende på "typ av markberedning".

Däremot fundrar man ju hur folk ställer sig till rena granplanteringar och SVS gallringsrekomendationer efter Gudruns framfart?.
Ingen som har funderat på att prova något nytt?,,, typ blandbestånd av både tall och gran?, eller löv?, eller har åsikter runt det gallringssystem som råder i dagsläget där skiftena "trasas sönder" av stickvägar?.
Uppenbarligen så ligger olika brukningssätt till grund för vad som kan ge stormfastare skog eller ren ekonomisk katastrof där skogsägarna får "ge bort", rubb och stubb i form av stomfäller.

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#207 hej hej...... jag får ta och kolla med plantleverantören när det blir aktuelt tack för tipset skogshuggarn. gallringsmallar ja ryser av bara ordet. visst går det att sätta sig in i detta men det känns som att det är nån professor som gjort dessa för über-skogs-jägarmästarn. men det är nog något man ska väga in alltså hur hårt man ska gallra, hur rena bestånd etc. jag menar vad har man för nytta av prima-skiften om risken är överhängande att de blåser ned......... sunt bondförnuft kanske är skapligt bra ändå, gallra inte för hårt låt lövet stå kvar om de inte förstör timmerbeståndet se till att inte kronorna växer i varandra, jag menar det är sånt man enkelt kan göra på plats med motorsågen i hand, utan två pärmar med mallar, relaskop, höjdmätare, provborr, klave, etc, etc.......nu drev jag från ämnet lite men jag ska kolla vidare på detta med blandbestånd etc som du skriver.......har du några ideer skogshuggarn :?: :roll:

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#210 Tjena,

Ja, granskogsförespråkarna fick nog inte värst mycket vatten på sina kvarnar efter Gudrun...
Men det kanske är svårt att ändra brukningssätt trots stormen (jag vart inte drabbad så jag vet inte), en sak är dock säker - stormar kommer igen!
Sorligt nog verkar det vara de skogsbrukare som verkligen följt mallarna och skött sin efter konstens alla regler som drabbats värst. Läste en artikel i Tidningen Skogen där de pratat med några av de drabbade skogsägarna, de var måttligt roade av att "slashasens" skog bredvid står kvar...
Jag är ingen fena på gallringsmallar, men är det så att SVS prioriterat produktion och renodlade bestånd?

Ja, vi hörs! :D

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Kalle  
#219 Mina blygsamma tips för täckrotsplantering av gran är att vattna plantorna ordentligt innan plantering, plantera högt i markberedningen och att använda hålpipa. Planterar högt gör jag därför att jag sett så många plantor som drunknat, sällan att plantor torkar bort och det går bra att plantera fram till midsommar eller vänta till hösten.
Hålpipan föredrar jag för att det är lättare att få jordkontakt på rötterna, man behöver inte trampa så mycket.

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#224 tack för tipset!!!!
hälsn
kvistfri

   TS
Avatar Fallback
L-A  
#798 Har inte mycket att tillägga till det ovanstående, men jag brukar även tänka på att försöka plantera uppfrysningsjordar (mjäla, finmo o så) så tidigt som möjligt på våren. Och jordar som ej är uppfrysningjordar går bra tycker ja o ta på senhösten.

Annars det här med förband så har vi ju lagen o som miniminivå, o de som sagts ovan är ju helt ok. Men det låter som ni har tjock plånbok;-) Som relativt nybliven skogbrukare så är iaf mina likviderna lite ansträngda. Så jag sticker ut hakan o erkänner att på de senaste hyggena har det blivit snikförsök... I våras testa jag en strategi att bara plantera gran i slutavverkningsförband (ca 4 m). Farsan var lite tveksam, men nu är det jag som är VD! Har även sett från Småland att några har lanserat detta. Min tanke framåt är att det helt säkert kommer något mellan granarna (det är lämnat en del, tall o björk o ganska hårt markberett) om det inte gör det ska jag lura ut jaktlaget o leta igenom kärren efter salix o sätta sticklingar mellan granarna.

Det viktiga i planteringar tror jag är att ha en trängselkonkurens i ungskogsfasen. Frågan är bara hur detta ska åstadkommas. Har tänkt o försöka med frö i kombination med nåt år senare satt planta.

Tror att detta kan vara ett sätt att undvika stormrisken oxå, min känsla är att överslutna ungskogar som gallras hårt drabbas lätt av omkullblåsning.

Annars är jag avundsjuk på er som kan plantera tall, det har jag inte kunnat på flera år pågrund av våra vilda vänner, tur att jaktpriserna kompenserar en del mitt område...

Avatar Fallback

Stöd för färre plantor!

L-A  
#810 Tycker det ligger en hel del i denna artikel!

http://www.tidningenskogen.com/artiklar ... rt_1.shtml

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).