Virkesmätning och Matrisfub

Vrak o röta?

102 inlägg 51935 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19762
L-A skrev:Brukar också försöka sälja avv.rätterna på bruttovolymen, eller få nån skrivning om att "entreprenörsorsakad vrak skall ersättas" åtm...

Rent krass får man nog för övrigt inse att levvirke på några hundra m3 ger en sämre förhandlingssituation än en avv.rätt på några tusen!

O för övrigt tror ja att säljfesten snart e slut, kanske dags o vårda sina köpkontakter med andra ord ;-)

/L-A


Vilken säljfest menar du?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
harvesterhead  
#19789 Hmm Jag är ny här.. kollade tråden och sen gick det upp ett liljeholmens..

Jag har kört åt entreprenörer som har SCA medelpad som kund i ett tiotal år

Vårt direktiv var att på massaveden,både FFG och barrmassa ligga på gränsen till mätvägran.Vi skulle ha några mätningsvägran per år för då låg vi på gränsen och vägde så sa produktionsledarna ordagrannt.

Om det nu fungerar som jag tror mig förstått borde det gynna SCA genom att de med våra kring 5% vrakvolymer pressar upp kollektiva vrakvolymen baserad på kontrolltravarna..och därigenom ha 4-5% på våra ca:90000m3fub gratis. typ 4000-4500m3fub per år då. Tror jag ska dra till banken och köpa SCA aktier 😈

Däremot var det nolltolerans på röta i timret,inte så konstigt då den nedklassningen inte blev gratis (vrak) utan blev barrmassa.(inte säker men nästan)

Det är ju roligt nästan jämt..

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20190 Hej,

Ja, varför blir man inte förvånad kan man undra...
Tack för infon dock Harvesterhead!

Vi får hoppas att sådana här trådar fortsätter växa och nya skapas, detta så vi alla kan lapa i oss information för att optimera framtida affärer!

Avatar Fallback

jepp de drar av procent hur de än är

röjarn  
#20779 Nr4

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21445 som nån nämnde , så sker det ! eller MÅSTE vara nåt skumt med det sk: kollektivet, .. när man läser ovan så så för man en ganska enkel förklaring till "vrak%" på massaveden våran , det spelar ingen roll hur du sorterar skrev nån , men det gör det faktiskt, vi kör mycket egenskog och egen trp. och vi har studerat ut att det skiljer mellan mätarna, ??? samma skördare, , samma skotare , samma bil som går i samma "lunk" 1 skift per enhet --- men man får en viss fundering när en mäter 38m3 - den andra 40m3 t.e.x (därför körde vi bara våran massa på det skiftet)

jag sticker inte under stol , jag säger rakt ut att industrin stjäl virke av skogsägarna med hjälp av det sk. kollektivet.. ett sk. "vrak" vad är det egentligen? jag skulle vilja se ett vrak ur massaveden i kollektivet i modern tid.. det är ju bara fina maskiner som rullar med duktiga förare som rullar i mina trakter, och dessa producerar ju LÅNGT över det sk. kollektivet ... med andra ord bara det sk. "bondvirket kvar" och det är inte många som hugger själva idag, .. det är bara att bita i det sura äpplet ! .. det stjäls virke , varenda dag..

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21454 Återstår då att endast sälja stämplade rotposter!
Kan man göra det med en gallring?

Användarvisningsbild
masterchief  
#21457 Det går nog, men hua för att hugga stämplad gallring, man hänger nog han som stämplat träden när man försöker komma åt dem :lol:
Och så måste han planera objekten, stämpla stickvägar etc.
Får ställa om hela gallringsupplägget.
Och gud vad tråkigt och köra gallring som är stämplat, bara plocka utan att tänka. Det är ju trädvalet som gör gallring roligt att köra.
Sedan blir det en extrakostnad, vet inte hur mycket, men kostar gör det att stämpla.

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22308
Röjkvist skrev:Återstår då att endast sälja stämplade rotposter!
Kan man göra det med en gallring?


Vad är det för fel med leveransrotköp med ersättningen baserad på bruttovolymen, dvs även vrakvolymen? Tycker själv det är en bra försäljningsform.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22315 Texten nedan är citat från Sveaskogs hemsida;
"Leveransrotköp (Ursprung 6). I avtal fastställs ett fast nettopris antingen per sortiment eller som ett snittpris totalt per m3fub. Virkesköparen ombesörjer sen avverkning och transport till industri där virkets volym fastställs."

Det låter ju bra att i förhand bestämman ett snittpris, för alla sortiment, med vilket hela bruttovolymen senare betalas. Bruttovolymen fastställs, enligt ovan, vid industrins inmätning. Virke med röta mäts ju inte in, finns det då inte en risk att rötvolymen inte kommer att ingå i bruttovolymen?

Avatar Fallback
L-A  
#22391
trädsamlare skrev:
Röjkvist skrev:Återstår då att endast sälja stämplade rotposter!
Kan man göra det med en gallring?


Vad är det för fel med leveransrotköp med ersättningen baserad på bruttovolymen, dvs även vrakvolymen? Tycker själv det är en bra försäljningsform.


O sen tycker jag att det är bra att koppla ett netto mot ett medelstamstabell. Medelstam kan utläsas från bruttovolym o skördans stamantalslista.

Då slipper köparen lägga dyrbara timmar på taxering, o skogsägarn slipper riskera att bara de gottaste tas i gallringen.

Stod om detta i Skogen för nått nummer sen.

(apropå säljfest annars så är de bara känsla jag har att det inte är säkert att allt kommer vara så rosenrött som en del tror i framtiden...)

/L-A

Avatar Fallback

Re: Vrak o röt?

per-erik  
#43468 Såg denna tråd, har skummat igenom den några gånger. Och jag känner igen många av synpunkterna, hade kunnat vara mina egna, från de många år jag arbetat i skogsbruket.

Jag bestämde mig för några år sedan att aldrig mer sälja en pinne på annat sätt än i form av rotköp. Men det har flera orsaker. Dels har det väl att göra med att jag i slutet på –80 talet var med om att det försvann ungefär 40-50 m3 för markägaren och för entreprenören som jag arbetade åt då. Men det har inget med inmätningen att göra, utan var nog helt enkelt en virkesstöld.

När det gäller kollektivbedömningen/kollektivomräkningen skulle jag vilja berätta följande. I mitten på 90-talet sålde vi, ett antal delägare, en leverans. Jag maskinavverkade detta och en riktigt säker skotarförare skotade efter mig. Kort sagt: vi gjorde ett riktigt bra jobb.

Vid inmätningen fick jag ca 10 % vrak (minns inte exakt) på granmassaveden. Jag blev riktigt tvärförbannad. Den inspektor jag hade att göra med påstod att ”det blir vrak” och drog även någon annan vals. Sista gången jag tog upp detta med honom skyllde han på ”kollektivbedömningen”, som görs på något enstaka lass. Sedan dess har jag trott på att detta var orsaken. Tills helt nyligen. När jag talade med en ansvarig inom mätningsföreningen.

”Mangelu” beskriver saken rätt. Kollektivomräkningen/kollektivbedömningen är i princip inte det som bestämmer vrakprocenten. Omräkningen är istället avsedd att korrigera den bedömning som mätaren gör. Och ökar visserligen, i normalfallet, volymen vrak något. Den större andelen vrak bestäms av mätaren.

Om man erhåller en vrakvolym om 6 %, kan denna i normalfallet innebära följande: mätaren ha bestämt vrakandelen till 5 %, kollektivbedömningen vrakar ytterligare 1 %. Vrakandelen bestäms alltså i första hand av mätaren. Sen kan man självfallet drabbas av kollektivbedömning, på marginalen, när man levererar riktigt bra tillredd och sorterad massaved.

Kollektivomräkningen bestäms utifrån ca 100 provtravar.

Tänk dock på att bedömningen som mätarna gör är svår. Och det är ju inte självklart vad som är facit: 38 eller 40 m3 per lass.

Förmodligen är virkesmätning lika svårt som för en man på krogen. När han intagit 6-8 stycken med staket, och att då bedöma vad han möter, när det motsatta könet doftar ros, använt ett antal timmar, och spackel och sprayer för mer pengar än jag har i pensionssparande. Och musiken spelar Stand By Me.

Sen skulle jag vilja peka på all den volym som räknas bort utan att det syns som något vrak, och jag har även för mig att en del volym räknas bort utan att ens redovisas. Har ni tänkt på den?

Virkesmätning är knepigt. Är det någon här som vet hur mycket ris som får finnas med i en trav med massaved? Masterchief och Anders Olsson vet. Om de läst på.

Tror
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Vrak o röt?

masterchief  
#43481 Vad jag fattat så finns det inga klara defenitioner på hur mycket avverkningsavfall som får vara i en välta :wink:
Dock så är det inget lysande ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Avatar Fallback

Re: Vrak o röt?

per-erik  
#43533
masterchief skrev:Vad jag fattat så finns det inga klara defenitioner på hur mycket avverkningsavfall som får vara i en välta :wink:
Dock så är det inget lysande ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Du är en klippa! Vilket jag redan anat.

Precis likadant har jag uppfattat det, och så har jag även försökt att återge just detta. Men visst är det ”lustigt” att det inte finns någon klar regel kring detta? Återigen funkar det tack vare att det i de allra flesta fall är ambitiöst folk, som vill göra bra ifrån sig, som ansvarar för arbetet!

Nu rekommenderar ju inte jag, för den skull att man ska ta med en massa ris i virket. Tvärtom, ingen av oss får betalt för att hantera ris, i virket. Och ett rent elände kan det ställa till med om det ramlar av på E4:an.

När det gäller vrak p.g.a. röta tycker jag att situationen är helt annorlunda idag, än tidigare. Numer finns väl alltid möjligheten att läggar den rötade veden i ett bränslesortiment. Vilket bör ge bättre pengar för virket.

Därför borde inmätningen visa resultat nedåt noll % rötvrak. För inte kan det väl finnas någon ekonomisk vinst i att lägga rötad ved i massaveden? Mer än att själva arbetet, med huggning och skotning, självklart kan gå fortare?

Undrar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Vrak o röt?

masterchief  
#43541 Jag tror en del av rötvraken kan härledas till prestationsinriktningen i dagens skogsbruk :oops:
Tror inte att de härrör så mycket från den obligatoriska vrakprocenten, tycker majoriteten där hamnar under upparbetningsfel.
Kör man gallring gran där det i princip bara är massaved så är det väldigt enkelt att missa en och annan rötbit.
Anta man ligger på 120stam i timmen på 0,05 i snitt under 1 dag. Säger sig självt att man inte klarar 100% sortering med de kraven.
Sedan är skotaren ofta inte så pigg att sortera bort enstaka bitar i högarna.
Nu har det blivit lite bättre dock när de löst upp bestämmelserna för granmassaved.
Timmervrak anser jag som slarv, även om det är lätt att missa mötande röta i tall och gran om man kör lite hetsigt med mycket autoknapp samtidigt som man fokuserar på huvudsak krök.

Avatar Fallback

Re: Vrak o röt?

per-erik  
#44012
masterchief skrev:Jag tror en del av rötvraken kan härledas till prestationsinriktningen i dagens skogsbruk :oops:
Tror inte att de härrör så mycket från den obligatoriska vrakprocenten, tycker majoriteten där hamnar under upparbetningsfel.
Kör man gallring gran där det i princip bara är massaved så är det väldigt enkelt att missa en och annan rötbit.
Anta man ligger på 120stam i timmen på 0,05 i snitt under 1 dag. Säger sig självt att man inte klarar 100% sortering med de kraven.
Sedan är skotaren ofta inte så pigg att sortera bort enstaka bitar i högarna.
Nu har det blivit lite bättre dock när de löst upp bestämmelserna för granmassaved.
Timmervrak anser jag som slarv, även om det är lätt att missa mötande röta i tall och gran om man kör lite hetsigt med mycket autoknapp samtidigt som man fokuserar på huvudsak krök.


Tycker verkligen att temat för denna diskussion består av många delar. Å ena sidan finns det personer som verkligen sorterar 100 %, i samtliga delar. Mätningen görs inom ramarna för ett system och utförs av människor. Olika system kan slå fel och människor gör fel. Detta är en del av verkligheten. Dock är det faktiskt så att mätningen kan slå åt båda hållen.

Jag köper dock vartenda ord du skriver. Personligen har jag dock aldrig klarat denna prestation. Men den krassa verkligheten är ju precis så som du beskriver saken: När man redan ligger på topp, i prestation, och ska hämta hem det allra sista, då blir kvaliteten på arbetet lidande. Detta förhållande gäller nog även inom andra verksamheter.

Sen är det ju ingen självklarhet att man ska nå fram till 0 % vrak, ekonomiskt sett. Och jag hävdar även att vrakprocenten ska variera, beroende på vilka förutsättningar som råder. Detta är lika självklart som att diametermätningen, vid en kontroll, varierar ställt mot verkligheten, beroende på vilken typ av skog man avverkar.

Jag har exakt samma uppfattning som du: Rötvrak i grantimmer är slarv. Och jag anser att ansvaret i första hand ligger på skördarföraren. Han har ju även möjligheten att blåsa på färg?! Och att göra 3-meters. Men ett stort ansvar ligger även på skotarföraren.

Jag anser att en viktig del i detta, är att ”skapa” ett system. Att tillsammans, skördarförare, skotarförare, men även arbetsledning, bestämmer hur ansvarfördelningen ska vara, och hur väl var och en i kedja ska ta ansvar. Och hur ersättning för detta ska utgå. För det kostar.

Olika varianter finns på detta tema. Jag talade för några veckor sen, på en mässa, med en förare som arbetar i Jämtland. Ställde en fråga rörande röta i gran runt Östersund, jag har för mig att det är mycket kalk i backen där (medför röta i gran och ibland även i tall). Han sa: Jo det stämmer, men jag spolar igenom träden, sen får skotarföraren sortera fram det som är sågbart! Förmodligen såg jag så där konstig ut i ansiktet som jag kan göra. Då sa han: Jag har max 16 sekunder på mig att upparbeta ett träd! Ja, men vadå, sa jag, kubbar du inte av några 3-meters på roten när du ser röta? VI HAR FÖRFAN INTE BETALT FÖR ATT SKOTA NÅGRA 3-METERS, sa han. Sen höll jag käft. Försökte låta bli att tänka på vilka virkesvärden som försvinner.

Så visst är det bra och viktigt att vi har en snabb processor i apteringsdatorn som kan hantera mycket information? Tja, den där killen klarar sig ju faktiskt riktigt bra med en Valmetdator från 80-talet: MD 21:a. (Funkar som en mycket väl fungerande relälåda).

Funderar över detta, är precis hemkommen från Trondheim efter 10 timmar i bilen, nu trött, men dock full av inspiration.

/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).