Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

48 inlägg 49712 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#223827 Jag ska köpa min första motorsåg, och använda den till att fälla ett eller två träd (gran och björk) om året på landet, och såga upp träden till ved för eldning i kakelugn.

Jag har hittat fram till Husqvarna 435 och Stihl MS 181 som båda säljs för 2990 kr, och finns hos en återförsäljare i närheten.

Vilken bör jag välja, och varför?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

tallen100  
#223829 Är väll ungefär likvärdiga sågar, å inga dåliga märken nån av dem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#223831 Skulle absolut välja 435:an, mer kubik gör att den är klart bättre för din typ av användning. Dessutom har den bättre vibrationsvärden och den är t o m lite lättare än Stihlen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

tallen100  
#223835 Ja får lov att hålla med totte, kollade data på sågarna å det verkar vara 9cc mer i Hq och den har bättre vibrationsvärden.. däremot är dom hyfsat lika i vikt. skulle välja Hq 9cc gör ganska stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

lodjuret  
#223861
myld skrev:Jag ska köpa min första motorsåg, och använda den till att fälla ett eller två träd (gran och björk) om året på landet, och såga upp träden till ved för eldning i kakelugn.



Ingen aning om någon av de två sågarna.
men rör det sig om 1-2 träd lär det vara mer ekonomiskt att hyra en såg en dag per år om den möjligheten finns i närheten.

Men o andra sidan kan man ha för många sågar?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

JensSkoog  
#223873 Kjøpte MS 181 C-BE til min fru. Lett och grei, och oerhørt lettstartat. Men den er litet svag om du har bråttom, så lite mer kubik er sikkert en god ide.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

johan eriksson  
#223881
lodjuret skrev:
Men o andra sidan kan man ha för många sågar?


Nej!

Användarvisningsbild

Låt kedjevalet bestämma

traktorz  
#223882 Jag har en MS192 med en 1.1mm tunn PMM3 kedja, vilken kräver frekvent filande för att hållas vass.
Vet inte om MS181 har samma kedjestorlek?

HVA435 med den vanligare pixelkedjan H30 är enligt mina erfarenheter både tåligare och billigare i längden för vedbruket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#223898 Enligt produktkatalogen på hemsidan har den samma, Picco Micro Mini 3 (PMM3). Ytterligare ett argument för Kvarnan som traktorz säger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#223902 Tack för alla bra svar!

Jag åker och köper HVA435 ikväll.

Jag tittade även på hyres-alternativet, men det känns inte aktuellt. Jag förutsätter att sågen hänger med i 5-10 år, och i så fall lönar det sig bättre att köpa den än att hyra. Dessutom är det värt en hel del att ha den till hands när man behöver den, utan att behöva planera in besök till butiken för att hämta och lämna sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#223913 Låter klokt tänkt. Klart man skall ha en såg till hands. Håller säkert mycket länge för ditt bruk. Ett tips här, använd Aspen eller nåt annat alkylatbränsle. Vanlig macksoppa åldras fort och eftersom du använder sågen rätt sällan är det stor risk för problem om den står med sånt bränsle i. Alkylaten håller i flera år.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

johan eriksson  
#223917 En fortsättning på Tottes råd, använd inte vegetabilisk kedjeolja heller, den torkar om man inte använder sågen frekvent. Kör på en bra mineralolja till kedjesmörjningen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

myld  
#223918 Tack för de tipsen också! Jag lyder! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

JensSkoog  
#223919
johan eriksson skrev:En fortsättning på Tottes råd, använd inte vegetabilisk kedjeolja heller, den torkar om man inte använder sågen frekvent. Kör på en bra mineralolja till kedjesmörjningen.


Vegetabilsk er versta skitet jag har provat. Anvender bara besta sorts delsyntetisk kedolja. Det betalar seg øver tid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435 eller Stihl MS 181 C-BE

totte  
#223981 Glöm nu inte att berätta för oss hur det går och vad du gillar sågen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).