Traktorer och processorer

På och avmontering frontlastare

9 inlägg 14532 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

På och avmontering frontlastare

Torsten  
#223804 Jag har en trima 800 enkelverkande lastare som jag vill koppla loss från traktorn hur görs detta på enklaste sätt. Beskrivningar på lossning är på dom som kan trycka ner lastaren men det går inte med en enkelverkande tacksam för svar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

Flax12  
#223805 Lås fast främre delen tex skopa full med jord eller pall på gafflarna eller nåt tungt borde funka.

Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

BM 35  
#223806 Har du ingen ställning att fästa i hålet som är framtill i bågen som går runt traktorfronten,,,ska va ett trebent stativ sen är det bara att lossa på fästesarnårdningarna som är fäst i traktor och höja lastaren så lossnar den från traktorn,,,sen då du ska sätta på den så sänker du den och den sänks ner på traktor fäste igen,,,Hoppas du fattar vad jag menar

Användarvisningsbild

Re: På och avmontering frontlastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223807 Du måste ha stödben som kan justeras i höjd och nåt tungt i skopan.

Grannen har en enkelverkande lastare som han lägger av och på med hjälp av en winch
som han fäster i ett träd, alternativet vore ju att snickra en bock och wincha upp i den.

Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

Torsten  
#223810 Det ska jag prova tack för hjälpen

   TS
Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

Midgård  
#223823 Lastaren på Bustern jag har är enkelverkande. När jag ska ta av den har jag snöskopan på och kör in mot väggen på logen. Fäster en talja uppe i en av takstolarna och i lastarramen som går runt fronten på traktorn. Fungerar utmärkt. Taljan drar lastarpaketet mot väggen och den breda snöskopan hindrar att lastaren kan svänga i sidled då den lossas från traktorn.

Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

Ingoberra  
#223826 Tom snöskopa räcker räcker för stabilitetens skull. Jag sätter även en plankbit imellan främre ramen och tvärbalken för å göra slangen trycklös. Underlättar enormt vid tillkopplingen sen.

Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

BM 35  
#223846 Hur gick det fick du av lastaren

Avatar Fallback

Re: På och avmontering frontlastare

Torsten  
#225124 Jag fick av lastaren. I skopan la jag sten sen satte jag i ett stödben i ramen fram tog en domkraft och lyfte av lastaren från främre fästet bakre fästet släppte när jag lyfte lastaren lite med lyfkolvarna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).